لیفتراک

نویسنده : مدیریت 11/2/2022 1:17:03 PM 369 بازدید

 

 لیفتراک یک وسیله نقلیه صنعتی کوچک است که دارای یک پلت فرم دوشاخه ای برقی است که در قسمت جلو متصل است و می توان آن را برای جابجایی در زیر محموله برای بلند کردن یا جابجایی آن بالا و پایین کرد. لیفتراک ها نیازهای صنایع مختلف از جمله انبارها و سایر تاسیسات ذخیره سازی بزرگ را تامین می کنند

از هزاران سال قبل بشر با اختراعات خود در جهت سهولت انجام امور تلاش می‌کرد. ابتدا چرخ را اختراع کرد که موجب تحولی عظیم در زندگی بشر شد. پس از آن برق بود که به یک تحول عظیم مبدل شد. چندین اختراع دیگر نیز وجود داشت که موجب کمک چشمگیری به بشریت شد. ماشین آلات نیز تاثیر قابل توجهی در پیشرفت صنعت و تکنولوژی و نیز انجام بهینه امور دارند.

شکل فعلی و مدرن لیفتراک های امروزی از اواسط قرن نوزده تا قرن بیستم میلادی به تدریج تکامل یافته است.

در سال 1906 شرکت راه آهن پنسیلوانیا اولین لیفتراک الکتریکی را برای حمل بار مسافرین قطار به کاربرد.

در سال 1917 شرکت کلارک در آمریکا استفاده از تراکتور و لیفتراک را در کارخانه خود آغاز کرد.

در سال 1919 شرکت Tow motor Company و Yale  و در سال 1920 هم شرکت Towne Manufacturing وارد بازار لیفتراک در آمریکا شدند.

در طول دهه های 1920 و 1930 استفاده از لیفتراک بسیار افزایش یافت.

در زمان جنگ جهانی دوم و بعد از آن روش های کاراتری برای انبارداری در انبارهای بزرگ شکل گرفت و انبارها به لیفتراک های با قدرت مانور بالا و ظرفیت های بیشتر نیاز پیدا کردند و این نیاز باعث ارائه مدل های جدید لیفتراک در بازار شد.

در سال 1956 شرکت تویوتا اولین لیفتراک خود با سری LA  را در ژاپن ارائه کرد و در سال 1967 اولین لیفتراک تویوتا در آمریکا به فروش رسید.

لیفتراک ماشین صنعتی مدرنی است که به کمک شاخک هایی با شکل های مختلف و دکل های عمودی برای بلند کردن و جابه جا کردن و انبار کردن انواع بار مانند بشکه، لوله، ورق، جعبه، پالت و … به کار می رود.

لیفتراک هم برای کار در فضای داخل ساختمان (Indoor) و هم برای خارج از ساختمان (Outdoor) ساخته شده است. لیفتراک ها معمولا در ظرفیت هایی کمتر از یک تن تا بیش از ۴۸ تن طراحی و ساخته می شوند. در کتاب های مختلف لیفتراک ها با نام هایی چون Forklift Truck و Lift truck نیز نامیده می شوند.

در سال ۱۹۰۶ میلادی شرکت راه آهن پنسیلوانیای آمریکا، از سکو های کاری که با باتری کار می کرد و روی کامیون نصب شده بود برای جا به جایی بار در ایستگاه های راه آهن استفاده می کرد. در جنگ جهانی اول پیشرفت های قابل ملاحظه ای برای جا به جایی تجهیزات جنگی و ادوات نظامی صورت پذیرفت زیرا به دلیل جنگ و در نتیجه کاهش شدید نیروی انسانی، ضرورت ساخت و تولید انواع مختلف تجهیزات جا به جایی بار و مواد، بیش از پیش نمایان شد. در سال ۱۹۱۷ شرکت امریکایی کلارک (CLARK) طراحی، ساخت و استفاده از تراکتورهای مشابه لیفتراک را در کارخانه هایش به اجرا درآورد و در سال ۱۹۲۰ اولین لیفتراک ها توسط دو شرکت YALE و TOW MOTOR ساخته و به بازار معرفی شد.

در بین سالهای ۱۹۳۰-۱۹۲۰ توسعه و بهبود مستمر در ساخت و استفاده از لیفتراک شتاب بیشتری گرفت و با شروع جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید. در طول جنگ، روش های موثر بیشتری برای انبار کردن مواد و بارها توسط لیفتراک ها ابداع گردید.

انبارهای بزرگتر و جدیدتر، نیازمند لیفترک هایی بودند که قابلیت مانور و حرکت بیشتری داشته و بتواند بارهای سنگین تر و بزرگتری را در ارتفاع بیشتر و با ایمنی بالاتر در کمترین زمان ممکن جا به جا کنند. ازاین رو صنعت ساخت لیفتراک در آن سال ها دیگر بار دستخوش دگرگونی شد تا پاسخگوی نیازهای جدید بازار شود.

از اواسط قرن نوزدهم تا امروز پیشرفت های زیادی در صنعت لیفتراک سازی صورت گرفته و لیفتراک های مدرن با قابلیت های فراوان طراحی و ساخته شده اند. امروزه نیز شرکت های بزرگ لیفتراک سازی مشغول پژوهش برای ساخت لیفتراک هایی هستند که علاوه بر داشتن قابلیت های فراوان، از لحاظ ایمنی مناسب تر بوده و با محیط زیست هم سازگارتر باشند.

با گذشت زمان بشر دریافت که تحمل کمی سختی و تلاش و پژوهش ارزش آن را دارد که همیشه در سختی زندگی کند.

یکی از این سختی ها که پس از مدتی نتیجه داشت حمل و جابجایی بارهای سنگین در سطح زمین و پس از مدتی انتقال آنها در ارتفاعات بالا بود. به همین علت بود که چند نفر به فکر اختراع لیفتراک افتاده و وارد عمل شدند.

در ابتدا در سال 1917 میلادی ، کمپانی کلارک تولید کننده میل چرخ بود که ماشین چرخداری به نام لیفتراک را ساخت. این دستگاه مواد و مصالح را در محدوده کارخانه خودشان جابجا می‌کرد. درهمین زمان چند کمپانی با دیدن این دستگاه که تا آن زمان بمنظور مصرف داخلی کلارک ایجاد شده بود ، تصمیم به سفارش ساخت آن توسط کمپانی کلارک گرفتند.

این روند ادامه یافت تا زمانی که در سال 1923 میلادی کمپانی ییل اولین کمپانی ای شناخته شد که از این ماشین به همراه چنگک جهت بالابردن اجسام سنگین استفاده کرد. در واقع و با ذهنیت امروزی که از دستگاه لیفتراک داریم ، همین دستگاه نخستین لیفتراک نام گرفت.

در زمان وقوع جنگ جهانی دوم لیفتراک بعلت کارآیی بالای آن در پشت میدان‌های جنگ مورد استفاده قرار گرفت. به همین دلیل نیز تولید آن افزایش یافت. در همین زمان و در سال 1930 پالت استاندارد نیز به لیفتراک و چرخه صنعت افزوده شد.

در دهه 50 میلادی و با کاهش یافتن مساحت انبارها و فکر افزودن طبقات و قفسه ها و قراردادن کالا در ارتفاعات ، موجبات ساخت لیفتراک‌هایی با دکل‌های نسبتاً بلند را فراهم آورد. بدین صورت لیفتراک‌های ساخته شده تنها دستگاهی جهت جابجایی اجسام سنگین روی زمین و یا ارتفاع کم نیستند.

بعدها و با گذشت زمان لیفتراک‌ها کم کم به شکل امروزی درآمده و از دیزلی به صورت بنزینی ، گازی ، دوگانه سوز ، و حتی موتورهای الکتریکی ( برقی ) تغییر یافتند.

امروزه و با افزایش سرعت تکنولوژی حتی انبارداری نیز به نقطه ای رسیده که انبارهای شرکت‌های عظیم و معتبر ، مکانی جهت جولان لیفتراک‌های خودران هوشمند ، با ضریب ایمنی بالا و بازدهی فوق العاده گشته است

لیفتراک چیست 

معمولا از دو دیدگاه و دو نگرش می توان به این سوال پاسخ داد که لیفتراک چیست ؛ این دو عبار هستند از:

  1. نگرش ساختاری و فنی
  2. نگرش کاربردی وعلمکردی

لیفتراک ها جزو ماشین های ضروری صنعتی است که برای حمل و نقل و جابه جایی انواع بار، در وزن های بسیار بالا به کار می روند. لیفتراک در اوایل قرن 20 توسط شرکت های مختلف از جمله شرکت کلارک، اختراع شد.

درست است که یک لیفتراک صنعتی می تواند وزن های زیاد بار را جابه جا کند، اما باید توجه کرد که حداکثر توان حمل بار و وزن کالا، برای هر لیفتراک از قبل توسط کارخانه سازنده مشخص خواهد شد.

لیفتراک ها در انواع مختلف به بازار عرضه می شوند. همانند دیگر محصولات صنعتی، کار به لیفتراک هم از استانداردهای بین المللی تبعیت می کند. لیفتراک دستی، برقی، دیزلی و دوگانه سوز از انواع رایج لیفتراک در صنعت هستند.

اجزای اصلی دستگاه لیفتراک عبارتست از: بدنه لیفتراک، اتاق راننده، محافظ سقف، دکل، تکیه گاه شاخک ها، نگهدارنده بار، شاخک ها، چرخ ها، وزنه تعادل، تجهیزات هشداردهنده ایمنی، سیستم ترمز و سیستم هیدرولیک سیلندر.

لیفتراک بدون خطر واژگونی بار، می تواند مقادیر زیادی بار را حمل کند. همچنین می تواند کالا را تا ارتفاع مشخصی بالا و پایین بیاورد. برخی لیفتراک ها ویژه عبور در مناطق ناهموار طراحی شده اند.  در برخی کارخانه ها، بخش های ناموار وجود دارد که کالاها باید از آن نقطه منتقل شوند؛ در این جاست که از لیفتراک های مخصوص مناطق ناهموار استفاده می شود.

ساخت لیفتراک

اجزایی مانند دکل، اکسل ها ، چرخ ها، وزنه تعادل، حفاظ فوقانی و نیروی محرکه. این اجزا نصب می شوند که قطعات لیفتراک محسوب میشوند.طراحی و ساختمان لیفتراک ها با توجه به کاربرد های بسیار گسترده ی این وسیله از یک سو و خطرات متعدد کار با ان از سوی دیگر، توسط استانداردهای معتبر مورد توجه خاص قرار گرفته و استاندارد ها و قوانین سخت گیرانه ای در ساخت و استفاده از لیفتراک وضع شده است.

ساختمان لیفتراک

فلز اصلی بکار رفته درساختمان لیفتراک فولاد است. فلزاتی نظیر الومینیوم به همراه موادی چون پلاستیک نیز در ان بکار میرود. کابین راننده لیفتراک در قسمت چپ دستگاه و مخزن سوخت و مایعات هیدرولیک در نقطه مقابل آن در در قسمت راست دستگاه واقع شده است. موتور و سیستم های انتقال دهنده ی نیرو، روی بدنه و قسمت مرکزی ان قرار گرفته است. سیلندر هیدرولیک بعضی از لیفتراک ها تکی بوده و در انواع جفتی نیز ساخته شده است.

 

این ماشین دارای یک دکل، شاخک و الحاقیات است که با توجه به نوع فعالیت آن ها در انبار کردن بار، حمل و نقل و جا به جایی طراحی و ساخته می شود. بار مجازی که هر لیفتراک می تواند جا به جا کند توسط کارخانه بر روی آن درج می شود.

قاب کامیون

قاب کامیون مهمترین مولفه تشکیل دهنده پایه دستگاه است. تمام اجزای اصلی لیفتراک از جمله چرخ ها ، وزنه تعادل و دکل به قاب کامیون متصل شده اند.

شاسی لیفتراک

شاسی لیفتراک نقش چهارچوب اصلی دستگاه را دارد و تمام اجزای دیگر لیفتراک مانند دکل، وزنه تعادل، چرخ ها بر روی شاسی سوارند.

وزنه تعادل

لیفتراک وزنه تعادل یک وزنه چدنی است که به قسمت عقب لیفتراک متصل است. هدف از وزنه تعادل مقابله با تعادل باری است که برداشته می شود. در لیفتراک برقی ، ضد وزنی روی باتری اسید سرب ثابت می شود. نقش آن ایجاد تعادل در دستگاه می باشد. جنس وزنه تعادل از جنس چدن است که در قسمت پشت لیفتراک قرار می گیرد.

منبع نیرو

منبع تغذیه لیفتراک از یک موتور احتراق داخلی تشکیل شده است. موتور می تواند توسط LPG ، CNG ، گازوئیل و گاز طبیعی تأمین شود. لیفتراک های برقی از سلول های سوختی یا باتری های اسید سرب تأمین می شوند.

کابین راننده

کابینی که راننده از این قسمت مسئولیت هدایت لیفتراک را بر عهده دارد . این اتاق خود شامل اجزایی مثل صندلی، پدال فرمان اهرم ومی باشد.

کالسکه

کالسکه به عنوان پایه لیفتراک عمل می کند. کالسکه روی ریل های دکل ثابت است تا بتوان آن را به راحتی به سمت بالا و پایین حرکت داد.

جهت حفظ جان راننده در برابر خطرات احتمالی سقف این کابین از جنس فلز ساخته شده است.

دکل

دکل یک قطعه عمودی است که بارها را بالا می برد و فشار می دهد. مولفه از ریل های بهم پیوسته تشکیل شده است که کنترل افقی را ارائه می دهد. دکل نیز مانند کالسکه ممکن است به غلتک مجهز باشد

وسایل هشدار دهنده لیفتراک

هنگام استفاده از لیفتراک باید تمام جوانب را جهت جلوگیری از بروز حادثه رعایت کرد. با این حال تجهیزات هشدار دهنده در لیفتراک برای مواقع ضروری تعبیه شده است. تجهیزات هشداردهنده دیداری، شنیداری، بوق، چراغ چشمک زن و بلندگو از این دسته تجهیزات در لیفتراک به حساب می آیند.

نگهدارنده بار

حفاظی است که از حرکت بار به سمت عقب و کابین راننده و سقوط بار جلوگیری می کند.

مرکز بار

فاصله از صورت عمودی شاخک ها تا مرکز ثقل اندازه گیری بار، در صورتی که بار خلاف جهت مرکز ثقل باشد. یک تعریف ساده تر اینست که مرکز بار نیمی از طول بار است.

شاخ لیفتراک

بخش مهمی از لیفتراک است که شامل دو قطعه بوده و در جلوی بالابر و نزدیک لاستیک قرار داردو برای حمل بار کاربرد دارد.چنگال ها برای استفاده ایمن از لیفتراک بسیار مهم هستند. بنابراین نباید از چنگال های آسیب دیده استفاده کرد زیرا در هنگام بارگیری بارهای سنگین احتمال ایجاد حادثه وجود دارد.هنگامی که چنگال ها شکسته و یا خم می شوند نه تنها توان حمل بار توسط بالابر کم می شودبلکه ایمنی راننده و کارگران مشغول به کار نیز به خطر می افتد.همچنین در این مواقع احتمال سقوط بارها و آسیب دیدن آنها نیز وجود دارد.

ادواتی مانند صندلی، پدال، اهرم ها، فرمان و غیره در قالبی زیبا قرار گرفته است. راکب بتواند از آن به راحتی استفاده کند.

از آنجایی که همیشه احتمال سقوط کالا ها وجود دارد؛ سقف این کابین از جنس فلز ساخته شده است.

اینگونه میتواند در برابر خطرات احتمالی از جان راننده حفاظت کند.

قطعات لیفتراک – حفاظ بالا سر سقف لیفتراک در برند های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

هردو با قابلیت ضربه پذیری بالا طراحی شده اند تا از جان راننده در برابر حوادث احتمالی محافظت کند.

یک لیفتراک چگونه کار می کند؟

لیفتراک قدرت خود را از دو مکانیزم گره خوردن بدست می آورید:

یک جفت سیلندر هیدرولیکی

یک جفت قرقره زنجیری غلتکی

کنترل ها

 

مکانیسم بالابر: سیلندرهای هیدرولیک

دسته بالابر به پمپ هوا برقی در پایه فورکلیفت متصل شده است. پس از فشار دسته ، پمپ هوا را که هوای خارج را از طریق یک فیلتر می کشد ، تحریک می کند و آن را به لوله ای می رساند که به سیلندرهای هیدرولیک می رسد.

یک سیلندر هیدرولیکی متشکل از یک لوله توخالی است که در انتهای آن با یک پیستون روان کننده انعطاف پذیر در سر دیگر بسته شده است. هوا از طریق قاعده سیلندر محصور می شود که به گازها اجازه می دهد بدون خروج از آنها وارد شوند.

حجم گاز در سیلندر فشار داخل آن را افزایش می دهد. فشار وارد شده به ناحیه سر پیستون ، نیرویی به سمت بالا ایجاد می کند. این نیرو باعث حرکت پیستون به سمت بالا ، افزایش حجم گاز و به حداقل رساندن فشار می شود. این تعادل فیزیکی را در ارتفاع لیفتراک و نیرویی معادل از گاز و بار لیفتراک ایجاد می کند.

برای بالا بردن بار : اپراتور دسته را به سمت جلو هل می دهد و به لیفتراک سیگنال می دهد تا هوای اضافی را به سیلندرها منتقل کند.

برای کاهش بار : اپراتور دسته را در جهت عقب می کشد که به یک دریچه مخصوص برای تخلیه گاز از سیلندرها اشاره می کند.

مکانیزم بالابر: قرقره زنجیر غلتکی

پیستون های هیدرولیک به دو ساختار اصلی عمودی متصل می شوند که به عنوان “دکل” شناخته می شوند. چنگالهایی که قصد حمل بار را دارند توسط یک جفت قرقره زنجیر غلتکی که تکیه گاه آنها یک دنده در بالای دکل است به بدنه اصلی لیفتراک متصل می شوند.

از این رو ، وقتی پیستون های هیدرولیکی دکل ها را به سمت بالا فشار می دهند ، چرخ دنده های دکل ها را به زنجیر غلتک فشار می دهند. این اتفاق می افتد زیرا یک طرف زنجیر به قاب غیر متحرک لیفتراک ثابت است و تنها راهی که دکل ها می توانند به سمت بالا حرکت کنند این است که چرخ دنده ها در جهت عقربه های ساعت بچرخند و چنگال ها را از بالای سر بکشند.

اهمیت این مکانیسم این است که اجازه می دهد چنگال ها از دسترس سیلندرها دور شوند. اگر منظور از قرقره های زنجیر غلتکی نباشد ، لیفتراک ها برای بالا بردن بار تا ارتفاع معادل به سیلندرهای بلندتر احتیاج دارند.

کنترل ها

فورکلیفت ها دارای دو مجموعه کنترل هستند: یکی برای فرمان و دیگری برای بالابری.

کنترل فرمان

فرمان دارای پدال شتاب ، فرمان ، ترمز ، دنده عقب و دنده جلو است. لیفتراک ها از فرمان چرخ عقب استفاده می کنند. هنگامی که فرمان را روشن می کنید ، چرخ در محور عقب شروع به چرخش به عقب و جلو می کند. این هدف به طور عمدی طراحی شده است تا به اپراتور اجازه دهد در هنگام حمل بار ، درجه چرخش و دقت بیشتری داشته باشد.

کنترل بالابر

كنترل بالابر شامل دو اهرم است: یكی برای بلند كردن چنگال به بالا و پایین و دیگری برای كج كردن بار به عقب وجلو.

کنترل بالابری همان مکانیزم بالابری است که در بالا بحث شد. مکانیسم شیب تا حدودی متفاوت است. دو جفت سیلندر هیدرولیکی اضافی به پایه دکل ها متصل شده است.

هنگامی که دستگیره شیب در جهت جلو حرکت کرد ، هوا به طور خودکار محفظه را پر می کند. افزایش فشار کافی است تا بتوانید سر پیستون را فشار دهید و دکل ها را از بدنه خودرو دور کنید.

هنگامی که دستگیره شیب به عقب منتقل شد ، هوا به آرامی از سیلندر عبور کرده و به قسمت دیگر سیلندرهای متصل به دکل منتقل می شود. وقتی پیستون ها به جلو رانده می شوند ، دکل ها به سمت عقب رانده می شوند.

 

لیفتراک ها بسته به نوع محل به کار گیری آن طراحی شده اند.

به همین دلیل دارای سه نوع لیفتراک است.

لیفتراک ها در حال حاضر از 5 نوع سیستم سوخت رسانی با نام های 

 

دیزلی ، برقی ، گازی ، دوگانه سوز ( گاز و بنزین ) و  بنزینی

 

لیفتراک دیزل 

لیفتراک دیزلی نوعی لیفتراک می باشد که ویژگی های خاص خود را دارد. به طور کلی، لیفتراک ماشینی دارای محلقاتی همچون دکل و شاخک می باشد. این ماشین برای حمل بار و انبارسازی بارها به کار می رود. سوخت این ماشین به محل مورد استفاده آن بستگی دارد که معمولا برقی ، فسیلی و یا گازی است.

لیفتراک‌های دیزل جهت استفاده در محیط‌های باز ایده آل هستند زیرا بخار اگزوز و ذرات دیزل در فضای باز پراکنده‌شده و مسائل زیست‌محیطی و بهداشتی و ایمنی را که ممکن است در داخل ساختمان اتفاق بیفتد را در برنمی‌گیرد.

با این‌ وجود، کاتالیزورها و تصفیه‌کننده‌های اگزوز می‌توانند انتشار گازهای مضر را کاهش داده و لیفتراک‌ها را برای استفاده در محیط‌های بسته نیز قابل‌استفاده کنند.

موتورهای دیزلی کارایی بیشتری نسبت به موتورهای LPG (گازسوز) دارند. مخزن سوخت 50 لیتری یک لیفتراک دیزل از کپسول گاز 18 کیلوگرمی یک لیفتراک گازی راندمان بیشتری دارد.

گشتاور بالاتر یکی دیگر از مزایای لیفتراک‌های دیزل نسبت به گازسوز است که آن را در سراشیبی‌ها و انجام امور سنگین قدرتمندتر میکند.

  • لیفتراک های دیزلی1الی  32تن
  • لیفتراک های بنزینی/گازسوز 1 الی5 تن
  • لیفتراک های برقی چهار چرخ1 الی5 تن
  • لیفتراک های برقی سه چرخ سری1.3 الی2 تن
  • لیفتراک های برقی ثابت1 الی2 تن
  • لیفتراک های برقی مخصوص معبرهای باریک 0.7 الی 1.5 تن
  • لیفتراک های برقی چند جهت 1.3 الی3 تن
  • لیفتراک های زمین ناهموار2.5 الی3.5 تن
  • گزینه های انتخابی
    • لاستیک توپر
    • لاستیک جلو دوبل
    • تعویض کننده حرکت جانبی(Side shift)
    • شاخک طویل
    • صندلی بادی
    • تکیه گاه دست
    • مخزن LPG
    • قرقره شیلنگ
    • سوپاپ و لوله اضافی
    • اگزوز عمودی
    • دکل دو یا سه مرحله ای(کانتینر رو)
    • کپسول آتش نشانی
    • فیلتر هوا مضاعف / فیلتر هوا روغنی
    • کابین کامل
    • گرم کن
    • شارژر باتری
    • چراغ های کاری LED
    • رنگ های انتخابی (در سفارشات بیشتر از 4 دستگاه)

انواع مختلفی از این نوع لیفتراک در تناژهای 2، 3، 5، 7، 10، 15 تن   وجود دارد

لیفتراک دیزلی در فعالیت هایی که زمان و سرعت اهمیت دارد، کاربرد فراوانی دارد. به این دلیل که این نوع لیفتراک سرعت بالایی دارد. لیفتراک دیزل در فضاهای باز به کررات مورد استفاده قرار می گیرد. انواع مختلفی از این نوع لیفتراک در وزن های 1.5، 2، 2.5 و 3 تن وجود دارد. فضای داخلی این ماشین به شکلی طراحی شده که کاربری بالایی دارد. در لیفتراک دیزل، اتاقک کاربر بزرگ است و کارایی دستگاه و بالا است. سهولت کارکرد مزیت دیگر این نوع از لیفتراک می باشد.

لیفتراک های دیزلی برای حمل بار با تناژبسیار بالا مناسب هستند و قابلیت استفاده در انواع شرایط محیطی را داشته و مقاومت بالایی دارند. لیفتراک دیزل، رایج ترین نوع لیفتراک است که در صنعت مورد کاربرد بیشتر افراد قرار می گیرد. موتور دیزلی این لیفتراک ها نسبت به نوع لیفتراک بنزینی، قدرت بیشتری دارند؛ زیرا ساختار و نوع احتراق درون موتور در این دو نوع لیفتراک با هم متفاوت است. لیفتراک دیزلی می تواند بارهای سنگین را جابه جا کرده و آن ها را تا ارتفاع بیشتری بلند کند.

لیفتراک های دیزلی در انواع 1.5 تا 5 تنی در بازار موجود است. مطابق با نیاز مشتری، کارخانه تولید کننده می تواند لیفتراک دیزلی تا 7 تن را هم تولید نماید. اجزای تشکیل دهنده این نوع لیفتراک ها مانند بقیه لیفتراک هاست؛ با این تفاوت که طراحی دکل لیفتراک به گونه ای است که بتواند بار را تا ارتفاع بیشتری (تا حدود 6 متر) بالا ببرد. کاربرد معمول لیفتراک دیزل، همان جابه جایی و بارگیری کالا است. در برخی کارخانه ها، برای انتقال وسایل نقلیه نیز استفاده می شود.

برخی از این لیفتراک ها مجهز به سیستم هشدار هستند. این سیستم موقعی که دستگاه نیاز به تعمیرات لیفتراک دیزلی یا بازرسی خاصی داشته باشد، فعال می شود. این مزیت باعث می شود که هزینه های تعمیرات و نگهداری لیفتراک ها کاهش یابد. راندمان سوخت برای لیفتراک دیزلی، معمولاً 3 لیتر در ساعت است. همین امر باعث شده که هم در هزینه های جانبی صرفه جویی شود و هم بالاترین سطح بهره وری از دستگاه حاصل آید.

 

کاربرد لیفتراک دیزل 

لجستیک و توزیع کالا

حمل و نقل کالا در انبارهای وسیع

کاربرد در صنایع ساخت و ساز

حمل ظروف حاوی مواد شیمیایی صنعتی

مزایای لیفتراک دیزلی

سهولت رانندگی و کنترل دستگاه

کاهش هزینه ها

امنیت بالا

افزایش راندمان کار

کاهش مصرف سوخت (مصرف بهینه انرژی)

سیستم پایدار حمل بار

مجهز به سیستم خنک کننده موتور (از گرم شدن بیش از حد موتورجلوگیری می کند)

نیاز به تعمیرات و نگهداری به صورت دوره ای

سیستم ترمز پیشرفته مجهز به روغن ( موجب افزایش دوام و طول عمر لاستیک ها می شود)

معایب

پر سروصدا هستند و گازهای خروجی می‌تواند برای بعضی افراد دارای بیماری‌های خاص مضر باشد. همچنین در صورت استفاده در محیط‌های بسته ممکن است آلارم های دود را فعال نماید.

اندازه بزرگ آن‌ها بدان معنی است که به فضای بیشتر برای کار نیاز دارند اما این مسئله معمولاً در هنگام استفاده در محیط‌های باز مشکلی به وجود نمی‌آورد.

قیمت اولیه آن‌ها کمتر از لیفتراک برقی است اما معمولاً کمی بیشتر از یک دستگاه دوگانه‌سوز قیمت دارند. هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن‌ها از لیفتراک الکتریکی بیشتر، اما از یک لیفتراک دوگانه‌سوز کمتر است.

نگهداری و تعمیر لیفتراک دیزل 

سرویس دهی این نوع دستگاه به سهولت انجام می شود. تمام اتصالات لیفتراک دیزل ساده هستند و کار با آن ها راحت است. موتور این لیفتراک ها طوری طراحی شده که علاوه بر افزایش راندمان کار، در دور موتور پایین، گشتاوری بالا دارند. این لیفتراک ها برای کاربردهای گسترده در شرایط آب و هوایی مختلف، گزینه بسیار مناسبی هستند. قطعات جانبی این لیفتراک ها به راحتی در بازار، در دسترس است.

در فصل زمستان و هوای سرد، لیفتراک را حتماً در جا گرم نگهداشته و از آب رادیاتور مخلوط با ضد یخ استفاده نمائید.بهتر است در پایان هر روز کاری، مخزن گازوئیل مجدداٌ از سوخت، پر شود.حتماً برای ریختن گازوئیل از صافی ظریف استفاده شود و گازوئیل عاری از هرگونه مواد اضافی و یا آب باشد.هر روز صبح پس از روشن کردن، لیفتراک باید به مدت 10 دقیقه در جا کار کند سپس حرکت داده شود.هر 6 ماه یکبار فیلتر روغن لیفتراک تعویض گردد.قبل از روشن کردن لیفتراک، نشانگر روغن های آن را کنترل کنید و در صورت نیاز آن را تنظیم نمایید.در صورت روشن نشدن لیفتراک از استارت زدن مجدد قبل از بررسی ایراد و رفع آن خودداری کنید.

لیفتراک دیزل در فعالیت هایی که زمان و سرعت عمل بالایی لازم است کاربرد فراوانی می تواند داشته باشد.این لیفتراک جزء محبوب ترین و قوی ترین ماشین آلات در فضای انبار داری است دلیل این محبوبیت قدرت بالای دستگاه در ظرفیت های متفاوت و امکان بلند کردن بار در انواع ارتفاع ها حتی با وزن های بسیار سنگین را داراست.

این لیفتراک امکان حمل بار در مسیر های ناهموار را نیز دارد. در بعضی از صنایع به دلیل استفاده 24 ساعته از لیفتراک ها، موتور های خاصی برای آن ها طراحی شده تا در دمای زیر 50 درجه یا دمای بسیار بالا و شرایط خاص محیطی بتوانند بالاترین راندمان را داشته باشند. انواع مختلف این لیفتراک در وزن های 1.5 ، 2 ، 2.5 و 3 تن وجود دارد. در این دستگاه اتاقک کاربر بزرگ است و سهولت کارکرد با آن می تواند یک مزیت باشد.

  •    تعمیر موتورلیفتراک دیزلی در این نوع تعمیر موتور از شاسی جدا می گردد لوازم جانبی مانند رادیاتور،استارت،دینام و… سرویس کامل می گردند تنه اصلی موتور ازهم باز میشود تراشکاری بر روی سیلندر سر سیلندر و میلنگ در صورت نیاز انجام می پذیرد و با تشخیص خرابی قطعاتی مانند یاتاقان ها انواع گوش ها و رینگ و پیستون اویل پمپ تعویض می گردند وموتور نهایتا به صورت استاندارد بسته یا در اصطلاح جمع می گردد.تعمیر اساسی لیفتراک های دیزلی با توجه به شواهد عینی و فیزیکی و شیمایی موتور دیزلی صورت میپذیرد مثلا شواهد مبنی بر روغن سوزی موتور، کم کردن روغن موتور،پایین آمدن توان موتور،سر وصدای غیر استاندارد موتور،خروج بخار از درب سوپاپ،سوختن واشر سر سیلندر ومواردی دیگر می باشد.   تعمیر گیربکس لیفتراک دیزلیلیفتراک های دیزلی در مورد های قدیمی دارای گیربکس دنده ای می باشند که عموم خرابی این گیربکس ها تمام شدن دیسک وصفحه کلاچ،خرابی دنده برنجی،خوردگی سر ماهک ها،خوردگی دنده ها مخصوصا دنده ی عقب.نکته:گیر بکس های دنده ای در صورت انجام سرویس استاندارد(تعویض روغن واسکازین)از عمر عملیاتی بالایی برخوردار می باشند.تعمیر گیر بکس اتوماتیک لیفتراک دیزلی در گیر بکس اتوماتیک تمامی فعل وانفعالات از طریق به جریان درامدن روغن هیدرولیک صورت می پذیرد وبخش های آن شامل:توربین،کلاچ ها،پمپ حرکت،صفحات گرافیتی وفلزی می باشند.در گیربکس های اتوماتیک لیفتراک تعمیرات اساسی چه هنگام باید انجام شود :ضعیف بودن حرکت  در صورتی که صفحات گرافیتی فلزی رینگ های سر بوش کلاچ ضعیف یادارای خوردگی زیاد باشند،از شواهد آن توان بالا واستاندارد گیربکس در پانزده دقیقه ی اول کارکرد و ضعیف شدن  تدریجی این توان در ادامه ی کار،دیدن گرافیت و خورده فلز یا پلیسه در روغن هیدرولیک گیربکس های اتوماتیک.نکته:ضعف حرکت از طرف گیر بکس عاملش میتواند ضعیف شدن فشار  پمپ حرکت نیز باشد.3-   تعمیر توربین گیربکس لیفتراک دیزلی:توربین رابط بین تشکیلات موتور دیزل و گیر بکس میباشد وساده ترین عمل کرد آن استارت نرم حرکت ،انتقال توان چرخشی از موتور به گیر بکس،خنک سازی روغن و… می باشد و تعمیر لیفتراک دیزلی در این بخش در صورت ضعیف شدن توان انتقالی نشتی صورت می پذیرد.نکته:به علت کارکرد توربین در دور های بالا از بالانس خاصی برخوردار می باشد و عامل  تعمیرات آن شخصی با مهارت وتوان و امکانات بالا  باید باشد.4-    تعمیر ترمز لیفتراک دیزلی: ترمز لیفتراک های دیزلی مکانیزم آن بستگی به تناژ لیفتراک های دیزلی دارد به گونه ای که در لیفتراک های تناژ پایین از سیستم فشار پایی روغن ترمز حتی بدون بوستر مکشی استفاده می گردد اما در تناژ های بالا اعمال ترمز بااستفاده از بخشی از فشار هیدرولیک اصلی صورت می پذیرد وقطعات آن شامل فشار شکن شیرزیر پدال ولوازم مخصوص این نوع ترمز می باشد.
    • چه زمانی اقدام به تعمیر ترمز لیفتراک دیزلی می گردد: هنگامی که ترمز عمل نمی کند یا بسیار ضعیف می باشد ونیز به تنظیمات پاسخ نمی دهد،روغن ریزی ونشتی لوازم ترمز موجب فرار فشار روغن گردد وفشار کافی به سیلندر ها به جهت باز نمودن لنت ها اعمال نگردد باتشخیص دقیق محل روغن ریزی تعمیرات در ان ناحیه برای تعمیر لیفتراک دیزلی صورت می پذیرد.
    • نکته: به صورت عمومی تمام شدن لنت ها و خوردگی کاسه چرخ ها از عوامل اصلی ضعیف شدن تدریجی ترمز لیفتراک های دیزلی می باشد که با تعویض لنت ها وتراشکاری کاسه چرخ ها می توان ایراد را رفع نمود.

5-   تعمیر دیفرانسیل لیفتراک دیزلی:دیفرانسیل در تمامی ماشین آلات عامل انتقال قدرت به چرخ ها وتنظیم سرعت چرخش چرخ ها سر پیچ ها می باشد و ساختمان آن در ساده ترین نوع از چرخ دنده های پنیون،کرانویل وهرزگردها در محوطه ای کروی تشکیل شده .

    • چه هنگام دفرانسیل لیفتراک های دیزلی نیاز به تعمیر دارد:سر وصدای زیادی وگوش خراش،رد کردن دنده ی پنیون وکرانویل بر روی هم،عمل نکردن هرزگردها وروغن ریزی.

6-   تعمیر پمپ گازوییل لیفتراک های دیزلی برای تعمیر لیفتراک دیزلی :پمپ گازوییل یا پمپ فارسونگا لیفتراک های دیزلی وظیفه ی زمان بندی پاشش سوخت بااشاره ی فشار کافی گازوییل به سوزن ها وتولید فشار استاندارد،گازخورلیفتراک خاموش کن را بر عهده دارد.

    • تعمیر پمپ گازوییل لیفتراک دیزلی چگونه  می باشد:ضعیف روشن شدن لیفتراک در صورت سالم بودن موتور مخصوصا درهوای سرد،پایین آمدن توان موتور،خاموش شدن موتور زیر بار.
    • نکته:بیشتر مواقع دود کردن لیفتراک عامل آن خرابی سوزن های پمپ گازوییل می باشد.

7-   تعمیر اکسل لیفتراک دیزلی: اکسل قطعه ای است فلزی با قطعات چرخان بازاویه ی محدود که موجب فرمان پذیری لیفتراک بازاویه دادن چرخ های عقب میشود که در این قطعه از جک هیدرولیک ودرسیستم های قدیمی تر از جعبه فرمان استفاده می شود ومعمولا خرابی در بوش های عمودی دوسر اکسل ونواحی چرخان،شکستن بلبرینگ ها کج شدن تنه ی اصلی اکسل می شود وعلت آن نداشتن فنربندی وکار کردن لیفتراک در محیط های غیر هموار می باشد.

8-   تعمییر رادیاتور و سیستم خنک سازی موتور لیفتراک دیزلی:در صورتی که دمای موتور لیفتراک از استاندارد آن بالاتر برود ونیز موتور لیفتراک سالم باشد می توان خرابی را در واتر پمپ،رادیاتور،پروانه،کیپ شدن منیفیلد آب جستجو نمود.

9-   تعمیر دینام لیفتراک دیزلی : هنگامی که چراغ شارژ روشن میشو یا اینکه باطری شارژ نمیشود مظنون اصلی دینام یا ژنراتور لیفتراک میباشد که فرد متخصص میتواند نوع خرابی و در ادامه رفع عیب آن را انجام دهد.

10-   تعمیر استارت لیفتراکهای دیزلی : در صورتی که سیستم فرمان استارت و نیز سیستم تغذیه جریان الکتریکی سالم باشد استارت نیازمند تعمیر میباشد عامل خرابی استارت عموما بر اثر دیر روشن شدن موتور بر اثر عوامل دیگر میباشد

11-    بازسازی سیستم برق کشی ورفع عیب سیستم های الکترونیکی نصب شده برروی لیفتراک های دیزلی: از جمله تعمیر انواع نمایشگرها رفع عیوب جعبه رله و فیوز باز سازی دسته سیم.

12-     نصب سیستم ایمنی و روشنایی استاندارد بر روی لیفتراکهای دیزلی.

لیفتراک در صنعت  فولاد

از مهم ترین فواید لیفتراک در این صنعت، کاهش هزینه ها و صرفه جویی در نیروی انسانی است. چرا که به جای استخدام چندین نیرو برای کار در انبار،با تهیه لیفتراک و استخدام نهایتا دو اپراتور کارهای انبار به راحتی انجام می شود. همچنین در کارخانه های صنعت فولاد با جابجایی اجسام سنگینی چون شمش های فولادی، میلگرد مواجه هستیم که تهیه لیفتراک مناسب می تواند سرعت کارها را در این صنعت افزایش بخشید.

همچنین حمل و نقل تجهیزات با استفاده از لیفتراک به راحتی انجام می شود و آسیب های وارد شده به کارکنان انبار را به حداقل می رساند.

انواع لیفتراک برای صنایع فولاد

هنگام تهیه لیفتراک در  صنعت فولاد، در نظر گرفتن حداکثر ظرفیت بارگیری بسیار حائز اهمیت می باشد.

لیفتراک های دیزلی با ظرفیت 5 تا 20 تن بهترین نوع لیفتراک برای این نوع فعالیت هستند. از آنجایی که هنگام بارگیری وسایل صنعت فولاد حفظ تعادل لیفتراک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است از این رو بهتر است لیفتراک هایی با چنگال های بزرگ تر برای این صنایع انتخاب شود

 

تعمیر لیفتراک دیزلی کوماتسو ، تعمیر لیفتراک دیزلی تویوتا ، تعمیر لیفتراک دیزلی هیوندا ، تعمیر لیفتراک دیزلی  لینده ، تعمیر لیفتراک دیزلی اشتیل ، تعمیر لیفتراک دیزلی هلی ، تعمیر لیفتراک دیزلی دوسان ، تعمیر لیفتراک دیزلی یال ، تعمیر لیفتراک دیزلی نیسان ، تعمیر لیفتراک دیزلی کاترپیلار ، تعمیر لیفتراک دیزلی سپاهان ،

لیفتراک های گاز سوز گزینه مناسبی جهت استفاده در آب و هوای سرد و خشک نمیباشند ، چرا که معمولا سوخت گاز مایع در داخل سیلندر گاز دچار یخ زدگی میگردد و دچار اختلال در کار لیفتراک سنگین می شود.

  • دسترسی به سوخت مورد نظر

دسترسی آسان به سوخت مورد نیاز یکی از عوامل تعیین کننده در انتخاب نوع لیفتراک دیزل  میباشد، چرا که در بعضی مناطق و شهر ها دسترسی به سوخت گازوئیل آسان تر است و در بعضی مناطق دسترسی به سوخت گاز مایع ، بنابراین در هنگام خرید لیفتراک بایستی به این نکته نیز توجه ویژه داشت .

  •  
  • شرایط محیطی کارخانه یا کارگاه
    اگر لیفتراک دیزل  جهت استفاده در داخل سوله و یا کارگاه به کار گرفته شود جهت حفظ سلامتی کارگران فعال در داخل کارگاه بهتر است از لیفتراک  گازی استفاده شود چرا که آلایندگی سوخت گاز به مراتب از لیفتراک های دیزلی پایین تر میباشد و در صورتیکه حمل و جابه جایی در فضای باز استفاده شود ، بهتر است از لیفتراک دیزل استفاده شود.لیفتراک دوگانه‌ سوز (گاز LPG و بنزین)لیفتراک‌های LPG (گاز مایع) به دلیل قیمت‌گذاری رقابتی و مناسب بودن برای استفاده در محیط‌های باز و بسته و راحتی کارکرد، بسیار محبوب هستند.موتور این لیفتراک‌ها مشتقی از همان موتور دوگانه‌سوز مورداستفاده در خودروها هستند که درنتیجه قطعات به‌راحتی در قیمت‌های مناسبی در دسترس هستند.لیفتراک LPG از دیزلی‌ها بی‌صداتر هستند و بخار اگزوز آن‌ها نسبت به لیفتراک دیزلی آلایندگی بسیار کمتری دارد.کاتالیزور اگزوز در دماهای بالا عملکرد بهتری نسبت به لیفتراک‌های دیزلی دارد.سرعت جابجایی، میزان شتاب و سرعت بالابری زیاد لیفتراک دوگانه‌سوز جای رقابتی برای دیگر انواع لیفتراک باقی نمی‌گذارد.درحالی‌که قیمت آن‌ها از دیگر مدل‌ها ارزان‌تر است، نگهداری و همچنین هزینه سوخت بالاتری دارند.
    مکانیک موتورهای دیزل و دوگانه سوزبا توجه به اینکه موتور لیفتراک های دیزل و دوگانه سوز از نظر فشارهای وارده  و نیز ساعت کاری زیاد، هنگام تعمیرات باید به گونه ای عملیات انجام پذیرد که ایراد بصورت %100 مرتفع گردد. سیاست تعریف شده شرکت در پی رضایتمندی تمام در خدمت به مشتری، تیمی کاملا حرفه ای که آموزش های خاص این دسته از ماشین آلات را دیده، در اختیار دارد و نیزکارگاه مکانیک از نظر ابزار آلات مکانیکی مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا و از دیگر خدمات این گروه دوگانه سوز کردن لیفتراک های بنزین سوز و استاندارسازی در این حوزه می باشد. واحد هیدرولیکواحد تعمیر هیدورلیک دستگاه های لیفتراک جهت پیشبرد اهداف با تهیه تجهیزات به روز و همکاری استادکاران مربوطه خدمات زیر با بهترین کیفیت ارائه می دهد:
    1- تعـمیرات و رفع عیب حتی عیوب کم در شـبکه هیـدرولیک در جـک ها، پمپ ها و شیرهای مکانیکی و برقی و غیره
    2-
    جایگزینی و پیاده سـازی نقشه های روز دنیا به جای مدارات قدیمی وکم بازده هیدرولیک و استاندارسازی در این بخش
    3-
    جایگزینی فرمان‌های روان هیدرولیک بجای فرمان‌های خشک و ناکارآمدواحد شاسی، آهنگری، نقاشی و تراشکاریبا استفاده از تجهیزات روز دنیا و استادکاران مجرب و دوره دیده این واحد اقـدامات زیر را به بهترین نحو، با کیفیت و با دوام انجام می دهد.
    1.
    ترمیم و بـازسـازی و بهینه سـازی اکسـل و متعلقـات این محدوده
    2.
    بازنگری در اندازه های دکل معمولی به کانتینر رو، شاخک، باتوجه به نیاز نیاز مشتری بدون شکستن هرگونه استانداردی
    3.
    نصب ساید شیفتر، رول گیر، کارتن کلمپ، بوته گردان، فورک ممور، فورک پوزیشنر
    4.
    نقاشی: تیم نقاشی که از نظر انجام کار در بالاترین سطح بدنبال رفع تمامی نیازهای مشتریان عزیز می باشد که بصورت ترمیم، صافکاری، رفع عیوب ظاهری، و انجام رنگ آمیزی با توجه به نمونه رنگ فابریک دستگاه با بالاترین کیفیت از نظر دوام رنگ و از نظر مقاومت در برابر خط و خش و سایر پارامترهای مربوطه.
    واحد الکترونیک دستگاه های برقی (شارژ شونده الکتریکی) 

 

    1. تعمیر انـواع لیفتراک های بـرقی (تـرانزیستوری، تـریستوری، کنتاکتوری)
      2.
      جایگزینی سیستم های روز دنیا بر روی لیفتراک های برقی به طور مثال با توجه به کارایی پایین و نـاخوشایند دستگـاه های المـنتیکنتاکتوری، تعویض تمـامی این المان ها و نصـب به روز ترین درایورهـای هیدرولیک و حـرکت بصورتی که مصرف انرژی الکتریکی (شارژ باتری) بصـورت چشم گیری پایین آمده و طول عمر این المان گران قیمت بیش از %50 افـزایش یافته و کیفیت انتقال بار و حرکت بسیار ارتقاع می یابد.
      3.
      انجام عمل تحقیقاتی در زمینه بهینه سازی مصرف و طول عمر تمامی المان های بکار رفته در این سیستم ها
      4.
      برقکاری، سیم کشی و نورافزایی و به روز کردن تمامی خانواده های لیفتراک ها بصورت استاندارد های تعریف شده
      5.
      تعمیر انواع الکتروموتورهای برقی در تمامی خانواده های آن هابا توجه به 
      کاربرد لیفتراک در صنایع مختلف وظیفه اصلی آن حمل و جابجایی بار استلیفتراک لودری بیشترین کاربرد را در انبارها و کارخانه‌ها دارد که می‌توان در پروژه‌های ساختمانی تجهیزات و مصالح ساختمانی از آن استفاده کرد. این ماشین‌آلات مانند سایر تجهیزات دیگر نیاز به سوخت و انرژی دارد تا بتواند از حداکثر توانش استفاده کند. سوخت لیفتراک از برق، گازوئیل یا گاز و بنزین تامین می‌شود.
    2. لیفتراک گازی
    3. سوخت گاز از نوع پروپان یا LPG است.لیفتراک گازی لیفتراک گازی دارای موتوری گازسوز است که با گاز پروپان کار می‌کند. از ویژگی‌های گاز پروپان که در یک کپسول فشرده ذخیره شده است می‌توان به راحتی آن را پر کرد. زمانی که گاز پروپان وارد موتور می‌شود به صورت غیر فشرده از حالت مایع به گاز تبدیل می‌شود. جریان گاز توسط یک دریچه کنترل می‌شود و گاز پروپان با هوا ترکیب شده و با استفاده از یک جرقه که از فندک است تامین می‌شود و منجر به احتراق می‌شود.
      در اثر فشار پیستون‌ها حرکت می‌کنند و توان ماشین را تامین می‌کند. با توجه به این توان چرخ‌ها حرکت می‌کنند و پمپ‌های هیدرولیک به کار می‌افتند. همانطور که می‌دانید سوخت گاز تمیزتر است از لیفتراک گازی برای انبارها و یا پروژه‌های ساختمانی به دلیل داشتن امنیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    4. لیفتراک دوگانه سوزلیفتراک دوگانه سوز ، لیفتراک دوگانه سوز یکی از مدل های لیفتراک است که از دو سوخت برق و گاز برای فعالیت خود استفاده می کند. لیفتراک های دوگانه سوز با نام لیفتراک هیبریدی نیز شناخته می شوند، هیبریدی به معنای دوگانه می باشد و دستگاه هایی که از دو سوخت برای فعالیت استفاده می کنند هیبریدی نامیده می شوند لیفتراک دوگانه سوز برای کاهش میزان آلاینده ها تولید شده اند. لیفتراک ها در گذشته با سوخت دیزلی کار می کردند و آلاینده های بسیار زیادی تولید می کردند و برای محیط زیست خطرناک بودند. یکی از دلایل تولید لیفتراک های دوگانه سوز کاهش میزان آلودگی های تولیدی می باشد.لیفترکهای پایه گاز سوز از قطعه ای ساده به نام میکسر سوخت جهت ترکیب گاز LPG  و هوا استفاده میکنند و رگلاتور گاز جهت تغذیه میکسر و تنظیم فشار گاز خروجی از کپسول گاز مایع با توجه به خلا  ایجاد شده در منیفیلد هوا در این سیستم جز قطعات اصلی میباشد
    5. مزایا لیفتراک دوگانه لیفتراک‌های LPG (گاز مایع) به دلیل قیمت‌گذاری رقابتی و مناسب بودن برای استفاده در محیط‌های باز و بسته و راحتی کارکرد، بسیار محبوب هستند.موتور این لیفتراک‌ها مشتقی از همان موتور دوگانه‌سوز مورداستفاده در خودروها هستند که درنتیجه قطعات به‌راحتی در قیمت‌های مناسبی در دسترس هستند.لیفتراک LPG از دیزلی‌ها بی‌صداتر هستند و بخار اگزوز آن‌ها نسبت به لیفتراک دیزلی آلایندگی بسیار کمتری دارد.کاتالیزور اگزوز در دماهای بالا عملکرد بهتری نسبت به لیفتراک‌های دیزلی دارد.سرعت جابجایی، میزان شتاب و سرعت بالابری زیاد لیفتراک دوگانه‌سوز جای رقابتی برای دیگر انواع لیفتراک باقی نمی‌گذارد.مزایای لیفتراک دوگانه سوز: تولید آلودگی پایین، بسیار کم سر و صدا، قطعات نسبتا ارزان با توجه به قیمت سایر لیفتراک ها، امکان تعمیر و تعویض قطعات لیفتراک دوگانه سوز در کوتاه ترین زمان، امکان تعویض سیلندر کپسول گاز در لیفتراک های گازی و دوگانه سوز برای بهره برداری بهتر، امکان استفاده در مکان های مختلف و… می باشد.معایب لیفتراک دوگانه سوزمعایب لیفتراک دوگانه سوز ، لیفتراک های دوگانه سوز مزیت های بسیار زیادی دارند، اما در مقابل معایب بسیار جزئی و کمی دارند که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت. برای اطلاع از معایب لیفتراک دوگانه سوز این قسمت را مطالعه نمایید.
      معایب لیفتراک دوگانه سوز : استهلاک موتور لیفتراک دوگانه سوز نسبت به لیفتراک های دیگر بیشتر می باشد. لیفتراک های دوگانه سوز قیمت مناسبی دارند اما هزینه ی نگهداری و سوخت آن کمی بالا می باشد. در زمستان باید از ضدیخ ها برای سرویس لیفتراک های دوگانه سوز و دیزل استفاده کرد.درحالی‌که قیمت آن‌ها از دیگر مدل‌ها ارزان‌تر است، نگهداری و همچنین هزینه سوخت بالاتری دارند.همانند لیفتراک‌های دیزل باید برای سرویس زمستانه از ضدیخ استفاده شود.فروش لیفتراک دوگانه سوزفروش لیفتراک دوگانه سوز ، لیفتراک های دوگانه سوز در مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. در کارخانه های مواد غذایی، تولید قطعات مختلف پلاستیکی، آهنی و… از لیفتراک دوگانه سوز استفاده می شود. این ماشین آلات برای بارگیری یا تخلیه ی انبار کاربرد دارند. همه ی افرادی که قصد خرید لیفتراک دوگانه سوز را دارند می توانند به 
      فروش لیفتراک دوگانه سوز مراجعه کرده و لیفتراک مورد نظر خود را در سایز و وزن دلخواه از فروش لیفتراک دوگانه سوز تهیه کنند.قیمت لیفتراک دوگانه سوزقیمت لیفتراک دوگانه سوز ، مدتی است قیمت همه ی اجناس و ماشین آلات صنعتی از جمله لیفتراک ها افزایش بسیار زیادی داشته است. کاهش و افزایش آن ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر قصد خرید لیفتراک را دارید برای اطلاع از قیمت لیفتراک دوگانه سوز باید به فروش لیفتراک دوگانه سوز مراجعه کنید. قیمت لیفتراک دوگانه سوز بسیار متغیر می باشد و به صورت روزانه محاسبه می شود. قیمت لیفتراک دوگانه سوز در مراکز مختلف متفاوت می باشد،تعمیر لیفتراک دوگانه سوزتعمیر لیفتراک دوگانه سوز ، اگر لیفتراک شما مثل گذشته کار نمی کند و دچار نقص هایی شده است باید سریعا به مراکز تعمیر لیفتراک دوگانه سوز مراجعه کرده و آن را تعمیر کنید. عدم توجه به خرابی های لیفتراک می تواند باعث بیشتر شدن مشکلات و از کار افتادن لیفتراک شود. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد تعمیرگاه تعمیر لیفتراک دوگانه سوز می باشد. لیفتراک دوگانه سوز ساختاری پییچیده دارد و فردی که قرار است لیفتراک را تعمیر کند باید با تجربه و کاربلد باشد..موتور لیفتراک دوگانه سوز 

 

موتور لیفتراک دوگانه سوز ، لیفتراک های دوگانه سوز موتور بسیار قوی دارند و از مقاوت بالایی برخوردار می باشند، به همین دلیل لیفتراک های دوگانه سوز طرفداران بسیار زیادی دارندموتور لیفتراک برای تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی مکانیکی می باشد. با اشتعال سوخت از طریق احتراق داخلی سیلندرها تحت فشار قرار می گیرند و باعث حرکت موتور می شوند. یکی از مهم ترین قطعات لیفتراک ها موتور آن ها می باشد که تامین کننده ی قدرت و گشتاور برای کارکرد لیفتراک می باشد. موتورهای لیفتراک انواع بسیار زیادی دارند و هر یک از آن ها برای لیفتراک های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. مشخصات و اندازه موتور لیفتراک به سایز لیفتراک و وزن وسایلی که قرار است جا به جا کند بستگی دارد.

لیفتراک دوگانه سوز اقساطی

لیفتراک دوگانه سوز اقساطی ، این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی بسیاری از افراد توانایی خرید لیفتراک را ندارند. این افراد می توانند لیفتراک مورد نظر خود را به صورت اقساطی از لیفتراک دوگانه سوز اقساطی خریداری کنند.  خرید اقساطی لیفتراک برای شما بسیار آسان می باشد و می تواند پس از مدت زمان کوتاهی شما را صاحب لیفتراک کند.

 

سیستم هیدرولیک

بر اساس اینکه لیفتراک بازده بیشتری داشته باشد بایستی بتوانید تا یک، بار سنگین را بلند و حرکت بدهد. این عمل از طریق سیستم هیدرولیک انجام می‌شود. سیستم هیدرولیک لیفتراک از یک پمپ، سیلندر و تیوب تشکیل شده است. بعد از اینکه مایع فشرده وارد سیستم شد و پمپ فعال گذشت مایع داخل تیوپ‌ها و سیلندرها وارد می‌شود و پیستون‌ها را تحت فشار می‌گذارد؛ که در نهایت منجر به حرکت بالابر لیفتراک می‌شوند تا بار سنگین به سهولت برداشته شود. زمانی که بالابرها به پایین فرستاده شوند این فرایند برعکس عمل می‌کند و مایع هیدرولیک از سیلندرها خارج می‌شود و به پمپ باز مجدد برمی‌گردد.

سیستم فرمان

لیفتراک گازی مناسب‌ترین ماشین‌آلاتی هستند که در انبارها به دلیل اشغال کردن فضای محدود بیشترین کاربرد را دارند. سیستم چرخ لیفتراک گازی به این شکل عمل می‌کند که در فضای محدود به راحتی امکان حرکت داشته باشد. همانند خودروها که مسیر حرکت از طریق فرمان کنترل می‌شود؛ در حالی که فرمان لیفتراک تنها توسط چرخ‌های عقب برای حرکت و تغییر مسیر استفاده می‌شود. زمانی که فرمان به سمت راست هدایت شود، چرخ‌های عقب به سمت چپ حرکت می‌کنند. در حقیقت این چرخش معکوس این امکان را به لیفتراک می‌دهد تا هر چه سریع‌تر بچرخد و شعاع چرخش کوچک‌تری داشته باشد.

مزیت‌های لیفتراک گازی

      • سرعت سوختگی خیلی سریع انجام می‌شود.
      • از دلایل محبوبیت لیفتراک‌های گازی قیمت سوخت بسیار مناسب است.
      • از این ماشین‌آلات هم برای فضاهای باز و هم در بسته استفاده می‌شود بدون اینکه خطر و آسیبی به افراد وارد کند.
      • قیمت قطعات موتور لیفتراک گازی بسیار مناسب و قابل‌دسترس است.
      • از ویژگی‌های منحصر به فرد لیفتراک‌های گازی افزایش قدرت مانور آن است که نسبت به لیفتراک دیزلی بسیار بیشتر است و برای طراحی فضاهای باز طراحی شده است.
      • امنیت بالای لیفتراک گازی نسبت به دیزلی
      • لیفتراک گازی صدای کمتری تولید می‌کند.
      • انعطاف‌پذیری بالای دستگاه لیفتراک گازی
      • گازی که از لیفتراک گازی خارج می‌شود نسبت به لیفتراک دیزلی بسیار ناچیز است.
      • دود اگزوز لیفتراک گازی نسبت به سایر لیفتراک‌های دیگر کمتر است.
      • کارایی و عملکرد لیفتراک گازی در مقایسه با مدل دیزلی و برقی منحصر به فرد است.
      • لیفتراک گازی نسبت به دیزلی وزن سبکی دارد.
      • از ویژگی‌های لیفتراک گازی امکان خاموش شدن دستگاه به صورت خودکار وجود دارد که باعث می‌شود تا در زمان تصادف جریان سوخت قطع شود. تمامی قطعات لیفتراک گازی از جمله کپسول گاز و کاربراتور بایستی از استانداردها و امنیت بالایی برخوردار باشد.

 

معایب لیفتراک گازی

نگهداری لیفتراک اهمیت زیادی دارد، احتمال نشتی گاز، در دستگاه‌های لیفتراک گازی وجود دارد، به همین علت برای فضاهای بسته نظیر صنایع دارویی و غذایی توصیه نمی‌شد. درصورتی که هوا به خوبی جریان نداشته باشد دود حاصل از اگزوز ماشین یک لایه هیدروکربن روی سطح ایجاد می‌کند.

عدم نشان دادن نمایشگر سوخت از دیگر معایب این ماشین‌آلات است؛ چرا که زمانی که سوخت به اتمام می‌رسد بدون اینکه اخطاری یا علائمی نشان دهد ماشین از کار می‌افتد.

نیاز به کسب مهارت رانندگی لیفتراک گازی است این دستگاه نیز مانند لیفتراک دیزلی بایستی اپراتوری که از آن استفاده می‌کند تسلط و مهارت کافی برای استفاده از پدال کلاچ در زمان بارگیری برای کنترل سرعت و حرکت بالابر را داشته باشد.

هزینه‌های تعمیر لیفتراک لودر و لیفتراک گازی بسیار بالا است و همانند لیفتراک دیزلی باید مراقبت‌های لازم در فصل زمستان از آن گردد و حتما از ضدیخ نیز استفاده شود.

مهم‌ترین نکات درباره سوخت گاز

با در نظر گرفتن این نکته که سوخت پارپرون ایمنی و امنیت بالایی برای لیفتراک دارد؛ اما نکات ایمنی همیشه باید مورد توجه قرار بگیرند تا از خطرات و آسیب‌های جانی برای کارگران در پی نداشته باشد.

همانطور که می‌دانید گاز وزن بیشتری نسبت به هوا دارد از همین رو در لایه زیرین محیط قرار می‌گیرد که در صورتی که جریان هوا وجود نداشته باشد، در کنار منبع آتش یا جرقه امکان احتراق و انفجار وجود دارد.

گاز LPG زمانی که از کپسول خارج می‌شود به قدری سرد است که می‌تواند پوست را کاملا بسوزاند.

در فضاهایی که بسته هستند کپسول گاز را عوض نکنید؛ زیرا امکان نشتی گاز وجود دارد و می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

لیفتراک‌های گازی را در مجاورت منبع حرارت، درب‌ها، راه‌پله‌ها و درب‌های خروج اضطراری قرار ندهید.

حتما زمانی که از لیفتراک گازی برای طولانی مدت استفاده نمی‌کنید شیر گاز آن را کامل ببندید.

برای تعویض سیلندر گاز حتما از افراد متخصص و باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

نصب سیلندر گاز در لیفتراک

سیلندر گاز مایع مطابق شکل به صورت خوابیده در روی پایه ویژه آن استقرار یافته است. یک کوپلینگ آب بندی کننده تند رها شونده ، سیلندر را به دستگاه کنترل کننده وصل می کند. وظیفه دستگاه کنترل ، تقلیل فشار مایع داخل سیلندر و تبدیل آن با فشار پایین و سپس فرستادن آن به کاربراتور می باشد. عمل تبخیر گاز مایع به کمک آب خنک کننده موتور که در اطراف محفظه تبخیر دستگاه کنترل جریان دارد انجام می گیرد. راننده بایستی همیشه به جهت قرار گرفتن سیلندر گار توجه کند ، در غیر این صورت به جای گاز مایع ، هوا وارد سیستم سوخت شده و موجب می شود تا موتور به خوبی کار نکند.

جریان عبور گاز مایع از کوپلینگ توسط شیر اتوماتیک کنترل می شود. در داخل این شیر اتوماتیک یک دریچه کنترل جریان وجود دارد که به شدت جریان سوخت حساس است و وقتی سرعت سوخت به مقدار تنظیم شده قبلی برسد شیر جریان را قطع می کند. محل اتصال پر کردن سریع امکان پر شدن سیلندر را از یک مخزن فراهم می کند. وقتی یک سیلندر را پر می کنیم نباید بیش از 80 درصد گنجایش سیلندر پر شود. برای تعویض یک سیلندر خالی شیر فلکه را ببندید و پیچ کوپلینگ را باز کنید. تسمه دور سیلندر را که سیلندر را به وزنه تعادل حکم می کند باز کنید و یک سیلندر پر را جایگزین کنید. رزوه کوپلینگ تغذیه را به کوپلینگ تغذیه را به کوپلینگ تغذیه را به کوپلینگ ماده طرف سیلندر پیج کنید. به آرامی ، فلکه شماره 2 را باز کنید تا سیستم از گاز پر شود ، این عمل پنج تا ده ثانیه طول می کشد و با یک صدای (هیس) به پایان می رسد در صورتی که فلکه اصلی شماره 3 به سرعت باز شود جریان سریع گاز اضافی موجب خواهد شد که دریچه به طور اتوماتیک بسته شود. وقتی این اتفاق بیفتد یک صدای (تق) شنیده می شود که بایستی فلکه را ببندیم تا تا دوباره صدای (تق) وقتی که فلکه را به آرامی و به گونه ای که قبلا گفته شد باز کنیم شنیده شود. اگر معلوم شود شیر فلکه سیلندر گاز مسدود شده (یخ زده است) نباید با یک میله ی کوتاه آن را باز کنیم (سمبه نزنید) زیرا ممکن است گاز مایع یخ زده تحت فشار ، به دست ما پاشیده شده و موجب جراحت های شدید شود . هر وقت اشکالی در سیلندر گاز مشاهده شد آن را به مرکز توزیع گاز تحویل داده و با یک سیلدر جدید تعویض کنیم. در صورت بروز هر نوع آتش سوزی ، فورا شیر فلکه روس سیلندر را بسته و شعله را با یک پارچه مرطوب خفه می کنیم و یا از پودر آتش خاموش کن استفاده می کنیم . در صورت نیاز سیلندر را باز کرده و به مرکز آتش نشانی اطلاع می دهیم.

      1. کوپلینگ سیلندر
      2. دستگیره شیر سیلندر
      3. شیر اطمینان
      4. مجموعه پایه نگهدارنده
      5. بست سیلندر گاز

هنگام جدا گذاری یا تعویض سیلندر گاز باید موارد ذیل رعایت شود

قبل از اقدام به نصب سیلندر جدید اطمینان حاصل کنید که رزوه های پیچ کوپلینگ سیلندر با رزوه های پیچ کوپلینگ سر شیلنگ تغذیه مطابقت داشته باشد.

قوانین ساده زیر بایستی در مواقعی که لازم است سیلندر تعویض گردد رعایت شوند.

      • راننده باید هنگام نصب کپسول و اتصالات آن دقیقا طبق توصیه ی سازنده عمل کند.
      • حداقل یک چهارم مخزن لیفتراک های دوگانه سوز باید از سوخت مناسب پر باشد تا لیفتراک شروع به کار کند.
      • لیفتراک های CNG نباید در فشاری فراتر از محدوده ی مجاز شارژ شوند.
      • در لیفتراک های گاز سوز ، مخزن گاز در عقب دستگاه روی وزنه تعادلی نصب می شود و با حفاظ مخصوصی برای جلوگیری از افتادن بسته می شود.

موارد زیر قبل از پر شدن مجدد ظروف محتوی گاز مایع باید بازدید و پس از عیب یابی رفع عیب گردد.

      • هرگونه آسیب دیدگی ، سوراخ شدگی ، فرورفتگی و شکاف در ظروف تحت فشار
      • تعویض سیلندر در هوای آزاد صورت گیرد.
      • شیر ایمنی درپوش نداشته یا آسیب دیده باشد.
      • شیرها ، اتصالات و رزوه ها دارای نشتی باشند.
      • نباید تعویض سیلندر در مجاورت شعله باز انجام شود همچنین سوئییچ بایستی بسته باشد.
      • آلوده بودن شیر ایمنی و وجود هر گونه جسم خارجی در آن
      • خراب بودن درزگیر های قابل انعطاف و آسیب دیدگی اتصالات مربوط
      • در طول مدت عملیات تعویض سیلندر سیگار کشیدن ممنوع است

 

هیدرولیک

از آن جا که لیفتراک برای بلند کردن ، پایین آوردن ، جابه جایی و حمل کالا ها و مواد ، مورد استفاده قرار می گیرد ، سیستم هیدرولیک به خاطر مزیت های ذیل مناسب ترین سیستم برای لیفتراک می باشد:

      1. تولید و انتقال نیروهای بزرگ در لیفتراک توسط قطعات کوچک هیدرولیکی
      2. افزایش عمر قطعات به دلیل استفاده از روغن در داخل سیستم ها و کاهش میزان فرسایش قطعات
      3. امکان به دست آوردن نیرو ، فشار ، گشتاور و سرعت های غیر پله ای و یا به اصطلاح داشتن بی نهایت سرعت ، فشار ، نیرو
      4. انعطاف پذیری بسیار زیاد سیستم با استفاده از لوله و شیلنگ ها
      5. قابلیت تنظیم کردن و فرمان دادن خوب
      6. فرمان دادن به تجهیزات از فاصله زیاد (اغلب به وسیله الکتریسیته)
      7. امکان شروع حرکت از حالت سکون با حداکثر بار در سیلندر ها

در سیستم های هیدرولیکی لیفتراک ، انرژی مکانیکی که اغلب توسط موتور احتراقی و یا الکترو موتور تولید می شود ، در پمپ ها تبدیل به انرژی هیدرولیکی گشته ، این انرژی از طریق شیلنگ ها و شیر ها به جک ها منتقل می شود سپس مجددا تبدیل به انرژی مکانیکی می شود. در این سیستم روغن موجود درون مخزن از صافی می گذرد و از راه لوله به پمپ می رود. فشار روغن در پمپ افزایش می یابد و روغن پرفشار در شبکه لوله ها از شیر کنترل عبور کرده ، پیستون ها را به حرکت وادار می کند.

جک بالا بر

جک های بالابر لیفتراک ها از نوع سیلندر های جابجایی می باشند. در طرف پیستون ، مایع به داخل سیلندر جریان می یابد و در اثر مقاومت پیستون ، فشاری به نام فشار حرکت در مایع ایجاد می شود ، در نتیجه پیستون به طرف خارج حرکت می کند. بعد از آن پیستون به موقعیت نهایی خود رسید موقع برگشت توسط وزن شاخک ها و کریج به سمت پایین حرکت می کند و مایعی که در یک طرف پیستون جمع شده به مخزن بر می گردد.

جک های جلوبرنده و عقب برنده دکل (تیلت جک)

این جک ها از نوع سیلندر دو کاره با دسته پیستون یک طرفه سا به اصطلاح سیلندر دیفرانسیلی می باشد که دارای یک ورودی و یک خروجی است. ایجاد تنش های مماسی بزرگ در این نوع سیلندر ها امکان پذیر است. تمام قسمت های اصلی این سیلندر ماشین کاری دقیق پرداخت شده است. این سیلندر دارای دو ناحیه آب بندی است.

جک های فرمان

جک های فرمان نیز از انواع سیلندر دو کاره اما با دسته پیستون دو طرفه می باشد. در این سیلندر ها سرعت رفت و برگشت برابر است. تمام قسمت های اصلی این سیلندر ماشین کاری دقیق شده است و از سه ناحیه آب بندی شده است.

شیر های کنترل جهت (بلوک کنترل ولو)

سیر های کنترل جهتی که برای بالابری و خم دکل لیفتراک به کار می روند از نوع قرقره ای ” جهت باز کردن یا بستن آرام مسیر جریانهستند که می توانند سه خانه یا چهار خانه باشند.

این کنترل والو ها شامل شیر اطمینان داخلی و کاتریج های یک طرفه بوده ، ساختمان مجموعه ای این شیر به صورت ترکیبی از شیر های پیچ شده به یکدیگر می باشد.

وقتی تمامی قرقره ها در وضعیت خنثی قرار دارند ، جریان پمپ ، یا از طریق شیر اطمینان اصلی و یا از طریق یک قرقره مرکز باز به مخزن تخلیه برمی گردد. شیر مزبور دارای قرقره های با کورس حرکتی نسبتا زیزاد می باشد ، به گونه ای که در طی حرکت می تواند حالات مختلف کنترلی را نشان دهد.

آرایش اجزا داخلی این شیر به شکل سری به هم متصل شده اند. برای آن که روغن خروجی از عملکرد جهت تغذیه قرقره بعدی به کار گرفته شود ، عملکرد همزمان (بیش از یک سرویس دهی) نیز امکان پذیر می باشد. در این نوع اتصال گرچه فشار قابل دسترس بین سرویس های کاری تقسیم می گردد ، ولی دستیابی به سرعت های بالا وجود خواهد داشت و فشار عملکرد هر قسمت برای قسمت ما قبل به صورت پشت فشار ظاهر می شود.

دلیلی که برای به کارگیری اتصال سری شیر ها در لیفتراک می توان بیان نمود وجود امکان جلوگیری از حرکت کامل عملکرد قبلی و ایجاد محدودیت در میزان سیال تحولی به عملگر بعد است.

شیر کنترل و تنظیم دبی

برای عملکرد یکسانجک های جلو و عقب برنده دکل ، سه راهی تیلت جک در نظر گرفته شده است و شیر تنظیم و کنترل مقدار دبی روغن که به وسیله ی قطعه شماره 5 انجام می گیرد جهت کنترل مقدار و سرعت حرکت جک ها (در زمان جلو و عقب بردن دکل) بر روی سه راهی سیلت جک می باشد.

این شیر مقدار دبی از قبل تنظیم شده  را در مسیر رفت و برگشت روغن هدایت می کند و مقدار سرعت ناشی از جریان روغن پمپاژ شده را کاهش می دهد.

شیر یک طرفه

این شیر بر روی جک های بالابری تعبیه شده و وظیفه آن آزاد کردن مسیر عبور جریان در یک جهت و بستن آن در جهت مخالف می باشد. در این شیر با فشار روغن ورودی (از پمپ) فنر جمع شده ، قطعه مخروطی مسیر جریان را از B به A می بندد و روغن فقط از مسیر جریان A به سمت B عبور کرده ، پیستون های دکل با حرکت روغن به سمت بالا حرکت می کنند.

فیلتر

محل تصفیه مایع تحت فشار که به منظور افزایش طول عمر هیدرولیکی انجام می گیرد ، اهمیت زیادی در هیدرولیک دارد. ذرات ساییده شده فلزی و قطعات آب بندی ، گرد و غبار و مواد زاید هوا ، ضمن کار سیستم هیدرولیکی ، وارد مایع تحت فشار می شوند که مرتبا باید تصفیه گردند و گرنه ضمن عبور از کانال ها و سوراخ های ریز آن ها را مسدود می کنند و صدماتی که از این طریق به سیستم وارد می شود ، ممکن است بسیار زیاد باشند.

به علاوه مواد زیاد و آلودگی های موجود در مایع تحت فشار ، موجب ساییدگی . ز.د خراب شدن قطعات متحرک می شود. تور های مغناطیسی با سوراخ های ریز ، عمل تصفیه را به خوبی انجام می دهند که در لیفتراک ها برای محافظت پمپ در مقابل ساییدگی ناشی از ذرات خارجی و خطر کاویتاسیون در صورت کثی بودن فیلتر در لوله مکش نصب شده است.

    • ·       تعمیر اساسی موتور لیفتراکهای دوگانه سوز و لیفتراکهای بنزین سوز  :
  •  
  • تعمیر موتور لیفتراک دوگانه سوز وتعمیر موتور لیفتراک بنزین سوز چگونه اعمال میگردد؟در این نوع تعمیر موتور از شاسی جدا می گردد لوازم جانبی مانند رادیاتور،استارت،دینام و… سرویس کامل می گردند تنه اصلی موتور ازهم باز میشود تراشکاری بر روی سیلندر سر سیلندر و میلنگ در صورت نیاز انجام می پذیرد و با تشخیص خرابی قطعاتی مانند یاتاقان ها انواع گوش ها و رینگ و پیستون اویل پمپ تعویض می گردند وموتور نهایتا به صورت استاندارد بسته یا در اصطلاح جمع می گردد.تعمیر اساسی لیفتراکهای دوگانه سوز و لیفتراکهای بنزین سوز با توجه به شواهد عینی و فیزیکی و شیمایی موتور صورت میپذیرد مثلا شواهد مبنی بر روغن سوزی موتور، کم کردن روغن موتور،پایین آمدن توان موتور،سر وصدای غیر استاندارد موتور،خروج بخار از درب سوپاپ،سوختن واشر سر سیلندر ومواردی دیگر می باشد.
    • ·       تعمیر گیربکس لیفتراک بنزینی و تعمیر گیربکس لیفتراک دوگانه سوز:

لیفتراکهای دوگانه سوز و لیفتراکهای بنزین سوز در مورد های قدیمی دارای گیربکس دنده ای می باشند که عموم خرابی این گیربکس ها تمام شدن دیسک وصفحه کلاچ،خرابی دنده برنجی،خوردگی سر ماهک ها،خوردگی دنده ها مخصوصا دنده ی عقب.

نکته:گیر بکس های دنده ای در صورت انجام سرویس استاندارد(تعویض روغن واسکازین)از عمر عملیاتی بالایی برخوردار می باشند.

    • تعمیر گیربکس اتوماتیک لیفتراک دوگانه سوز و لیفتراک بنزین سوز:

در گیر بکس اتوماتیک تمامی فعل وانفعالات از طریق به جریان درامدن روغن هیدرولیک صورت می پذیرد وبخش های آن شامل:توربین،کلاچ ها،پمپ حرکت،صفحات گرافیتی وفلزی می باشند.

    • در گیربکس های اتوماتیک تعمیرات اساسی چه هنگام باید انجام شود :ضعیف بودن حرکت  در صورتی که صفحات گرافیتی فلزی رینگ های سر بوش کلاچ ضعیف یادارای خوردگی زیاد باشند،از شواهد آن توان بالا واستاندارد گیربکس در پانزده دقیقه ی اول کارکرد و ضعیف شدن  تدریجی این توان در ادامه ی کار،دیدن گرافیت و خورده فلز یا پلیسه در روغن هیدرولیک گیربکس های اتوماتیک.
    • نکته:ضعف حرکت از طرف گیر بکس عاملش میتواند ضعیف شدن فشار  پمپ حرکت نیز باشد.
    • تعمیر توربین گیربکس لیفتراک دوگانه سوز و تعمیر توربین گیربکس لیفتراک بنزینی یا بنزین سوز:توربین رابط بین تشکیلات موتور لیفتراکهای دوگانه سوز و لیفتراکهای بنزین سوز و گیر بکس میباشد وساده ترین عمل کرد آن استارت نرم حرکت ،انتقال توان چرخشی از موتور به گیر بکس،خنک سازی روغن و… می باشد وتعمیرات آن در صورت ضعیف شدن توان انتقالی نشتی صورت می پذیرد.
    • ·

نکته:به علت کارکرد توربین در دور های بالا از بالانس خاصی برخوردار می باشد وعامل  تعمیرات آن شخصی با مهارت وتوان و امکانات بالا  باید باشد.

    •  تعمیر ترمز لیفتراک دوگانه سوز و لیفتراکهای تعمیر ترمز لیفتراک بنزین سوز یا بنزینی :ترمز لیفتراکهای دوگانه سوز و لیفتراکهای بنزین سوز مکانیزم آن بستگی به تناژ لیفتراک های دیزلی دارد به گونه ای که درلیفتراک های تناژ پایین از سیستم فشار پایی روغن ترمز حتی بدون بوستر مکشی استفاده می گردد اما در تناژ های بالا اعمال ترمز بااستفاده از بخشی از فشار هیدرولیک اصلی صورت می پذیرد وقطعات آن شامل فشار شکن شیرزیر پدال ولوازم مخصوص این نوع ترمز می باشد.
    • چه زمانی اقدام به تعمیر ترمز لیفتراک دوگانه سوز و تعمیر لیفتراک بنزین سوز می گردد: هنگامی که ترمز عمل نمی کند یا بسیار ضعیف می باشد ونیز به تنظیمات پاسخ نمی دهد،روغن ریزی ونشتی لوازم ترمز موجب فرار فشار روغن گردد وفشار کافی به سیلندر ها به جهت باز نمودن لنت ها اعمال نگردد باتشخیص دقیق محل روغن ریزی تععمیرات در ان ناحیه صورت می پذیرد.

** نکته: به صورت عمومی تمام شدن لنت ها و خوردگی کاسه چرخ ها از عوامل اصلی ضعیف شدن تدریجی ترمز لیفتراک های دیزلی می باشد که با تعویض لنت ها وتراشکاری کاسه چرخ ها می توان ایراد را رفع نمود.

    • تعمیر دیفرانسیل لیفتراک دوگانه سوز وتعمیر لیفتراک بنزین سوز:دیفرانسیل در تمامی ماشین آلات عامل انتقال قدرت به چرخ ها وتنظیم سرعت چرخش چرخ ها سر پیچ ها می باشد و ساختمان آن در ساده ترین نوع از چرخ دنده های پنیون،کرانویل وهرزگردها در محوطه ای کروی تشکیل شده .
    • چه هنگام دفرانسیل لیفتراک دوگانه سوز و لیفتراک بنزین سوز نیاز به تعمیر دارد:سر وصدای زیادی وگوش خراش،رد کردن دنده ی پنیون وکرانویل بر روی هم،عمل نکردن هرزگردها وروغن ریزی.
    • تعمیر کاربراتور بنزین لیفتراک دوگانه سوز و تعمیر کاربراتور لیفتراک بنزین سوز: سلامت کاربراتور سوخت در استارت و روشن شدن سریع لیفتراک بنزینی آلودگی پایین خروجی اگزوز و قدرت موتور و مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد و هنگامی که موتور بد استارت بخورد و مصرف سوختش بالا برود و … باید کاربراتور از همه جهات از جمله گاورنرها – ولو یا شیر و سوزن پاشش – شناور – قطع کن سوخت و مورد بررسی قرار گیرد.
    • نکته : بیشتر مواقع دود کردن لیفتراک عامل آن خرابی سیستم  تزریق سوخت انژکتورهای بنزین می باشد.
    • تعمیر اکسل لیفتراک دوگانه سوز و تعمیر لیفتراک بنزینی یا بنزین سوز : اکسل قطعه ای است فلزی با قطعات چرخان بازاویه ی محدود که موجب فرمان پذیری لیفتراک بازاویه دادن چرخ های عقب میشود که در این قطعه از جک هیدرولیک ودرسیستم های قدیمی تر از جعبه فرمان استفاده می شود ومعمولا خرابی در بوش های عمودی دوسر اکسل ونواحی چرخان،شکستن بلبرینگ ها کج شدن تنه ی اصلی اکسل می شود وعلت آن نداشتن فنربندی وکار کردن لیفتراک در محیط های غیر هموار می باشد.
    • تعمییر رادیاتور و سیستم خنک سازی موتور لیفتراک دوگانه سوز و لیفتراک بنزین سوز: در صورتی که دمای موتور لیفتراک از استاندارد آن بالاتر برود ونیز موتور لیفتراک سالم باشد می توان خرابی را در واتر پمپ،رادیاتور،پروانه،کیپ شدن منیفیلد آب جستجو نمود.
    • تعمیر دینام لیفتراک دوگانه سوز و لیفتراک بنزین سوز : هنگامی که چراغ شارژ روشن میشو یا اینکه باطری شارژ نمیشود مظنون اصلی دینام یا ژنراتور لیفتراک میباشد که فرد متخصص میتواند نوع خرابی و در ادامه رفع عیب آن را انجام دهد.
    • تعمیر استارت لیفتراک دوگانه سوز و لیفتراک بنزین سوز: در صورتی که سیستم فرمان استارت و نیز سیستم تغذیه جریان الکتریکی سالم باشد استارت نیازمند تعمیر میباشد عامل خرابی استارت عموما بر اثر دیر روشن شدن موتور بر اثر عوامل دیگر میباشد
    • بازسازی سیستم برق کشی ورفع عیب سیستم های الکترونیکی نصب شده برروی لیفتراک دوگانه سوز و لیفتراک بنزین سوز: از جمله تعمیر انواع نمایشگرها رفع عیوب جعبه رله و فیوز باز سازی دسته سیم.
  • لیفتراک برقی
  • .لیفتراک برقی که بعد از لیفتراک های دیزلی، اختراع شد. برابر همان مدل های بنزینی و دیزلی کار می کند. هدف از اختراع لیفتراک برقی در صنف باربری و حمل و نقل، به کارگیری آن در محیط های بسته، مثل سوله ها و مکان های سربسته نظیر انبارهای بزرگ کالا بود.لیفتراک برقی دوستدار محیط زیست می باشد و آلودگی در هوا ایجاد نمی کند. زیرا که لیفتراک های گازی یا بنزینی یا دیزلی همواره دود می کنند و مقادیر زیادی گازهای سمی آزاد کرده که در یک محیط بسته که انسان نیز در آن وجود دارد.از لیفتراک برقی در انبارها و جاهای بسته می شود و اگر به جای لیفتراک برقی از هر لیفتراکی استفاده شود منجر به بروز بیماری ها و ناراحتی های تنفسی ، سردرد کاهش راندمان کارگران  و حتی تغییر رنگ و اثرپذیری کالاهای مورد حمل و نقل در دراز مدت میشود.زیرا دود دیگر لیفتراک ها در دراز مدت روی کارتن محصولات اثر گذاشته و در مورد انبارهای مواد غذایی نیز می تواند خطر آفرین باشد. از اینرو لیفتراک های برقی به عرصه کار حمل و نقل وارد شد.روشن است که لیفتراک های برقی نیز نیاز به شارژ مرتب دارند بنابراین اگر می خواهید از آنها برای مسافت های زیاد بطور مرتب استفاده کنید، احتمالا بهترین انتخاب برایتان نیستند. لیفتراک های برقی مانند دیگر انواع لیفتراک ها باید به صورت دوره ای مورد بازرسی فنی لیفتراک و بازرسی ایمنی لیفتراک قرار گیرند و سپس گواهی سلامت لیفتراک صادر گردد.خیلی کم صداتر و آلودگی کمتری تولید می کند. این مدل را در محیط های باز یا بسته می توان استفاده کرد و توانایی جا به جایی وسایل سنگین را دارد. از لیفتراک برقی در انبار ها و مکان های سر بسته به علت عدم تولید آلودگی و همچنین صدای کم و به علت کوچک بودن قدرت مانور خوب در فضا های کوچک دارد. این مدل دستگاه هزینه سوخت بسیار پایینی دارد که می تواند هزینه اولیه که بابت قیمت لیفتراک پرداخت می شود را جبران می کند. همچنین به علت سبک بودن به راحتی قابل جا به جایی است و رانندگان به راحتی می توانند با آن کار کنند.لیفتراک‌های برقی کاملاً دوستدار محیط‌زیست هستند. دود نمی‌کنند و هیچ آلایندگی مضری ندارند. کاملاً بی‌صدا هستندو با توجه به وزن کمتر باتری که خود همان باطری به‌عنوان وزنه تعادل عمل می‌کند اندازه کوچک‌تری دارند و بسیار روان‌تر حرکت می‌کنند.هزینه شارژ باتری در تعرفه‌های ارزان کمتر از هزینه سوخت گاز و یا دیزل است.لیفتراک‌های الکتریکی به‌طورکلی ساده‌تر از لیفتراک‌های موتور دیزل و گازسوز کار می‌کنند چون فقط یک پدال گاز و یک پدال ترمز دارند و دنده‌ای فارغ از اتومات یا دستی بودن ندارند.هزینه‌های نگهداری و تعمیر و نگهداری لیفتراک‌های الکتریکی به میزان قابل‌توجهی کمتر از لیفتراک‌های دیزل و گازسوز است.استاکر، کانتر بالانس، ریچتراک از انواع لیفتراک‌های برقی می‌باشند.لیفتراک با رایدر های برقی هم به لاستیک های پنوماتیکی و هم پلاستیکی می توانند مجهز باشند نمونه پلاستیکی در مکان های مسطح و برای استفاده داخلی مناسب اند و لاستیک پنوماتیکی در مصارف خارجی کارایی بالایی دارند.این دستگاه ها سرو صدای کمی دارند و چون در شرکت ها از انواع ماشین آلات استفاده می شود لیفتراک برقی می تواند بهترین گزینه باشدموتور های الکتریکی اگزوز ندارند و مونوکسید کربن ایجاد نمی کنند، چون آلاینده های محیطی تولید نمی کنند گزینه خوبی برای بسیاری از صنایع مانند مواد غذایی و تمامی صنایعی که نیازمند لیفتراک با سوخت پاک هستند می باشد در واقع با محیط زیست سازگار است.این دستگاه نیازی به تامین سوخت ندارد و قدرت لیفتراک به وسیله یک موتور الکتریکی تامین می شود،این موتور الکتریکی از باطری قابل شارژ روی دستگاه قدرت خود را می گیرد و شارژی عمل می کند. برای شارژ کامل لیفتراک زمان مناسب 8 ساعت است که بعد از شارژ می تواند یک شیفت کاری کامل کار کند.لیفتراک برقی چون به فضایی برای سوخت نیاز ندارد این فضا برای آن طراحی نشده و همین امر باعث کوچکتر شدن ابعاد دستگاه شده است، در لیفتراک برقی به هیچ وجه خطرات احتراق وجود ندارد و از گزینه ایمنی بالایی برخوردار می باشد.لیفتراک های برقی در دو نوع 4 چرخ و 3 چرخ عرضه شده که لیفتراک 3 چرخ مانور بیشتری را از خود در برابر دیگر لیفتراک ها از خود اعمال می کند. این نوع دستگاه مایعاتی مثل خنک کننده رادیاتوری، قطعات مکنده ورا ندارد که این مایعات خود نیاز به نگهداری و تعمیر منظم دارند.
  • هزینه نگهداری لیفتراک برقی بسیار کمتر از لیفتراک دیزلی می باشد که خود مزیت مهمی است و طول عمر طولانی تری هم دارند. همچنین این مدل دارای یک باطری قابل شارژ است.مزایای لیفتراک برقی:عدم تولید آلودگی
    عدم تولید صدا
    قدرت مانور خوب در مکان های کوچک
    کم هزینه بودن
  • معایب لیفتراک برقی هزینه اولیه بالاتر به دلیل باتری و شارژر گران‌قیمت خود یک عیب بزرگ است.همچنین امکان استفاده از آن‌ها در زمان شارژ وجود ندارد، مگر اینکه یک دست باطری اضافی تهیه شود،که این امر خود به هزینه اضافه میکند.لیفتراک‌های الکتریکی نیاز به یک سطح صاف برای کارکردن دارند. استفاده زیاد از حد در سطوح شیب‌دار شارژ باتری را به‌سرعت کاهش می‌دهد، اما می‌توان با تهیه باتری قوی‌تر این مسئله را عیب تلقی نکنیم.کارکرد لیفتراک برقی در مناطق شرجی هنوز هم یک مسئله است زیرا آب‌وهوای مرطوب باعث مشکلاتی در سیم‌کشی و قطعات الکتریکی می‌شود.انواع سیستم  برقی
  • 1 کنترل تریستوری
  • 2 کنترل مبتنی برIGBTدر لیفتراک های برقی تریستوری احتمال رم کردن وجود دارد. یعنی ممکن است بر اثر نویز پالس خاموشی تریستور خاموش کننده تریستور اصلی که الکتروموتور اصلی را کنترل میکند از بین برود و در نتیجه لیفتراک از کنترل راننده خارج شده و با حداکثر سرعت به جلو یا عقبحرکت کرد و تا برخورد به مانعی توقف نمی کند. میزان خرابی و صدمات ناشی از این حادثه کاملا بستگی به محیط کار و نوع مانع و کالاهای موجود در انبار دارد. حتی ممکن است این حادثه تلفات جانی به بار آورد.برای اصلاح این مشکل در نسل بعدی لیفتراک های برقی و با پیشرفت بیشتر تکنولوژی الکترونیک تریستور از سیستم لیفتراک برقی حذف و کنترل قدرت به قطعه جدیدی به نام IGBT ،سپرده شد. این قطعه دیگر نیاز به پالس خاموشی یا قطعه دیگری برای خاموش کردن نداشته و با قطع پالس تحریک از روی گیت آنخاموش می گردد. به این ترتیب امنیت و اطمینان بیشتری را فراهم می کند. در عوضدردسر های خود٬برای تامین پالس  و همچنین تغییرات در مدار کنترل را در پی دارد.همچنین ممکن است در نوع دیگر لیفتراک های برقی جدید٬ که از تریستور خاموش شونده با گیت که قطعه نسبتا جدیدی در عرصه الکترونیک صنعتی است به کار رود. این تریستورها٬مثل IGBT  کار می کنند ولی حساسیت آن را ندارند. بنابراین باید از مدارات کنترل جداگانه ای برای این امر استفاده نمود.کرتیس برند آمریکایی شناخته شده در تمام جهان است که بردهای الکترونیکی با کیفیت فوق العاده ای تولید میکند.برند کرتیس در ایران نیز طرفداران زیادی دارد و از لحاظ جذب مشتری،تعمیرات آسان راحتی تامین قطعه توانسته رضایت مشتریان خودش را جلب کند.این کمپانی تولید کننده بردهای الکترونیکی در ایتالیای شمالی و شهر Poviglio در اواسط سال 1970 کار خود را آغاز کرد.و در ساخت و تولید بردهای الکترونیکی فعالیت می کند برند زاپی نیز برند خوبی است ولی به گفته ی متخصصان و تعمیرکاران حرفه ای به علت پیچیدگی زیاد این برند برد تعمیر آن سخت است و هنگام خرابی بیشتر توصیه تعویض قطعه به مشتری داده می شود.
  • استاکرلیفتراک دستی یا استاکر دستی نوعی از تجهیزات انبارداری می باشد که قابلیت حمل بار و پالت در ارتفاع را داراست. جک هیدرولیک این دستگاه که توسط نیروی انسانی کار می کند میتواند بار را در ارتفاع های مختلف تخلیه یا بارگیری نماید. این دستگاه با قیمت مناسب خود کارآمدی بسیاری در انبار های کوچک، محیط های صنعتی و کارگاهی که نیازمند جابجایی بار در ارتفاع هستند، را دارد.استاکر برقی وسیله ایی کاربردی برای بالا و پایین بردن بار می باشد .از استاکرها برای بارگیری بار داخل ماشین های باربری همچنین تخلیه بار از وسایل نقلیه است.عمده کاربرد استاکر برقی در فروشگاه ها با فضای کافی، کارگاه ها و کارخانه ها برای قرار دادن بار در داخل قفسه های انبار و یا پایین گذاشتن بار از قفسه ها می باشد.سیستم عملکردی این دستگاه ها بر اساس سیستم پمپ هیدرولیک می باشد.این ماشین را را با عناوینی دیگر نیز می شناسند. مانند: جک بالابر، لیفتراک دستی، بالابر صنعتی
  •  
  • در بسیاری از صنایع عمدتاً برای جابجایی مواد استفاده می شوند. می توان از آنها برای جابجایی، بلند کردن، پایین آوردن یا برداشتن اشیاء بزرگ یا تعدادی اشیاء کوچکتر روی پالت ها یا در جعبه ها، جعبه ها یا سایر ظروف استفاده کرد. خطراتی که معمولاً با کامیون‌های صنعتی برقی همراه است بسته به نوع وسیله نقلیه و محل کار که در آن کامیون استفاده می‌شود، متفاوت است. هر نوع کامیون خطرات عملیاتی متفاوتی را به همراه دارد. به عنوان مثال، یک کامیون با بالابر بالابر نشسته و متعادل نسبت به یک کامیون دستی موتوردار احتمال بیشتری دارد که در یک حادثه سقوط بار درگیر شود، زیرا کامیون نشسته سوار می تواند باری را بسیار بالاتر از یک کامیون دستی بلند کند. شرایط محیط کار نیز خطرات مختلفی را به همراه دارد. برای مثال، موسسات خرده‌فروشی اغلب با چالش‌های بزرگ‌تری نسبت به سایر مکان‌های کاری در حفظ ایمنی عابران پیاده مواجه هستند. بهترین راه برای محافظت از کارکنان در برابر آسیب به نوع کامیون مورد استفاده و محل کار که در آن استفاده می شود نیز بستگی دارد. این ابزار الکترونیکی* به طور خاص اطلاعاتی را در مورد الزامات کامیون صنعتی نیرومند OSHA [29  و بهترین شیوه های صنعت در مورد موارد زیر ارائه می دهد: انواع و مبانی انواع مختلف و اصول کامیون های موتوردار راه اندازی لیفتراک قوانین اساسی عملیات و شیوه های کار ایمن درک محل کار چگونه شرایط محل کار می تواند بر عملکرد ایمن تأثیر بگذارد

جابجایی منظم بارهای سنگین و کار با بالابر در شرایط آب و هوایی شدید نیز می تواند باعث پیری سریعتر آن شود. بنابراین، درخواست برای مشاهده رکورد تمام ساعات استفاده از لیفتراک سودمند است. لیفتراک هایی که به صورت روزانه برای شیفت های طولانی مورد استفاده قرار می گیرند، نسبت به لیفتراک هایی که سابقه بار کاری کوتاه تر و سبک تر دارند، سریع تر پیر می شوند. دانستن تعداد ساعت ها و نحوه استفاده از لیفتراک فاکتورهای کلیدی در تخمین ارزش بازار بالابر مستعمل است. 3. ویژگی های اضافی. ویژگی های اضافی در یک لیفتراک کارکرده معمولاً به ارزش آن می افزاید و باعث افزایش قیمت می شود. به عنوان مثال می توان به پنل کنترل دیجیتال، کابین تهویه مطبوع، ترازوی توزین بار خودکار و گزینه های مشابه اشاره کرد. 4. وضعیت فعلی. ارزش بازار بالابر دست دوم تا حد زیادی به نحوه نگهداری آن بستگی دارد. رنگ خوب، لاستیک‌های خوب، دکل بدون آسیب، محفظه راننده تمیز، و موتوری که به خوبی نگهداری می‌شود، همگی باعث می‌شوند که در مجموع بالاتری داشته باشیم. قطعاتی که اخیراً جایگزین شده اند یا ویژگی هایی که اضافه شده اند نیز ارزش آسانسور را افزایش می دهند. تاریخچه خدمات و تعمیر و نگهداری لیفتراک خرید آسانسور دست دوم از یک فروشنده احتمالاً در ابتدا گران‌تر خواهد بود، اگرچه احتمالاً وضعیت کارکرد بسیار خوبی خواهد داشت، که باید در هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی کند و کسب و کار شما را روان نگه دارد. هنگام معامله با لیفتراک، انتظار داشته باشید بالابرهایی با بیش از 10000 ساعت بی ارزش باشند. دو دلیل دیگر که کامیون‌های قدیمی بی‌ارزش این است که ممکن است استانداردهای را رعایت نکنند و ممکن است یک خطر ایمنی باشند. هنگام تصمیم گیری برای خرید یک لیفتراک کارکرده از یک فروشنده، مواردی که باید به دنبال آن باشید این است که آیا فروشنده خدمات تعمیرات خرابی را در محل ارائه می دهد، زمان پاسخ اضطراری آنها و اینکه آیا قطعات جایگزین به راحتی در دسترس هستند یا خیر. فروش لیفتراک دست دوم اگر قصد فروش لیفتراک دست دوم خود را دارید، در اینجا چند نکته وجود دارد: واقع بین باشید. تحقیقات آنلاین انجام دهید تا متوجه شوید که فروشندگان و طرف های خصوصی چقدر برای لیفتراک های هم سن و مدل درخواست می کنند، که به شما کمک می کند قیمت رقابتی تعیین کنید. عکس های خوبی بگیرید. پس از تمیز کردن

  • قطعات لیفتراک
  • دستگاه های لیفتراک از قطعات و تجهیزات گوناگونی تولید شده‌ اند. این قطعات را می توان در شکل ظاهری و همچنین در درون این دستگاه ها مشاهده نمود، بی تردید این قطعات مانند اعضای یک بدن با یکدیگر در ارتباط هستند تا بازدهی و کارایی لیفتراک را در بالاترین سطح ممکن نگه دارند.چنانچه یکی از این قطعات دچار مشکل شود می تواند تاثیر منفی بر روی قطعات دیگر بگذارد، بنابراین بررسی روزانه و قبل از فعالیت لیفتراک امری کاملاً ضروری و مهم می باشد که باید حتماً توسط اپراتور لیفتراک ها به صورت مرتب انجام شود. توصیه می‌کنیم برای سرویس و بررسی لیفتراک ها حتماً از افراد متخصص که در مراکز مجاز تعمیرات و قطعات لیفتراک حضور دارند استفاده نمایید. کارکرد صحیح قطعات لیفتراک مطمئناً باید از طرف این افراد به صورت دائم و حتی در قالب یک برنامه منظم انجام شود.تهییه کردن قطعات لیفتراک اورجینال و اصلی با قیمت مناسب همیشه چالش برانگیز بوده است.هزینه های ناشی از تعمیر و قطعات لیفتراک گاها میتواند با استفاده از قطعات بی کیفیت و غیر اصلی چند برابر شود و یا به دلیل استاندارد نبودن قطعات لیفتراک غیر اصلی باعث خرابی قطعات همجوار مربوط به همان قطعه شود و هزینه های سنگینی را روی دست مشتری بگذارد.حال چاره چیست؟ چگونه میتوان مطمئن شد که قطعات لیفتراک تهییه شده اصل و اورجینال است و مشتری را دچار مشکل نمی کند؟
    1. به زمینه فعالیت شرکت توجه فرمایید که بصورت تخصصی کار قطعات نیز انجام بدهند.
    2. سال هایی که شرکت سابقه خدمات و تامین قطعه دارد شناسنامه ی هر شرکت است و شما میتوانید با پرس و جو از مشتریان آن ها از نحوه ی خدمات دهی آن ها آگاه شوید.
    3. در نظر داشته باشید شرکتی که تولید کننده است و صاحب کارخانه و خط تولید به مراتب قابل اعتماد تر از مغازه ها و گاراژ ها جهت تهییه قطعه می باشد.
    4. در نهایت ما به شما پیشنهاد میدهیم که اگر میخواهید با خیالی آسوده لیفتراک و تجهیزات انبارداری خود را تعمییر کنید و برای آن قطعه ای تهییه بفرمایید کار را به متخصصان و تعمیرکاران حرفه ای شرکت لیفت آسان واگذار کنید.

قطعات بیرونی لیفتراک (ظاهری)

 

 

دکل لیفتراک-»»»دکل لیفتراک چیست؟

دکل در لیفتراک قطعه ای است که وظیفه ی آن تنظیم ارتفاع شاخک حرکت دادن عمودی ستون (جهت استیبل کردن بار (بغل کردن بار)) است.

دکل ها جهت افزایش ارتفاع بیشتر بار بصورت کشویی روی هم سوار می شوند و به آنها دکل چند کشو میگویند هر چه تعداد این کشو ها بیشتر باشد لیفتراک ارتفاع  دکل بیشتری دارد.( بصورت عمومی 2 کشو و 3 کشو جهت ارتفاع دادن به دکل لیفتراک تا 6 متر استفاده میشود).

آپشنی که بعضی از دکل ها دارند کانتینررو بودن آنها است در این نوع دکل جکی در وسط دکل تعبیه شده که به لیفتراک اجازه میدهد با بالا بردن دکل ارتفاع آن تا حدی ثابت بماند و درواقع بتواند وارد کانتینر شود و بارگذاری و باربرداری را انجام دهد.

ترجیحا برای تهییه قطعات لیفتراک ازشرکت های رسمی و مجوز دار که نظارتی بر کار آن ها هست اقدام بفرمایید.

  • انواع لیفتراک ها بر اساس میزان خطر دار بودن

الف : مکان‌های بی‌خطر

۱- لیفتراک‌های گازوییلی (D)
۲- لیفتراک‌های الکتریکی (E)
۳- لیفتراک‌های بنزینی (G)
۴- لیفتراک‌های گاز مایع (LP)

ب: مکان‌های پرخطر (خطر انفجار، اشتعال، برق و…)

۱- لیفتراک‌های گازوییلی ویژه (D.S)
۲- لیفتراک‌های گازوییلی برای تجهیزات برقی فشار قوی (D.Y)
۳- لیفتراک‌های الکتریکی ویژه (E.S)
۴- لیفتراک‌های الکتریکی کاملا ایزوله شده (E.E)
۵- لیفتراک‌های الکتریکی ویژه محیط‌های خطرناک با اتمسفر خاص (E.X)

  • لوازم  حفاظتی لیفتراک‌

حفاظ سر برای راننده‌هایی که خطر سقوط بار روی سر آنها وجود دارد.
نصب حفاظ روی تسمه فلکه یا قسمت‌های گردنده دستگاه.
نصب وسیله جذب گازهای سمی در مناطق بسته و بدون تهویه در لیفتراک‌های موتوری با سوخت داخلی.
نصب حفاظ ضد جرقه برای محل‌هایی که امکان خطر انفجار یا حریق دارد.
 نصب چراغ جلو و عقب برای شب و کار در مناطق تاریک.
داشتن آینه برای تامین دید سمت عقب و اطراف، در مواردی که اتاق راننده بسته و محصور باشد.
در دسترس بودن وسایل اطفای حریق و نصب دستگاه اعلام خطر برقی.

  • روش استفاده از لیفتراک 
  • برای بالا رفتن ایمنی دستگاه لیفتراک لودر و راننده آن در محیط‌های صنعتی لازم است که حتما یک سری از نکات و قوانین مورد توجه قرار گیرد تا از بروز حوادث و آسیب‌های احتمالی برای اپراتور هنگام کار با لیفتراک پیشگیری شود. در این گفتار قصد داریم تا شما را با نکات بسیار مهمی که در هنگام کار با لیفتراک باید رعایت کنید جلب می‌کنم.نکات ایمنی کار با لیفتراک
    1. استفاده از اپراتور لیفتراک آموزش دیده
    2. پوشیدن لباس کار مناسب
    3. ستفاده از اپراتور لیفتراک آموزش دیده
    4. روشن کردن لیفتراک
    5. رعایت سرعت مجاز
    6. توجه به محل کار
    7. رعایت فاصله مناسب
    8. اجتناب از خطرات
    9. داشتن دید کامل
    10. پایداری بار و ایمنی لیفتراک

استفاده از اپراتور لیفتراک اموزش دیده

تنها کسانی که آموزش‌های تخصصی در این زمینه دیده‌اند و تسلط و مهارت کافی برای هدایت لیفتراک لودری و سایر لیفتراک‌ها را دارند و موفق به کسب گواهینامه‌های مرتبط در این زمینه را گرفته‌اند می‌بایستی استفاده شود.

    1. پوشیدن لباس کار مناسب

افرادی که سمت راننده لیفتراک را بر عهده دارند لازم است که از لباس‌های کار شبرنگ، کفش ایمنی و کلاه ایمنی مناسب استفاده کنند. در نظر داشته باشید که اگر لباس راننده گشاد یا نامناسب باشد احتمال این مسئله وجود دارد که راننده نمی‌تواند تسلط و تمرکز کافی بر روی ابزارهای کنترلی داخل کابین داشته باشد و باعث می‌شود که حواس آن پرت شود.
راننده لیفتراک باید بدانید که به هیچ وجه نباید با دست یا پای خیس لیفتراک را روشن کند؛ زیرا احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد.

راننده لیفتراک دیزلی و سایر لیفتراک‌ها نبایستی در صورتی که دست‌هایش آغشته به گریس است به اهرم‌های کنترلی لیفتراک دست بزند؛ زیرا این امکان وجود دارد که ناگهان دست یا پای شما از روی اهرم سر بخورد و حادثه‌ای رخ دهد.

    1. بازرسی و ایمنی لیفتراک

برای مطمئن شدن از مشکلات لیفتراک لازم است که تمامی تجهیزات با دقت بازرسی شود تا از سلامت لیفتراک اطمینان حاصل شود. در ضمن نیز اپراتور لیفتراک وظیفه دارد که لیفتراک را پیش از هر شیفت بررسی و چک کند تا از سالم بودن آن مطمئن شود و در صورتی که با مشکلی روبرو شد سریعاً اقدام به بررسی آن نماید یا به مسئول مربوطه اطلاع دهد.
بسیار مهم است که 
بازرسی لیفتراک هر روز انجام شود و تمامی نکات و موارد بررسی شود. از استفاده کردن از لیفتراک‌هایی که خراب هستند یا فاقد گواهی سلامت هستند اجتناب کنید. تعمیر و نگهداری و بازرسی لیفتراک باید حتما زیر نظر افراد متخصص و مجرب در این حوزه انجام شود.

    1. روشن کردن لیفتراک
    • بهتر است برای سوار شدن به لیفتراک از دستگیره‌هایی که بر روی آن طراحی شده است استفاده کنید.
    • پیش از راه‌اندازی اولیه لیفتراک در مکان مورد نظر کامل بنشینید و مطمئن شوید که تمامی ابزارهای کنترل دستگاه قابل‌دسترس هستند. دسته صندلی اپراتور، موقعیت صندلی و آینه‌ها باید به صورت صحیح و مطابق با دید و راحتی اپراتور تنظیم شوند.
    • پیش از شروع به کار با لیفتراک لازم است که حتما کمربند ایمنی مخصوص اپراتور بسته شود.
    • در صورتی که کامل روی صندلی راننده ننشسته‌اید نبایستی لیفتراک را روش کنید. هنگامی که سوار ماشین می‌شوید باید سر، بدن و پای شما کامل داخل کابین لیفتراک قرار گرفته باشد.
    1. رعایت سرعت مجاز
    2. اپراتور هنگامی که با لیفتراک می‌رود باید توجه داشته باشد که سرعت مجاز و ایمن داشته باشد تا با افراد یا موانع برخورد نداشته باشد و بتواند به موقع ترمز بگیرد.
    • رعایت سرعت مجاز به ویژه در زمان دور زدن و سرپیچ‌ها بسیار مهم و ضروری است. به صورت همزمان دور زدن و سرعت بالا می‌تواند موجب واژگون شدن لیفتراک شود.
    • به صورت ناگهانی از توقف کردن، حرکت، پیچیدن و یا تغییر مسیر دادن بپرهیزید.
    1. توجه به محل کار

برای در امان ماندن از خسارات و آسیب‌های احتمالی در هنگام رانندگی با لیفتراک لازم است که تمامی اصول و قوانین و محدودیت‌های محل کار را به خوبی بدانید و در فضاها و مکان‌هایی که محل عبور لیفتراک در آنجا است استفاده کنید.
راننده لیفتراک باید دستگاه را تحت کنترل کامل خود قرار دهید. در زمان حرکت توجه و نگاه راننده باید به سمت حرکت لیفتراک باشد و به تمامی اتفاقاتی که در اطراف آن می‌گذارد به خوبی آگاه باشد تا بتواند دستگاه را با تسلط و تمرکز بیشتر هدایت کند.

    1. رعایت فاصله مناسب
    2. زمانی که از لیفتراک‌های دیگر در محیط کار استفاده می‌شود باید فاصله دستگاه شما با لیفتراک بعدی مناسب باشد تا احتمال تصادف و برخورد با آن اتفاق نیفتد.
    3. فاصله مورد نظر را با سایر وسایل دیگر به شکلی حفظ نمایید که بتوانید هر لحظه لیفتراک را با ایمنی کامل متوقف کنید.
    4. برای مطمئن شدن از اینکه بتوانید با تسلط بیشتر در مواقعی که اتفاقات غیرقابل‌پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد عکس‌العمل نشان دهید لازم است که فاصله مناسب را رعایت کنید.
    5. اجتناب از خطرات
    • زمانی که اپراتور لیفتراک از دست‌اندازها، اشیایی که روی زمین رهاشده‌اند و چاله‌ها و یا زمانی که سطح زمین لغزنده است باید دقت و توجه بیشتری بر روی کنترل دستگاه داشته باشد.
    • به هیچ وجه سعی نکنید که با لیفتراک از بعضی از موانع مانند چوب‌هایی که روی زمین رهاشده‌اند عبور کنید. با انجام دادن این کار می‌تواند خطرات و آسیب‌های زیادی به شما و دستگاه وارد کند.
    • زمانی که نزدیک پیچ‌ها، راه‌پله‌ها، ورودی‌ها، خروجی‌ها و محل عبور عابرین پیاده می‌شوید بایستی حتما سرعت خود را کاهش دهید و حتما از بوق استفاده کنید.
    1. داشتن دید کامل

حمل کردن میزان بار مناسب با لیفتراک دید کامل راننده را تامین می‌کند؛ اما در صورتی که دید شما مسدود شود باعث می‌گردد حادثه‌های غیرقابل جبرانی رخ دهد.

در صورتی که باری که با دستگاه بلند کرده‌اید دید شما را کاملا مسدود کرده است بهتر است که از دنده عقب استفاده کنید. معمولا اپراتورها زمانی که از می‌خواهند از شیبی بالا بروند از دنده عقب استفاده می‌کنند اما باید توجه داشته باشند که در این حالت احتمال افتادن بار آن‌ها خیلی زیاد است.

زمانی که با دنده عقب حرکت می‌کنید باید بیشتر توجه داشته باشید که حرکت شاخه‌ها به سمت عقب باشد و مطمئن شوید که بار به شکل پایدار روی هر دو شاخک قرار گرفته است.

در صورتی که با هر باری که برمی‌دارید دید شما کاملا مسدود می‌شود باید در فاصله‌های کوتاه بایستید؛ سپس جلوی لیفتراک را بررسی کنید یا از یک نفر دیگر برای هدایت دستگاه کمک بگیرید.

 

    1. پایداری بار و ایمنی لیفتراک

زمانی که اقدام به بلند کردن بار می‌کنید باید توجه داشته باشید که احتمال افتادن بار وجود دارد که اگر این اتفاق رخ دهد ممکن است باعث بروز حادثه شود.

بعد از بلند کردن بار آن را سمت لیفتراک متمایل کنید و توجه داشته باشید که در زمانی که بار در حال حرکت است بایستی در پایین‌ترین حالت ممکن قرار بگیرد این کار باعث پایداری بار و ایمنی بیشتر لیفتراک خواهد شد.

هنگامی که شاخک‌های لیفتراک بالاتر از سطح زمین قرار داشته باشند و حرکت نکنید. به هیچ عنوان زمانی که شاخک‌ها به سمت جلو یا بالا هستند نباید دور بزنید.

در زمان برداشتن یا تخلیه بار باید به موانعی که بالای لیفتراک قرار گرفته‌اند توجه کنید. در زمان تخلیه بار دقت و توجه لازم و کافی را در مورد جلوگیری از افتادن بار داشته باشید

  • لیفتراک باوجودی که یک ماشین صنعتی است؛ سایز کوچکی دارد و طراحی نرم و بی‌خطری دارد؛ اما به دلیل چنگال‌ها، موتور احتراق داخلی، بار سنگین و نوع مسیر حرکتش، همیشه هم بی‌خطر نیست و باید امنیت لیفتراک را در نظر گرفت.لیفتراک‌هایی که در فضای باز حرکت می‌کنند معمولا سنگین‌تر هستند و سایز بزرگی دارند که امکان حمل بار سنگین را فراهم می‌کنند اما مسیر حرکت معمولا ناهموار و سخت است که احتمال واژگونی یا تصادف را بیشتر می‌کند علاوه بر اینکه آب‌وهوای نامساعد هم می‌تواند به این احتمال بیفزاید.هنگامی‌که بحث پیشگیری از تصادفات لیفتراک است هیچ راه‌حلی به‌تنهایی نمی‌تواند موثر باشد. بهترین راه‌حل ترکیبی از انواع رویکردهاست که باهم توقعات را تعیین می‌کنند، رفتار محتاطانه را تشویق می‌کنند و فعالیت‌ها را نظارت می‌کنند تا بازده برنامه امنیتی را اندازه‌گیری کنند.
  • موارد استفاده از لیفتراک ١. سایت های ساخت و سازفورکلیفت های صنعتی به عنوان تجهیزات بسیار مفیدی در محل های ساخت و ساز خدمت می کنند ، زیرا می توانند برای حمل مصالح ساختمانی سنگین در مسافت های طولانی ، از طریق زمین های ناهموار استفاده شوند. عملکرد ابزار بالابر و وسیله نقلیه را با هم ادغام و متعادل می کند. لیفتراک ها می توانند پالت های آجر ، مصالح ساختمانی و تیرچه های فولادی را از کامیون تحویل بارگیری کرده و به محل کار منتقل کنند. اکنون بیشتر شرکت های حمل و نقل لیفتراک سوار بر کامیون را با خود حمل می کنند تا محصولات ساختمانی را به راحتی بارگیری کنند.٢. انبارهافورکلیفت اغلب در انبارها استفاده می شود. فورکلیفت ها عمدتا برای بارگیری و تخلیه کامیون ها و حمل کالا استفاده می شوند. طیف وسیعی از فورکلیفت موجود است که شامل ماشین آلات عابر پیاده تا کامیون های راننده سنگین است.اندازه فورکلیفت ها متفاوت است ، از ظرفیت یک تن برای کارهای عمومی مربوط به انبار تا ظرفیت ٥٠ تن برای حمل کانتینر. صفحه روی لیفتراک ، بالاترین وزنی را که می تواند بردارد تعیین می کند. اپراتورهای لیفتراک می توانند چنگال ها را بالا و پایین کنند ، از شیفت کنار استفاده کنند تا بارها را جابه جا کنند و دکل را کج کنند تا بار از چنگال ها بلغزد.از کامیون های پالت برای تخلیه و پر کردن کالاهایی که روی پالت مانند کارتن و کالاهای قلع شده تحویل داده می شوند ، استفاده می شود

٣. عملیات بازیافت

همچنین از فورکلیفت در عملیات بازیافت برای تخلیه کامیون ها یا کانتینرهای بازیافت و انتقال محتوای آنها به محل های مرتب سازی استفاده می شود. کامیون های لیفتراک می توانند به طور موثر کامیون های مستقیم ، تریلرهای تراکتور ، آسانسور و واگن های راه آهن را بارگیری و تخلیه کنند. از اتصالات قفس می توان برای حمل موادی مانند لاستیک استفاده کرد که ممکن است از چنگال ها بلغزانند.

قبل از شروع عملیات بارگیری / تخلیه ، منطقه کار باید به خوبی آماده شود. ترمز خودرو باید تنظیم شود. برای جلوگیری از واژگونی لیفتراک باید جک های ثابت را که از نیمه تریلر پشتیبانی نمی کند و به تراکتور متصل نیست ، نصب کنید. اطمینان حاصل کنید که ارتفاع درب ورودی خودرو حداقل ٥ سانتی متر ارتفاع لیفتراک را پاک می کند. همچنین اطمینان حاصل کنید که اسکله ها و همچنین صفحات اسکله هیچگونه محاصره ای ندارند و کاملاً خشک هستند. چنگال ها را باید هنگام مسافرت بدون بار به سمت پایین نگه داشته و هنگام مسافرت با بار ، آنها را به سمت بالا نگه داشت.

 

٤.حیاط خانه ها

در طول جنگ های جهانی در صورت نیاز به روشی سریع و کارآمد برای بارگیری اسلحه و لوازم ، از لیفتراک در انباشت و تخلیه کشتی ها و بارها استفاده شده است.

امروزه از فورکلیفت های سنگین برای حمل کانتینرهای حجیم از کامیون های حمل و نقل به مناطق ذخیره سازی اسکله و سپس به کشتی ها استفاده می شود. هنگامی که محموله ها از چوب و فولاد بارگیری نمی شوند ، برای حمل محموله ها استفاده می شود.

٥. گاوآهن های برفی

لیفتراک همچنین می تواند نیاز گاوآلات برف را تأمین کند. کارآفرینان می توانند پیوست لیفتراک صنعتی را بخرند یا استخدام کنند که به بیل زدن برف کمک می کند. این گزینه بسیار منطقی از استخدام گاو شکن است. به راحتی می تواند از راه پوشیده شده از برف در پارکینگ ها و پیاده روهای فضای باز خارج شود.

  •  
  • متدی که برای آموزش کارکنان استفاده می‌شود تاثیر مستقیمی روی تاثیرش دارد. آموزش باید به ‌صورتی ارائه شود که مستقیم با اپراتورها تعامل کند تا یادگیری را تقویت کند. عادت‌های امن که در کلاس آموزش داده می‌شوند باید تمرین شوند مثلا قبل از حرکت اپراتور باید به مسیر نگاه کند، قبل از پیاده شدن توقف کامل کند و بدنش را در هنگام رانندگی در موقعیت صحیح نگه دارد. همه این موارد از مواردی هستند که علاوه بر تئوری نیاز به تمرین دارند. در این صورت آموزش‌دهنده هم فرصت دارد در حین آموزش بازده فوری ارائه دهد. این روند یادگیری اجرای درس آموزشی در کلاس، پایه قوی برای رویکرد جامع امنیت در استفاده از لیفتراک ایجاد می‌کند.
    • آگاهی امنیتی در همه کارکنان ایجاد کنید.

با ارائه بازخورد مثبت و موثر، مدیران می‌توانند امین لیفتراک را تقویت کنند. آن‌ها حتی می‌توانند خودشان آموزش ببینند تا رفتارهای امن را تشخیص دهند و تشویق کنند که باعث می‌شود دیگران هم این رفتارها را تکرار کنند. مدیران باید به‌صورت مستمر جلسات امنیتی برپا کنند تا آموزش‌های قبلی را به‌روز کنند و تیم را تشویق کنند تا پیشنهاد‌های بیشتری برای بهینه کردن مسائل امنیتی لیفتراک ارائه کنند.

آموزش امنیتی باید به کارکنانی که در محیط و مسیر کاری لیفتراک حضور دارند هم ارائه شود. همه کارکنان نه‌تنها باید رفتار احتیاط‌آمیز را یاد بگیرند بلکه باید آموزش‌های اپراتورها را هم داشته باشند تا عکس‌العمل اپراتور لیفتراک در موقعیت‌های خاص را تشخیص دهند. در این صورت در برقراری امنیت محیط کار فعالیت داوطلبانه می‌کنند به‌جای اینکه منفعل باشند و فقط در صورت احساس خطر عکس‌العمل نشان دهند!

    • تاثیر برنامه امنیتی لیفتراک را نظارت کنید.

بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر می‌توانند داده عملیاتی برای ناوگان لیفتراک خود جمع‌آوری کنند چراکه حس‌گرها و راه‌های ارتباط بدون سیم به لیفتراک اضافه‌ شده‌اند که اطلاعات لیفتراک را از طریق سیستم مدیریت ناوگان مستقیما به مدیریت ارسال می‌کنند. مدیران می‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند تا بازده برنامه آموزشی شرکت را ارزیابی کنند علاوه بر اینکه اپراتورهای بی‌احتیاط و نواحی که بیشترین تصادف را دارند را هم شناسایی کنند.

اگر سیستم مدیریت ناوگان اجرا شود شاید تعجب کنید که چه تعداد تصادفات به‌صورت روزانه اتفاق می‌افتند! باوجودی که بازده بالای این سیستم شاید مدیران را از نگرانی در مورد تصادفات لیفتراک نجات دهد اما مهم است که هر حادثه‌ای پیگیری شود تا تعهد مدیریت در کاهش تصادفات و افزایش رفتار محتاطانه و بی‌خطر در محیط کار را نمایش دهد.

اگر هر تصادفی به‌عنوان یک حادثه جدی در نظر گرفته شود و توسط مدیریت آنالیز شود، اپراتورها در مورد عادت‌های رانندگی و رفتار پرخطر خود آگاه می‌شوند و بااحتیاط بیشتری عمل می‌کنند. درنتیجه، مدیریت هم با تصادفات کمتری روبرو می‌شود و زمان بازرسی و ارزیابی هم به حداقل می‌رسد.

    • اهداف را تعیین کنید و نتایج را اندازه‌گیری کنید.

هر چه اطلاعات امنیتی بیشتری در دسترس قرار می‌گیرند، سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند موفقیت برنامه جاری امنیتی خود را در بازه زمانی بلندمدت ارزیابی کنند و برای اپراتورها و کل تیم هدف تعیین کنند تا موفقیت به‌صورت مستمر حاصل شود. علاوه بر این مهم است که افراد یا تیم‌هایی که به این اهداف می‌رسند شناسایی و تشویق شوند تا سایر کارکنان هم انگیزه بگیرند و رفتار امن و بی‌خطر در پیش بگیرند.

امنیت به همه افراد شاغل در یک سازمان بستگی دارد تا در سمت خود رفتار امنیتی لیفتراک را اجرا و تشویق کنند. یک رویکرد جامع که در همه سازمان اجرا می‌شود به تعهد احتیاج دارد اما درنهایت بهترین فرمول برای موفقیت است.

نتیجه‌گیری

لیفتراک ابزاری است که کمک فراوانی به حمل و جابه‌جایی مواد و کالا می‌کند اما اگر به‌درستی رانده نشود و یا امنیت محیط کار جدی گرفته نشود، به‌راحتی تصادفات و خطرات زیادی ایجاد می‌کند. این موضوع در محیط‌های بسته داخلی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چراکه بحث آلودگی صوتی و دودی هم وجود دارد که می‌تواند سلامت محیط و کارکنان را به خطر بیندازد علاوه بر اینکه تعداد افراد حاضر بیشتر هستند که احتمال تصادف را بیشتر می‌کند.

یک رویکرد جامع امنیت لیفتراک که از طرف مدیریت سازمان تعیین می‌شود و طی آموزش‌های لازم برای همه کارکنان تامین می‌شود، اطمینان می‌دهد که امنیت و سلامت همه افراد درگیر در محیط کاری لیفتراک تامین می‌شود و تصادفات احتمالی هم حذف می‌شوند.

مقایسه لیفتراک با ریچ تراک

آموزش امنیتی موثر به اپراتورها ارائه کنید.

  • ریچ استاکر و لیفتراک  در بسیاری جهات، شبیه به یکدیگر هستند؛ برخی از قطعات آن ها مشابه است و هر دو برای حمل بارهای سنگین استفاده می شوند.ریچ استاکر، دستگاهی قدرتمند و ایده آل برای بلند کردن کانتینرها به شمار می رود.این دستگاه توانایی بسیار عالی در بالا بردن کانتینرهای بسیار سنگین دارد. این ویژگی دقیقاً نقطه تمایز میان این دستگاه و لیفتراک است.ریچ استاکر در هنگام کار، در یک فضای محدود حرکت می کند اما قادر است بار یا کانتینرهای بزرگ را میان دو محوطه با وسعت بیشتر، منتقل کند. حمل 2 تا 3 کانتینر به صورت عمودی روی هم نیز با این دستگاه مقدور است!کنترل و هدایت ریچ استاکر در این حالت به صورت کاملاً اتوماتیک و بدون استفاده از اپراتور دستگاه انجام می شود.این مزیت از نظر اقتصادی و تأمین امنیت کارگران، اهمیت بسیار زیادی دارد. قیمت ریچ استاکر در مقایسه با لیفتراک  بیشتر است.
  •  
  • کاربرد لیفتراک سنگین کجاست ؟
  • صحبت از لیفتراک سنگین کی و کجاست ؟ شاید در معدن کار میکنید یا در ساختمان هایی که دارای تناژ بار زیاد و یا حجم بسته ایی که میخواهید با لیفتراک جا به جا کنید زیاد است آن زمان باید به فکر لیفتراکی باشید که جواب کار و نیاز شما را بدهد لیفتراک هایی با تناژ 1 تا5 تن در محیط  هایی که کارگاهی یا شرکت هستن بیشترین استفاده را دارد اما لیفتراک هایی با تناژ بالاتر که به آن ها لیفتراک سنگین میگویند در معادن و ساختمان سازی و محیط های باز بیشتر مورد استفاده قرار میگیرندخرید لیفتراک هایی که قرار است از 48 تا 100 تن بار را جابه جا کنند،به هیچ وجه به خرید یک لیفتراک برقی یا دیزلی با ظرفیت بارگیری حدود 5 تن شباهت ندارد!خرید لیفتراک هایی که برای کاربردهای فوق سنگین طراحی شده اند بسیار ویژه بوده و به دقت و ظرافت بیشتری نیاز دارد.این لیفتراک ها جزو دستگاههای سنگین وزن محسوب می شوند،بنابراین باید در مرتبه اول به مکانی که قرار است با آن بارگیری انجام شود دقت داشت.خرید لیفتراک برای کاربردهای سنگین و فوق سنگین برای موارد بسیار خاص و ویژه برای صنایع معروف جهان، قابل اجرا است.هر برند سازنده لیفتراک که بتواند دستگاه هایی تولید کند که ظرفیت بارگیری بیش از 48 تن را داشته باشند در هر تناژی محکم بودن و استحکام لیفتراک مهم است استحکام  لیفتراک  استحکام لیفتراک به توانایی لیفتراک برای انجام عملیات بارگیری و تخلیه و مقاومت در برابر واژگون شدن هنگام رانندگی در جاده های مختلف اشاره دارد و می تواند به استحکام طولی و ثبات جانبی تقسیم شود. استحکام  طولی به توانایی لیفتراک برای مقاومت در برابر واژگون شدن طولی در اطراف محور اشاره دارد. ثبات جانبی به توانایی لیفتراک برای مقاومت در برابر لغزندگی و لغزش اشاره دارد.مفهوم استحکام لیفتراکبرای شرح استحکام لیفتراک  شیوه عملکرد لیفتراک بر اساس اصل دو وزنه بالانسل شده روی یک محوریست که دقیقا روبروی یکدیگر و در جهت مخالف قرار دارند.به عبارت دیگر: همان اصل حالم بر عملکردتوازن مانند وزنه ترازو  در لیفتراک نیز صدق می کند.داشتن یک نقطه تکیه گاه در لیفتراک همان چرخ های جلویی می باشند، بار قرار داده شده روی شاخک ها توسط وزن لیفتراک بالانس می شود.بدین ترتیب بار پس از برقراری تعادل به کمک نیروی محرکه ی موتور لیفتراک جابه جا می شود.اگر لیفتراک دقیقا در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد، دستگاه تعادل خواهد داشت و از پایداری خوبی بهره مند است.ولی اگر به هر دلیلی پایداری آن از بین برود هر لحظه احتمال واژگونی آن وجود دارد.درک درست مفهوم پایداری لیفتراک  و نقش موثر آن در ایمنی کل عملیات بر کسی پوشیده نیست.امروزه اکثر شرکت های سازنده ی لیفتراک تلاش و پژوهش گسترده ایی را برای افزایش پایداری لیفتراک شروع کرده اند که تا حد ممکن ایمنی کل عملیات بیشتر شود.هر چه بار به بارکش نزدیک تر باشد، پایداری دستگاه بیشتر می شود.با افزایش فاصله بار و بارکش پایداری دستگاه نیز کمتر خواهد شد.در پایداری لیفتراک عوامل زیادی نقش دارند و از مهمترین این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد.فاصله بین خط مرکزی چرخ های جلو و عقب لیفتراک که Wheel Base نامیده می شود.فاصله بین چرخ ها در یک اکسل لیفتراک که track نامیده می شود.ارتفاع (Height)توزیع وزن بارمحل قرارگیری وزنه تعادلی لیفتراکوضعیت و شرایط زمینسرعت لیفتراک

فشار باد لاستیک لیفتراک

برای درک مفهوم پایداری در لیفتراک به تفاوت های لیفتراک و خودروی معمولی توجه کنید:

در خودروی معمولی یک سیستم فرمان در جلوی خودرو تعبیه شده است

چهار نقطه تکیه گاه دارد از لیفتراک پهن تر است مرکز گرانش آن بزرگ تر است

در لیفتراک:

سیستم فرمان در عقب آن تعبیه شده است

سه نقطه تکیه گاه دارد

باریک تر از خودروی معمولیست

سنگین تر از خودروی معمولیست

به راحتی در زمان دور زدن واژگون می شود

به راحتی می تواند حرکت رو به جلو و رو به عقب داشته باشد

مرکز گرانش آن کوچکتر است می شود

موارد زیر به منظور کاهش خطر واژگونی و افزایش پایداری لیفتراک توصیه می شود

مطمئن شوید بار پایدار بوده و به صورت ایمن روی شاخک ها قرار گیرد.

تا زمانی که بار را در برنگرفته اید، شاخک هارا به جلو حرکت ندهید.

بار را تا حدممکن به عقب بیاورید تا تعادل ان برقرار شود.

هنگام حرکت، بار را تا حد ممکن نزدیک سطح زمین نگه دارید.

همواره با سرعتی برانید که بتوانید بدون برهم خوردن پایداری، دستگاه را متوقف کنید.

در سطوح لغزنده، لیز و خیس با سرعت پایین رانندگی کنید.

هنگام چرخش در پیج ها تا حد ممکن سرعت را کم کنید.

از رانندگی در سطوح سست و دارای فرو رفتگی و برامدگی دوری کنید.

 مقررات عمومی لیفتراک 

ماده ۱- رانندگان لیفتراک باید آموزش های لازم در خصوص نحوه صحیح کار و عملکرد ایمن لیفتراک را فرا گرفته و همچنین دارای گواهینامه ویژه لیفتراک باشند.

ماده ۲- رانندگان لیفتراک موظفند به هنگام کار از وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع کار استفاده نمایند.

ماده ۳- سوار نمودن و انتقال کارگران و دیگر افراد متفرقه توسط لیفتراک ممنوع است.

ماده ۴- در هنگام رانندگی با لیفتراک استفاده از کمربند ایمنی الزامی است.

ماده ۵- در صورتی که لیفتراک یا بار آن به هر علت دچار عدم تعادل یا واژگونی گردد، راننده نباید تا رفع کامل خطر از داخل کابین خارج شود.

ماده ۶ – چیدمان محصولات و مواد در طول مسیر و تقاطع کارگا ه ها باید به گونه ای باشد که راننده از دید کافی برخوردار گردد.

ماده ۷- محدوده عملیات و تردد لیفتراک در کارگاه باید به طور واضح و مشخص علامت گذاری گردد.

ماده ۸- تردد کارگران و افراد متفرقه در محدوده حرکت لیفتراک ممنوع است.

ماده ۹- کارفرما مکلف است با ایجاد نقاط و خطوط رنگ آمیزی شده ، محل های عبور و مرور کارگران و افراد متفرقه را مشخص نماید.

ماده ۱۰ – محدودیت سرعت حرکت لیفتراک در تمامی مسیرها باید مشخص و بر روی تابلوهای راهنما و هشدار دهنده نمایش داده شود.

ماده ۱۱ – درب های خروجی، کانال ها، موانع، حفاظ ها و ستونهای موجود در محوطه کارگاه که در مسیر تردد لیفتراک ها می باشند، باید بگونه ای رنگ آمیزی شوند که به سهولت قابل رویت باشند.

ماده ۱۲ – رنگ بدنه لیفتراک باید کاملا مشخص و متمایز از رنگ محیط باشد.

ماده ۱۳ – رانندگان لیفتراک مکلفند ضمن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از مسیرهای مشخص شده تردد نمایند.

ماده ۱۴ – توقف لیفتراک در مقابل تاسیسات مربوط به گاز، برق، آتش نشانی، پله های اضطراری، آسانسور و تجهیزات امدادی ممنوع است.

ماده ۱۵– حرکت لیفتراک فقط در صورتی مجاز است که شاخک های آن در پایین ترین حد ممکن قرار گرفته باشد.

ماده ۱۶ – رانندگان لیفتراک در هنگام رانندگی بایستی از انجام اعمالی نظیر خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات، صحبت با تلفن همراه و استفاده از داروهای خواب آور و هرگونه شوخی و اعمال غیر ایمن که باعث عدم تمرکز می گردد، خودداری نمایند.

ماده ۱۷ – محدوده عملیات لیفتراک باید کاملا صاف ، مسطح و دارای استحکام کافی و عاری از هرگونه لغزندگی باشد.

ماده ۱۸ – استفاده از لیفتراک و ملحقات آن برای حمل و جابجائی بار با ظرفیت بیش از حد مجاز ایمن ممنوع است.

ماده ۱۹ – کارفرما مکلف به استفاده از لیفتراک و ملحقات سالم، ایمن و متناسب با شرایط محیط کارگاه و نوع بار می باشد.

ماده ۲۰ – در حمل و نقل و جابجائی بارهایی که راننده از دید کافی برخوردار نمی باشد، انتخاب روش های ایمن برای جابجائی بار الزامی است.

ماده ۲۱ – حمل و جابجائی بارهای با طول زیاد و یا دارای نوسان باید در پائین ترین حد ممکن و با رعایت کلیه مسائل ایمنی صورت پذیرد.

ماده ۲۲ – جابجایی و حمل بار در صورتی که باعث عدم تعادل بار یا لیفتراک گردد ممنوع است.

ماده ۲۳ – سوار نمودن افراد یا اضافه کردن وزنه در عقب لیفتراک برای ایجاد تعادل ممنوع است.

ماده ۲۴ – ترمز ناگهانی لیفتراک برای تخلیه بار اکیدا ممنوع است.

ماده ۲۵ – برای جابه جایی بار، نباید آنرا با شاخک لیفتراک به جلو هل داد.

ماده ۲۶ – استفاده از دو یا چند لیفتراک برای حمل یک بار و یا افزایش ارتفاع عملکرد ممنوع است.

ماده ۲۷ – راننده لیفتراک باید در خصوص نحوه استفاده از ملحقات، آموزش های لازم را دیده و مستندات آن در پرونده وی ثبت و نگهداری گردد.

ماده ۲۸ – راننده لیفتراک باید آگاهی های لازم در خصوص نوع، حجم، وزن، مرکز ثقل و روش صحیح حمل بار را کسب نموده و از ایمن بودن مسیر های تردد اطمینان حاصل نماید.

ماده ۲۹ – بازدید کلیه قسمت های لیفتراک و ملحقات آن قبل از شروع هر شیفت کاری توسط راننده الزامی است.

ماده ۳۰ – بازرسی فنی کلیه قسمت های لیفتراک و ملحقات آن بعد از هرگونه تعمیرات و طی دوره های زمانی مطابق دستورالعمل های شرکت سازنده الزامی بوده و نتایج آن باید در پرونده لیفتراک ثبت و نگهداری شود.

ماده ۳۱ – هر لیفتراک باید دارای یک پرونده که حاوی دستورالعمل های شرکت سازنده و همچنین سوابق بازرسی های فنی، تعمیرات و روش های نگهداری است، باشد.

ماده ۳۲ – استفاده از لیفتراک و اجزاء آن بعنوان نردبان و یا جایگاه کار کارگران اکیدا ممنوع است.

ماده ۳۳ – حمل افراد توسط شاخک های لیفتراک یا پالت ممنوع است.

ماده ۳۴ – لیفتراک باید مجهز به اطاقک ایمن راننده ،کمربند ایمنی ، چراغ هشدار دهنده، آژیر، بوق دنده عقب، آینه های بغل و تجهیزات کنترلی باشد و همچنین برای کار در تاریکی به چراغهای مناسب جلو و عقب با نور کافی تجهیز گردد.

ماده ۳۵ – تردد و فعالیت لیفتراک ها در نزدیکی خطوط برق فشار قوی فقط با رعایت مقررات مربوط به حریم خطوط انتقال و توزیع نیروی برق مجاز است.

ماده ۳۶ – راننده لیفتراک باید از رانندگی با دست ها و کفش های خیس، روغنی و یا آغشته به مواد لغزنده خودداری نماید.

ماده ۳۷ – اعضای بدن راننده و یا دیگر کارگران تحت هیچ عنوان نباید در بین قطعات متحرک لیفتراک قرار گیرد.

بخش سوم: مقررات اختصاصی :

ماده ۳۸ – قراردادن شاخک ها بر روی زمین، کشیدن ترمز دستی ،خاموش نمودن موتوروکلید قطع کن و خارج کردن کلید از سوئیچ قبل از ترک لیفتراک الزامی است.

ماده ۳۹ – حمل لیفتراک به طبقات باید توسط بالابر مخصوص حمل بار که متناسب با وزن و حجم لیفتراک است صورت پذیرد، در این حالت خاموش نمودن موتور، پائین کشیدن شاخک ها و کشیدن ترمز دستی الزامی است.

ماده ۴۰ – برای جابجائی بارهای ناهمگن مشخص نمو دن مرکز ثقل الزامی است و باید این مرکزثقل در وسط شاخک ها قرار گیرد.

ماده ۴۱ – انجام کلیه امورتعمیراتی و همچنین جوشکاری بر روی بدنه ،شاخک هاو ملحقات لیفتراک به منظور از بین بردن ترک ها و فرسودگی های سطحی ممنوع بوده و در صورت نیاز این امر فقط با نظارت شرکت سازنده مجاز است.

ماده ۴۲ – به منظور جابه جایی بارهائی که از ایستا یی کاملی بر روی شاخک های 

لیفتراک برخوردار نیستند باید از پالت های متناسب با نوع ،جنس و حجم آن استفاده نمود.

ماده ۴۳ – ایجاد زاویه منفی دکل برای جلوگیری از سقوط بار از روی شاخک های 

لیفتراک الزامی است.

ماده ۴۴ – قرارگیری نوک شاخک ها بر روی زمین برای تخلیه بار الزامی است.

ماده ۴۵ – در موقع حرکت یا روشن بودن لیفتراک بجز راننده ،کسی حق حضور بر روی بدنه یا داخل اطاقک را ندارد.

ماده ۴۶ – حضور،تردد و انجام هرگونه عملیات اجرایی و تعمیراتی در زیر شاخک ه ا یا ملحقات لیفتراک ممنوع است.

ماده ۴۷ – در فضاهای بسته که فاقد سیستم تهویه مناسب است، استفاده از لیفتراک های با موتور احتراقی ممنوع بوده وباید از لیفتراک های برقی استفاده گردد.

ماده ۴۸ – در زمان تعویض یا شارژ سیلندر گاز لیفتراک و همچنین تعویض و بازدید باطری لیفتراک برقی کارگران مسئول مربوطه باید به وسایل حفاظت فردی متناسب با نوع کار مجهز باشند.

ماده ۴۹ – شارژ باطری لیفتراک های برقی باید در حضور مسئول مربوطه انجام گیرد.

ماده ۵۰ – صندلی لیفتراک باید دارای شرایط ارگونومی مناسب بوده و به طور پیوسته مورد بررسی قرار گرفته و در صورت مشاهده هرگونه عیب و نقص، تعمیر یا تعویض گردد.

ماده ۵۱ – سقف و بدنه کابین لیفتراک باید از استحکام کافی برخوردار بوده و با توجه به نوع کار و شرایط محیطی، ایمنی راننده را تامین نماید.

ماده ۵۲ – برای حمل پاتیل های مذاب باید از لیفتراک هایی که به این منظور طراحی و ساخته شده اند، استفاده نمود.

ماده ۵۳ – توقف لیفتراک های گازی در مجاورت شعله های باز، راه پله ، ورودی زیر زمین ، کف شوی فاضلاب ، چاله سرویس و کلیه اماکنی که احتمال تجمع گازهای ناشی از نشت گاز سیلندر لیفتراک را دارند، ممنوع است.

ماده ۵۴ – شیر گاز سیلندر 

لیفتراک گازی در زمان خاموش بودن باید بسته باشد.

ماده ۵۵ – به منظور پیشگیری از خطر انفجار و اشتعال ، تعویض کپسول های گاز باید با موتور خاموش و در خارج از محیط سر بسته کارگاهی و با نظارت سرپرست کارگاه و بارعایت کلیه مقررات ایمنی صورت پذیرد.

ماده ۵۶ – هنگام حمل و جابجایی بارها در سرازیری، راننده لیفتراک فقط مجاز به حرکت با دنده عقب می باشد.

بخش چهارم: سایر مقررات :

ماده ۵۷ – نصب لوح فلزی حاوی مشخصات فنی بر روی بدنه لیفتراک الزامی است.

ماده ۵۸ – رعایت دستورالعمل های شرکت سازنده برای کلیه عملیات بهره برداری و تعمیرات 

لیفتراک الزامی است.

ماده ۵۹ – بارهایی که احتمال ریزش، لغزش و یا سرخوردن آنها وجود دارد، باید بطور اطمینان بخشی مهار و سپس حمل گردند.

ماده ۶۰ – قرار دادن بارها برروی یکدیگر و یا داخل قفسه ها باید متناسب با ظرفیت بار و استقامت آنها باشد.

ماده ۶۱ – اخذ تائیدیه بازرسی فنی و سالیانه لیفتراک ها از شرکت سازنده و یا مراکز رسمی و معتبر مورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی الزامی است.

ماده ۶۲ – استفاده از شعله باز برای نشت یابی گاز در لیفتراک های گازی اکیدا ممنوع است

ماده ۶۳ – با عنایت به ماده ۸۸ قانون کار جمهوری اسلامی ایران؛ کلیه وارد کنندگان، تولیدکنندگان،فروشندگان ، عرضه کنندگان و بهره برداری کنندگان از ماشین های لیفتراک مکلف به رعایت استاندارد تولید و موارد حفاظتی و ایمنی که در کتابچه اطلاعات فنی لحاظ می شود، می باشند.

ماده ۶۴ – مسئولیت رعای ت مقررات این آئین نامه بر عهده کارفرمای کارگاه بوده و در صورت وقوع هرگونه حادثه به دلیل عدم توجه کارفرما به الزامات قانونی، مکلف به جبران کلیه خسارات وارده به زیان دیدگان میباشد.

  • مارک های مهم لیفتراک تولید کننده های لیفتراک تویوتا، کوماتسو و هیوندا و دوو  و هایستر  برندهای معروف لیفتراک در جهان قرار دارند. رقابت در میان این برندها  به قدری شدید است که نمی توان از میان این  مدل های لیفتراک یکی را به عنوان بهترین برند انتخاب کرد و ‌انتخاب بهترین مارک از میان این  مدل ها کار سختی خواهد بود. برند تویوتا با توجه به آمار جهانی فروش به عنوان بهترین برند لیفتراک و معروف ترین آن در نظر گرفته شده است. پس از آن لیفتراک های کوماتسو، دوو وهایستر و هیوندای در رتبه‌های بعدی محبوبیت لیفتراک در جهان قرار گرفته اند.در مورد رتبه بندی و انتخاب بهترین برند لیفتراک یک سوال بسیار مهمی که وجود دارد، کدام یک از لیفتراک های تولید شده توسط این برندها در صنایع بیشترین را می شود؟ مطابق با آخرین آمار تعداد فروش، لیفتراک برند تویوتا، هیوندا و کوماتسو که بهترین برند های فروش لیفتراک در سراسر دنیا هستند، لیفتراک های برقی و لیفتراک هایی که دارای ظرفیت ۲ تا ۵ تن هستند، از بهترین وپرطرفدارترین لیفتراک های ساخته شده توسط این ها شرکت به شمار می‌ آیند.بنابراین از طریق یک بررسی جزئی می توان در مورد بهترین برند های لیفتراک دنیا به این نتیجه رسید که لیفتراک های ۵/۱ تا ۵/۳ تن برند تویوتا و لیفتراک های ۳ تا ۵ تن برند کوماتسو و لیفتراک های ۲ تا ۵ گانه سوز برند هیوندا در رتبه نخست محبوبیت لیفتراک در صنایع جهانی قرار دارند و از محبوب ترین و پرطرفدارترین برندهای لیفتراک به شمار می‌آیند. پس از آن در رتبه‌ های بعدی لیفتراک های دوگانه سوز و دیزلی تویوتا و لیفتراک برقی هیوندا در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.ظرفیت حمل بار انواع برند لیفتراکاز انواع برندهای مختلف لیفتراک در دنیا می توان لیفتراک شرکت تویوتا، لیفتراک برقی، دوگانه سوز و دیزلی را نام برد که لیفتراک های برقی تویوتا می‌توانند حمل بار تا ۵ تن را انجام دهند. لیفتراک های دیزلی تویوتا نیز می توانند حمل بار تا ۲۵ تن را انجام دهند. با استفاده از لیفتراک های تویوتا دوگانه سوز می توان بارهای از ۱ تا ۸ تن را جابجا کرد. در میان انواع لیفتراک های شرکت های معتبر لیفتراک سازی، لیفتراک های برقی دارای محبوبیت بیشتری هستند و وزن آنها سبک تر می باشد.
  •  برند هیوندا لیفتراک هایی تولید می‌ کند که قابلیت حمل بار در وزن های مختلف را دارند. با لیفتراک های دیزلی هیوندا که دارای وزن سبکی هستند، می‌توان حمل بارهایی تا وزن ۵/۳ تن را انجام داد. لیفتراک های دیزلی هیوندا که دارای وزن سنگین تری هستند، از قابلیت حمل بار تا ۲۵ تن برخوردار هستند. در لیفتراک های دوگانه سوز هیوندا نیز می توان حداکثر تا ۳ تن بار را جابه جا کرد. حمل بار تا ظرفیت ۵/۳ تن بیشترین ظرفیت بارگیری برای لیفتراک های برقی هیوندا می باشد.
  • محبوب ترین ترین برند لیفتراکبه طور کلی می‌توان گفت که روی محبوبیت یک برند لیفتراک و کاربرد آن در صنایع مختلف عوامل زیادی تاثیرگذار هستند که از جمله این عوامل می‌توان شهرت برند تولید کننده و کاربری دستگاه مورد نظر، قیمت دستگاه و مشخصات فنی آن را نام برد. برای اینکه بدانیم یک برند خاص دارای چه اطلاعاتی است می‌توان از طریق نمایندگان فروش آن برند، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کرد.در بین تمامی لیفتراک های تولید شده در سراسر دنیا لیفتراک تویوتا، کوماتسو و هیوندای و دوو از برندهای برتری هستند که دارای محبوبیت بین المللی می باشند. ممکن است برای بسیاری از خریداران، انتخاب بهترین برند از میان این شرکت های تولید کننده کار سختی باشد، زیرا در میان تولیدات این شرکت ها رقابت بسیار نزدیکی وجود دارد. ولی بر اساس آمار فروش مشخص شده است که برند تویوتا در جایگاه نخست قرار دارد.پرفروش ترین نوع لیفتراکلیفتراک های برقی دیزلی دو گانه سوز تویوتا در مدل های مختلفی تولید می شوند. برای مثال لیفتراک برقی تویوتا می تواند کالا ها را تا ظرفیت ۵ تن جابه‌جا کند. لیفتراک های دوگانه سوز قابلیت جابجایی بار از ۵ تن تا ۸ تن را دارند.مزایایی همچون سهولت کاربری، طراحی ارگونومیک تر و امنیت بیشتر برای مشتریان و کاربران در مدل های جدید فراهم شده استلیفتراک های جدید طراحی و ویژگی های پیشرفته تری دارند، ریچتراک های جدید نیز تا ۱۰ درص بازدهی بیشتر و مصرف کمتر از انرژی برق را به دلیل استفاده از موتور های AC  و سیستم هیدرولیک پربازده در دسترس قرار میدهند. تمامی مدل های جدید مجهز به سیستم خودکار کنترل سرعت شده اند تا ایمنی بیشتری را هنگام دور دور زدن همراه با بار فراهم نمایند. مدل های ۸FBR آخرین بروزرسانی سیستم کنترل فعال پایداری تویوتا موسوم به SAS را بهمراه دارند، تا در هنگام دور زدن و جابجایی بار از بالاترین پایداری ممکن بهره مند باشند. این سیستم تعلیق، دستگاه را در حالتی که دکل در ارتفاع بیش از ۳ متر بالا رفته باشد، قفل نموده تا بیشترین پایداری طولی و عرضی ایجاد گردد. ویژگی های مکمل ایمنی از قبیل خاصیت ضد غلتیدن، ترمز کمکی بر روی محور جلو در ریچتراک ها ( برای ترمز پایدار حتی در حالتی که چرخ های محرک قفل شده اند ) و همچنین سیستم کنترل کشش برای جلوگیری از لغزش و کنترل بهتر در این دستگاه ها تعبیه شده است.این دستگاه ها همچنین مجهز به ترمز سه حالته شده اند تا در زمان استفاده از ترمز، حالت نرمی در کاهش شتاب حفظ شود و عمر باتری افزایش یابد. مانیتور دستگاه ها چند کاره و دارای نشانگر میزبان بار می باشد.سیستم هایی همچون خاموش شدن خودکار، نگهداری بیشتر باتری و انتخاب مود کاری از جمله دیگر مشخصاتی هستند که تویوتا برای بهبود عمر باتری در این دستگاه ها تعبیه نموده است. مانند دیگر برندهای لیفتراک، برند کوماتسو نیز با ظرفیت های متفاوتی تولید می‌شود که از قابلیت حمل بار یک تا ۵۲ تن برخوردار می باشد. لیفتراک برقی کوماتسو دارای وزن سبکی بوده و نسبت به دیگر مدل های آن از کاربرد بیشتری برخوردار می باشد.انتخاب بهترین برند لیفتراکبرای انتخاب بهترین برند و مارک لیفتراک ابتدا باید بدانیم چه کاری را می‌خواهیم با لیفتراک انجام دهیم. سپس باید مشخص شود، بار با چه ظرفیتی قرار است با این دستگاه جابجا شود و در انتها باید به هزینه‌های خود برای خرید این دستگاه دقت کنیم. با بررسی این موارد خیلی راحت ‌تر می‌توان در مورد خرید مارک و برند مورد نظر لیفتراک بررسی‌های لازم را انجام داد و به جستجو در مورد دستگاه مورد نظر خود پرداخت.از جمله تولیدکندگان معتبر جهانی و برندهای معروف و برتر لیفتراک در سراسر دنیا می توان به کوماتسو، هیوندای، تویوتا، هلی، زوم لاین، بیگ جویی و اشتیل اشاره کرد. اما تولیدکنندگان ایرانی نیز وجود دارند که تولید انواع مختلف لیفتراک را با کیفیت انجام می دهند‌.در میان تولیدکننده های برتر در دنیا برخی از برندهای ایرانی نیز وجود دارند که تولید کننده لیفتراک با کیفیت هستند. ساخت برند های لیفتراک ایرانی بر اساس اصول استاندارد جهانی صورت می گیرد.بهترین برند لیفتراک ایرانیبا وجودی که لیفتراک ‌های خارجی دارای کیفیت بالایی هستند، ولی برندهای برندهای لیفتراک ایرانی از نظر کارایی و کیفیت قابل رقابت با برندهای خارجی می باشند. در کشور ایران شرکت های بزرگی وجود دارند که در زمینه تولید لیفتراک فعالیت می کنند. در ادامه این مقاله برخی از بهترین مارک های لیفتراک ایرانی را معرفی می کنیم.
  • لیفتراک سهنداین شرکت مشهور و معروف لیفتراک سازی در کشور ما در زمینه تولید انواع لیفتراک، یدک کش، ریچتراک و استاکر مشغول به فعالیت می باشد. در این شرکت همچنین انواع الحاقیه های لیفتراک تولید می شوند. مجتمع لیفتراک سازی سهند در شهرک صنعتی قراملک شهر تبریز واقع شده است.

 

 

 

 

 

 

 

لیفتراک سپاهان لیفتر

یکی دیگر از برندهای معروف تولید کننده لیفتراک در ایران، شرکت سپاهان لیفتر می باشد که این مجموعه بزرگ صنعتی در شهرک صنعتی صنعتی مورچه خورت اصفهان واقع شده و در آن انواع لیفتراک یدک کش تولید می شوند. تولید لیفتراک های این شرکت به گونه ای صورت می گیرد که با لیفتراک های خارجی قابل رقابت هستند. لیفتراک های تولید شده توسط شرکت سپاهان لیفتر از قابلیت حمل بار ۲ تا ۲۳ تن برخوردار هستند.

لیفتراک آریا:

برند لیفتراک سازی آریا یکی دیگر از تولید کنندگان لیفتراک در ایران می باشد که در شهر قوچان مشهد واقع است. این شرکت تولید انواع استاکر، یدک کش، استاکر، جک پالت، پالت تراک را انجام می‌دهد و محصولات تولید شده توسط این شرکت با نمونه های خارجی قابل رقابت کردن هستند.

  • لیفتراک کوماتسو یکی از معتبرترین و مشهورترین برندهای لیفتراک موجود در بازار است. لیفتراک ها بر اساس سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک کار می کنند. آن دسته از انواع لیفتراک کوماتسو که برای شرایط عملیاتی سخت و بارگیری در محیط های آزاد طراحی شده اند، با استفاده از لاستیک های پنوماتیک امکان حمل بار به صورت کاملاً ایمن را فراهم می آورند.مبحث عملکرد سیستم های هیدرولیک لیفتراک کوماتسو، بسیار خواندنی و جذاب است. شاید بسیاری از مردم مطالبی را در مورد سیستم های هیدرولیک خودروها و انواع ماشین آلات صنعتی شنیده اند اما تنها تعداد کمی از آنها دقیقاً می دانند که این سیستم ها چگونه کار می کنند.از زمانی که سیستم های هیدرولیکی به تولید انواع لیفتراک کوماتسو معرفی شدند، این تجهیزات برای انجام کارهای سخت، حمل بارهای سنگین و کاربرد در مواردی که به نیروی زیادی برای حمل بار نیاز دارد، گزینه ایده آل بودندلیفتراک کوماتسو نه تنها یک تجهیزات یک دستگاه ایده آل را برای بارگیری مختلف کالا ارائه داده است، بلکه با طراحی اصولی، سهولت کار برای اپراتور را نیز تامین نموده است.

ماشین آلات مختلف از سیستم های هیدرولیک به روش های متفاوت استفاده می کنند. شاید لازم باشد برای درک بهتر عملکرد سیستم هیدرولیک در لیفتراک کوماتسو، مروری بر تاریخچه این سیستم ها داشته باشیم.

تاریخچه سیستم های هیدرولیکی؛ آغازی برای درک عملکرد لیفتراک کوماتسو

دانشمند فرانسوی پاسکال، اصول سیستم های هیدرولیکی را در حدود ۳۰۰ سال پیش کشف کرد. پاسکال کشف کرد که یک مایع نمی‌تواند فشرده شود اما هنگامی که تحت فشار قرار گیرد می تواند این فشار را در جهت های مختلف منتقل کند؛ به طور مثال اگر مخزن حاوی یک مایع که یک سرپوش داشته باشد در اثر فشار ناشی از مایع داخل مخزن سرپوش ممکن است از جای خود حرکت کن

در اواخر سال ۱۷۰۰ ، مهندس ومکانیکی بریتانیایی به نام Joseph Bramah ، قوانین پاسکال را به کار برد و یک آزمایش کاربردی در این خصوص انجام داد. او در سال ۱۷۹۵ اولین قانون فشار هیدرولیکی را که اساس عملکرد سیستم های هیدرولیکی در ماشین آلات و لیفتراک ها است به جهان ارائه کرد.

لیفتراک های کوماتسو را می توان از مهمترین ماشین آلات همه کاره در محیط های صنعتی خاص دانست. این نوع از ماشین آلات برای کار در سخت ترین شرایط تولید شده اند و برای انجام کارهای مختلف در حوزه جابجایی بار می توان از آنها استفاده کرد. با وجود همه این موارد و مقاومت خوبی که لیفتراک های کوماتسو در شرایط مختلف دارند، بسیار مهم است که به طور منظم آنها را سرویس کرد. غفلت نه تنها طول عمر لیفتراک کوماتسو را کوتاه می کند بلکه خطرات ایمنی را برای اپراتور لیفتراک کوماتسو نیز ایجاد می کند.

اصولا تا زمانی که لیفتراک های خراب برای تعمیرات و قطعات لیفتراک کوماتسو فرستاده نشده باشند، بهتر است آنها را از فعالیت خود کنار گذاشت، تا ایمنی افراد و لوازم که جابجا می شوند، فراهم گردد. به دلیل خطرات ناشی از تعمیر لیفتراک های کوماتسو مجهز به موتور، فقط پرسنل آموزش دیده و تعمیر کاران حرفه ای مجاز به تعمیر و نگهداری آنها هستند.

سرویس به موقع لیفتراک های  کوماتسو می تواند بر عملکرد بهتر آنها تاثیر بگذارد و از خطرات احتمالی جلوگیری کند. همچنین با انجام این کار باعث می شوید لیفتراک کوماتسو سوخت کمتری مصرف کند به خصوص لیفتراک های دیزلی کوماتسو.

به دلیل پیچیدگی فنی لیفتراک های کوماتسو بهتر است کار تعمیر و سرویس آنها را به افراد متخصص و ماهر در این زمینه بسپارید. آنها آموزش دیده اند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان علل خرابی و نیز رای های احتمالی لیفتراک ها را تشخیص دهند و در صورت اماکن آن را تعمیر و یا تعویض نمایند.

لیفتراک های کوماتسو را می توان از مهمترین ماشین آلات همه کاره در محیط های صنعتی خاص دانست. این نوع از ماشین آلات برای کار در سخت ترین شرایط تولید شده اند و برای انجام کارهای مختلف در حوزه جابجایی بار می توان از آنها استفاده کرد. با وجود همه این موارد و مقاومت خوبی که لیفتراک های کوماتسو در شرایط مختلف دارند، بسیار مهم است که به طور منظم آنها را سرویس کرد. غفلت نه تنها طول عمر لیفتراک کوماتسو را کوتاه می کند بلکه خطرات ایمنی را برای اپراتور لیفتراک کوماتسو نیز ایجاد می کند.

اصولا تا زمانی که لیفتراک های خراب برای تعمیرات و قطعات لیفتراک کوماتسو فرستاده نشده باشند، بهتر است آنها را از فعالیت خود کنار گذاشت، تا ایمنی افراد و لوازم که جابجا می شوند، فراهم گردد. به دلیل خطرات ناشی از تعمیر لیفتراک های کوماتسو مجهز به موتور، فقط پرسنل آموزش دیده و تعمیر کاران حرفه ای مجاز به تعمیر و نگهداری آنها هستند.

سرویس به موقع لیفتراک های  کوماتسو می تواند بر عملکرد بهتر آنها تاثیر بگذارد و از خطرات احتمالی جلوگیری کند. همچنین با انجام این کار باعث می شوید لیفتراک کوماتسو سوخت کمتری مصرف کند به خصوص لیفتراک های دیزلی کوماتسو.

به دلیل پیچیدگی فنی لیفتراک های کوماتسو بهتر است کار تعمیر و سرویس آنها را به افراد متخصص و ماهر در این زمینه بسپارید. آنها آموزش دیده اند تا بتوانند در کوتاه ترین زمان علل خرابی و نیز رای های احتمالی لیفتراک ها را تشخیص دهند و در صورت اماکن آن را تعمیر و یا تعویض نمایند.

سیستم هیدرولیکی لیفتراک کوماتسو چگونه کار می کند؟

در اکثر مدل های لیفتراک کوماتسو یک مخزن در دستگاه تعبیه می شود که در حقیقت به عنوان نگهدارنده مایع هیدرولیکی شناخته می‌شود. در کنار مخزن، اجزاء دیگر سیستم‌های هیدرولیکی نصب می شوند که به عملکرد آن کمک می کنند. اجزای سیستم های هیدرولیکی لیفتراک کوماتسو عبارتند از:

1-تجهیزات پمپ: پمپ در سیستم های هیدرولیکی لیفتراک کوماتسو، وظیفه ایجاد یک جریان ثابت از مایع هیدرولیکی را به سمت شیرهای کنترل بر عهده دارد. بسیاری از لیفتراک ها عموماً از پمپ های چرخ دنده ای در این حالت استفاده می کنند؛ پمپ ها عبارت از چرخ دنده ها هستند که باعث می شوند مایع در جهت مخالف حرکت چرخ دنده ها به حرکت درآید.

2-شیرهای کنترل: شیرهای کنترل کننده در حقیقت به مایع هیدرولیکی اجازه می‌دهند در یک مسیر عبور کند یا حرکت آن را متوقف می کنند.

3-شیرهای تخلیه: شیرهای تخلیه را می‌توان مهمترین قسمت سیستم های هیدرولیکی لیفتراک کوماتسو به شمار آورد. وظیفه این شیرها این است که در صورتی که فشار مایع هیدرولیکی از حد مجاز خارج شود، شیرها فشار اضافی را از سیستم خارج ‌کنند.

4-مجرای عبوری بازگشت: این قسمت برای بازگشت مایع هیدرولیکی به مخزن نگهدارنده طراحی شده است.

سیستم هیدرولیک لیفتراک کوماتسو از طریق سیلندر های متصل به سیستم هیدرولیکی کار می کند. این سیلندرها به طور کامل سر بسته هستند؛ مایع هیدرولیکی از طریق شیلنگ ها و اتصالات و یک فشار هیدرولیکی را به تجهیزات داخلی لیفتراک اعمال می کند.

فشار هیدرولیک در حقیقت مایع را در سراسر سیستم به حرکت در می آورد. سیستم هیدرولیکی لیفتراک کوماتسو را باید قلب دستگاه به شمار آورد چرا که موجب حرکت آرام و روان لیفتراک در هنگام بارگیری می شود.

  • لیفتراک هایسترلیفتراک هایستر یکی از دستگاه های بسیار با کیفیت و مطرح موجود در بازار می باشد، اما باید از فعالیت‌ های سود جویان در این زمینه غافل نبود زیرا این محصولات به شدت توسط این افراد دارای حاشیه شده‌ اند. در واقع لیفتراک هایستر به لحاظ قیمتی از سایر لیفتراک های موجود در بازار گران تر می باشد اما به دلیل کیفیت قطعات و مرغوبیت تجهیزات آن مطمئناً ارزشش را خواهد داشت.امتیازات لیفتراک هایستر

همانطور که اشاره شد لیفتراک های هایستر بسیار بادوام و با کیفیت می باشند، در کنار این دوام و کیفیت کمپانی هایستر از بهترین و به روز ترین فناوری موجود در خصوص لیفتراک ها برای بالا بردن سطح بازدهی و کارایی لیفتراک های خود بهره برده است. امتیازاتی که این لیفتراک ها دارند عبارت است از:

کاربری بسیار راحت و ساده

زاویه دید فوق العاده عالی در خصوص دکل لیفتراک

دارا بودن بخاری و کولر در کابین لیفتراک

بهینه سازی کردن لیفتراک در خصوص مصرف سوخت

استفاده ساده و راحت اپراتور از آن

امکان خرابی بسیار کم در آنها

دارا بودن فرمان هیدرولیک با توانایی بسیار زیاد و حساسیت فوق العاده بالا

دارا بودن موتور شورولت بسیار پر قدرت.

یکی دیگر از مزیت های این لیفتراک داشتن طول عمر بسیار بالا در قطعات آن می باشد، همین امر مطمئناً هزینه های ثانویه در لیفتراک را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد. البته در نظر داشته باشید که این دستگاه به ندرت خراب می شود اما چنانچه این اتفاق برای آن افتاد حتماً در خصوص تعمیر آن به نمایندگی تعمیرات هایستر مراجعه شود تا در کنار تعمیر اصولی و صحیح لیفتراک  و همچنین استفاده از قطعات اورجینال بتوانید از قیمت های بسیار نازل این مراکز نهایت استفاده را داشته باشید.

 

تفاوت برندهای خارجی لیفتراک با برندهای لیفتراک ایرانی

شهرت و قیمت لیفتراک های خارجی و ایرانی از عواملی است که سبب رقابت میان این برندها می شود. مدل های خارجی به علت داشتن شهرت جهانی که برندهای آن ها دارند، دارای قیمت بالاتری می باشند. لیفتراک های ایرانی با وجود داشتن کیفیت بالا، ممکن است برای مشتریان خود چندان شناخته شده نباشند. از طریق مراجعه به نمایندگی ها معتبری که در سطح کشور وجود دارند، می توان اطلاعات لازم در زمینه انواع دستگاه لیفتراک را به دست آورد و از این طریق مقایسه بین لیفتراک های ایرانی و خارجی را انجام داد.

علت حرکت نکردن لیفتراک:

علت حرکت نکردن لیفتراک، دلایل زیادی وجود دارد که باعث حرکت نکردن لیفتراک می شود.


نشانه های باتری معیوب لیفتراک:

۱- امکان دارد باتری لیفتراک شکسته باشد و دلیل اصلی حرکت نکردن آن نیز شکستگی باتری باشد.
۲- توجه داشته باشید اگر چراغ های جلوی لیفتراک خاموش باشد، ممکن است فیوز اصلی دستگاه سوخته باشد.
۳- یکی دیگر از دلایل حرکت نکردن لیفتراک عدم برقراری اتصال الکتریکی ان در اثر خوردگی می باشد.
۴- اگر اتصالات را بررسی کرده اید و مشکلی نداشته اند، چراغ ها را روشن کنید، اگر چراغ ها کم نور بود احتمالا شارژ باتری لیفتراک رو به اتمام می باشد. دستگاه را به شارژ متصل کنید، اگر بعد از شارژ نیز لیفتراک روشن نشد احتمالا باید باتری آن را تعمیر یا تعویض کنید.
حتما توجه داشته باشید در صورتی که از باتری دود خارج می شود باید سریع محل را ترک کنید. امکان انفجار و آتش سوزی باتری لیفتراک وجود دارد.

اگر مشکل لیفتراک خود را پیدا نمی کنید می توانید این کار را به تعمیرکار تخصصی لیفتراک بسپارید. تعمیر کار لیفتراک بعد از عیب یابی و پیدا کردن دلیل روشن نشدن لیفتراک دستگاه را به تعمیرگاه تخصصی لیفتراک منتقل کرده و تعمیر لیفتراک را انجام می دهد.


عوامل موثر در حرکت نکردن لیفتراک تاثیر دارد

۱– کمپرس پایین:
کمپرس کم می تواند باعث کافی نبودن حرارت برای ایجاد احتراق باشد، زمانی که فشرده سازی و کمپرس پایین باشد موتور روشن نمی شود و لیفتراک حرکت نمی کند.

۲– فشار پایین سوخت:
فشار پایین سوخت یکی از مهم ترین مشکلات سوخت رسانی می باشد. دو دلیل اصلی فشار پایین سوخت: تامین ضعیف سوخت از منبع سوخت یا مشکل انژکتور و ریل سوختی می باشد.

۳– دور کم موتور:
اگر موتور لیفتراک با دور کند کار کند پمپ دیزل نمی تواند فشار سوخت را در حد لازم تولید کند. با کمبود فشار، تزریق سوخت به خوبی انجام نمی شود.

۴– گرمکن خراب:
گرم کردن موتور سرد به وسیله ی گرمکن ها بسیار مهم می باشد. المنتهایی که در گرمکن ها وجود دارد، موتور را قبل از استارت گرم می کند. موتور لیفتراک های دیزل بدون گرمکن روشن نمی شوند.

۵– مشکل در سوخت رسانی:
یکی از دلایلی که باعث مشکل در سوخت رسانی می شود و بسیار شایع است، ترک خوردگی یا خم شدگی لوله ها می باشد.

۶– کیفیت پایین سوخت:
وجود آلودگی هایی مثل لجن در سوخت های گازوئیل، بنزین و… کیفیت سوخت را کاهش می دهد و باعث روشن نشدن لیفتراک و عدم حرکت آن می شود.

۷– وجود هوا در مسیر سوخت:
فیلترهای سوخت در تزریق سوخت به موتور بسیار مهم هستند. فیلتر سوخت آلودگی ها و آلاینده ها را قبل از رسیدن سوخت به موتور حذف کرده و مانع رسیدن آلودگی و هوا به موتور می شود. اگر فیلتر لیفتراک شما مناسب نباشد هوا وارد مسیر سوخت و موتور شده و باعث حرکت نکردن لیفتراک می شود.

۸– مسدود بودن مسیر سوخت:
مسدود بودن مسیر رسیدن سوخت به موتور توسط آلاینده های مختلف می تواند باعث عدم حرکت لیفتراک شود.

۹– خرابی سوزن انژکتور:
یکی از بیشترین مشکلات انژکتورها خرابی سوزن آن و برگشت سوخت به جریان سوخت رسانی می باشد.

۱۰– خرابی پمپ پر فشار:
اگر پمپ پر فشار لیفتراک مشکل داشته باشد، سوخت کافی به موتور نمی رسد و قطعات داخلی پمپ آسیب می بینند و منجر به آلودگی سوخت می شود.

۱۱– خرابی رگلاتور:
خرابی رگلاتور می تواند باعث سخت روشن شدن، دیر روشن شدن و روشن نشدن لیفتراک شود.

۱۲– خرابی پمپ کم فشار:
اگر مسیر لوله ها به تانک و مسیر تانک به پمپ کم فشار مسدود باشد یا دچار شکستگی شده باشد لیفتراک حرکت نمی کند.

۱۳– مشکل سنسور میلنگ

۱۴– مشکلات داخلی موتور
همه ی مشکلاتی که در قسمت بالا نام برده شد دلایلی برای عدم حرکت و روشن نشدن موتور لیفتراک می باشد. رفع همه ی مشکلات از جمله حرکت نکردن لیفتراک توسط تعمیرکار لیفتراک انجام می شود. برای پیدا کردن علت حرکت نکردن لیفتراک و تعمیرات لیفتراک می


لیفتراک ها با باتری الکتریکی یا موتورهای احتراقی تغذیه می شوند
. برخی از لیفتراک ها به اپراتورها اجازه می دهند هنگام رانندگی و کار با دستگاه بنشینند در حالی که برخی دیگر از اپراتور می خواهند بایستند. این به طور گسترده در سراسر صنعت برای حمل و نقل مواد و کالا استفاده می شود. بیایید اجزای کلیدی لیفتراک، مکانیزم لیفتراک و کاربردهای آن را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم. اجزای اصلی لیفتراک که باید بدانید لیفتراک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای انجام کارها به طور موثر مورد نیاز است. از قاب کامیون، منبع نیرو گرفته تا وزنه تعادل برای عملکرد موثر لیفتراک ضروری است

قاب کامیون قاب کامیون حیاتی ترین جزء است که پایه ماشین را تشکیل می دهد. تمام اجزای کلیدی لیفتراک از جمله چرخ ها، وزنه تعادل و دکل به قاب کامیون متصل می شوند.

وزنه ضد وزنه ضد وزنه چدنی است که به قسمت عقب لیفتراک متصل می شود. هدف وزنه تعادل تعادل باری است که بلند می شود. در لیفتراک برقی، وزنه تعادل به باتری سرب اسیدی ثابت می شود. 

منبع انرژی منبع تغذیه لیفتراک از یک موتور احتراق داخلی تشکیل شده است. سوخت موتور را می توان با LPG، CNG، گازوئیل و گاز طبیعی تامین کرد. لیفتراک های برقی انرژی را از سلول های سوختی یا باتری های اسید سرب می گیرند

کریج

کالسکه کالسکه به عنوان پایه لیفتراک عمل می کند. کالسکه روی ریل های دکل ثابت می شود تا بتوان به راحتی به سمت بالا و پایین حرکت کرد.

دکل دکل قسمتی عمودی است که بارها را به سمت بالا بلند کرده و پایین می آورد. جزء دکل از ریل های در هم قفل شده تشکیل شده است که کنترل افقی را ارائه می دهد. مانند Carriage، دکل نیز ممکن است مجهز به غلتک باشد.

لیفتراک ها برای بارهایی با حداکثر وزن مشخص و مرکز ثقل رو به جلو مشخص شده رتبه بندی می شوند. این اطلاعات بر روی یک پلاک نام ارائه شده توسط سازنده قرار دارد و بارها نباید از این مشخصات تجاوز کنند. در بسیاری از حوزه های قضایی، تغییر یا حذف پلاک نام بدون اجازه سازنده لیفتراک غیرقانونی است. 

یکی از جنبه های مهم عملکرد لیفتراک

این است که باید فرمان چرخ عقب داشته باشد. در حالی که این امر مانورپذیری را در موقعیت‌های پیچ‌های تنگ افزایش می‌دهد، اما با تجربه سنتی راننده با سایر وسایل نقلیه چرخدار متفاوت است. در هنگام فرمان، از آنجایی که عمل چرخش وجود ندارد، اعمال نیروی فرمان برای حفظ سرعت چرخش ثابت ضروری نیست. یکی دیگر از ویژگی های مهم لیفتراک ناپایداری آن است. لیفتراک و بار باید واحدی با مرکز ثقل دائماً متغیر با هر حرکت بار در نظر گرفته شوند. یک لیفتراک هرگز نباید در یک دور با سرعت با بار بالا مذاکره کند، جایی که نیروهای گریز از مرکز و گرانش ممکن است باعث تصادف واژگونی شوند. لیفتراک با محدودیت بار برای شاخک ها طراحی شده است که با افزایش دوشاخه و کاهش بار کاهش می یابد (یعنی زمانی که بار در مقابل شاخک "L" قرار نمی گیرد). یک صفحه بارگیری برای مرجع بارگیری معمولاً روی لیفتراک قرار دارد. لیفتراک نباید به عنوان بالابر پرسنل بدون نصب تجهیزات ایمنی خاص مانند "گیلاس جمع کن" یا "قفس" استفاده شود. لیفتراک یکی از عناصر حیاتی انبارها و مراکز توزیع است. ضروری تلقی می شود که این سازه ها برای جابجایی کارآمد و ایمن آنها طراحی شوند. در مورد قفسه‌بندی ، یک لیفتراک برای قرار دادن یا بازیابی یک پالت باید در داخل یک محل ذخیره‌سازی که چندین موقعیت پالت در اعماق قرار دارد، حرکت کند. اغلب، رانندگان لیفتراک توسط ریل های راهنما روی زمین به داخل خلیج هدایت می شوند و پالت روی بازوها یا ریل های کنسول قرار می گیرد. این مانورها به اپراتورهای آموزش دیده نیاز دارد. از آنجایی که هر پالت به کامیون نیاز دارد تا وارد ساختار انبار شود، آسیب بیشتر از سایر انواع انبارها است. در طراحی یک سیستم درایو، ابعاد کامیون، از جمله عرض کلی و عرض دکل، باید به دقت در نظر گرفته شود

. هیدرولیک لیفتراک یا با اهرم هایی که مستقیماً دریچه های هیدرولیک را دستکاری می کنند یا توسط محرک های کنترل شده الکتریکی کنترل می شوند و از اهرم های "انگشتی" کوچکتر برای کنترل استفاده می کنند. دومی به طراحان لیفتراک آزادی بیشتری در طراحی ارگونومیک می دهد. لیفتراک ها در انواع مختلف و ظرفیت های بار در دسترس هستند. در یک انبار معمولی، بیشتر لیفتراک ها دارای ظرفیت بار بین یک تا پنج تن هستند. ماشین‌های بزرگ‌تر، تا ظرفیت بالابر 50 تن، برای بلند کردن بارهای سنگین‌تر، از جمله کانتینرهای بارگیری شده استفاده می‌شوند.[12] علاوه بر کنترلی برای بالا و پایین کردن دوشاخه ها (که به عنوان تیغه ها یا تیغه ها نیز شناخته می شود)، اپراتور می تواند دکل را کج کند تا تمایل بار به زاویه پره ها به سمت زمین و خطر لیز خوردن از شاخک ها را جبران کند. Tilt همچنین توانایی محدودی را برای کار در زمین غیر همسطح فراهم می کند. اپراتورهای ماهر لیفتراک سالانه در چالش‌های موانع و زمان‌بندی‌شده در لیفتراک‌های منطقه‌ای رقابت می‌کنند. انواع طراحی لیفتراک سوار بر کامیون. نسخه پیاده روی کامیون کم بالابر کامیون پالت برقی، معمولاً با نیروی الکتریکی  
 

لیفتراک چگونه کار می کند؟ لیفتراک ها قدرت خود را از دو مکانیسم در هم تنیده می گیرند: یک جفت سیلندر هیدرولیک یک جفت قرقره زنجیر غلتکی کنترل ه

مکانیسم بالابر: سیلندرهای هیدرولیک دسته بالابر به یک پمپ هوای الکتریکی در پایه لیفتراک متصل شده است. هنگامی که دسته فشار داده می شود، پمپ هوا را فعال می کند که هوای بیرون را از یک فیلتر می کشد و آن را به داخل لوله ای که به سیلندرهای هیدرولیک می رسد، وادار می کند. یک سیلندر هیدرولیک متشکل از یک لوله توخالی است که در یک انتها بسته شده و یک پیستون روغنکاری شده انعطاف پذیر به سر دیگر آن متصل می شود. هوا از طریق پایه سیلندر به دام می افتد و اجازه می دهد گازها بدون نشت به بیرون وارد شوند. حجم گاز در سیلندر باعث افزایش فشار داخل آن می شود. فشار وارد شده به ناحیه سر پیستون نیرویی رو به بالا ایجاد می کند. این نیرو باعث می شود که پیستون به سمت بالا حرکت کند و حجم گاز افزایش یابد و فشار به حداقل برسد. تعادل فیزیکی در ارتفاع لیفتراک و نیرویی معادل از گاز و بار لیفتراک ایجاد می کند. برای بالا بردن بار اپراتور دسته را به سمت جلو هل می دهد و به لیفتراک سیگنال می دهد که هوای اضافی را به سیلندرها پمپ کند. برای کاهش بار 

بار را بالا ببرید اپراتور دسته را به سمت جلو هل می دهد و به لیفتراک سیگنال می دهد که هوای اضافی را به سیلندرها پمپ کند. برای کاهش بار اپراتور دسته را به سمت عقب می کشد که به یک سوپاپ مخصوص برای تخلیه گاز از سیلندرها سیگنال می دهد. فرآیند بلند کردن خود را با لیفتراک سبک کنیدمکانیسم بالابر: قرقره زنجیر غلتکی پیستون های هیدرولیک به دو ساختار عمودی اصلی که به نام دکل معروف هستند متصل می شوند. شاخک هایی که قرار است بار را حمل کنند توسط یک جفت قرقره زنجیره غلتکی به بدنه اصلی لیفتراک متصل می شوند که تکیه گاه آنها چرخ دنده ای را در بالای دکل تشکیل می دهد. از این رو، هنگامی که پیستون های هیدرولیک دکل ها را در جهت بالا فشار می دهند، چرخ دنده های روی دکل ها بر روی زنجیر غلتکی فشرده می شوند. این اتفاق می افتد زیرا یک طرف زنجیر به قاب غیرقابل حرکت لیفتراک ثابت می شود و تنها راهی که دکل ها می توانند به سمت بالا حرکت کنند این است که چرخ دنده ها در جهت عقربه های ساعت بچرخند و شاخک ها را بالای سر بکشند. اهمیت این مکانیسم این است که به شاخک ها اجازه می دهد تا دور از دسترس سیلندرها بروند. اگر برای قرقره های زنجیره ای غلتکی در نظر گرفته نشده باشد، لیفتراک ها به سیلندرهای بسیار بلندتری نیاز دارند تا بار را تا ارتفاعی معادل بالا ببرند


کنترل ها لیفتراک ها دارای دو دسته کنترل هستند: یکی برای فرمان و دیگری برای بلند کردن. کنترل فرمان کنترل فرمان شبیه به گاری گلف عمل می کند که دارای پدال شتاب، فرمان، ترمز، دنده عقب و دنده جلو است. لیفتراک ها از فرمان چرخ عقب استفاده می کنند. هنگامی که فرمان را روشن می کنید، چرخ در محور عقب شروع به چرخیدن به جلو و عقب می کند. این به طور عمدی طراحی شده است تا به اپراتور اجازه دهد تا درجه چرخش و دقت بیشتری را در حین جابجایی محموله داشته باشد.


 

. کنترل بالابر کنترل بلند کردن شامل دو اهرم است: یکی برای بلند کردن دوشاخه به سمت بالا و پایین و دیگری برای کج کردن بار به عقب و جلو. عملکرد کنترل بالابر همانند مکانیسم بالابری که در بالا توضیح داده شد. مکانیسم کج کردن تا حدودی متفاوت است. دو جفت سیلندر هیدرولیک اضافی به پایه دکل ها متصل شده اند. هنگامی که دستگیره شیب در جهت جلو حرکت می کند، هوا به طور خودکار محفظه را پر می کند. افزایش فشار کافی است تا سر پیستون را فشار دهد و دکل ها از بدنه خودرو دور شوند. هنگامی که دستگیره شیب به عقب منتقل می شود، هوا به آرامی از سیلندر خارج می شود و به قسمت دیگر سیلندرهای متصل به دکل پمپ می شود. هنگامی که پیستون ها به جلو رانده می شوند، دکل ها به سمت خودرو رانده می شوند..

 

آشنایی با انواع لیفتراک 5 نوع لیفتراک اکثر مردم می دانند که لیفتراک چیست و اصول اولیه نحوه استفاده از آن ها چیست. با این حال، یک فرد معمولی معمولاً از طیف گسترده ای از انواع لیفتراک موجود برای استفاده اطلاعی ندارد. اگر در مورد تفاوت بین سوارکار، پالت برقی یا تله کامیون مطمئن نیستید، به جای درستی آمده اید. ما می‌توانیم ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و خطرات مرتبط با انواع مختلف لیفتراک‌ها را در اختیار شما قرار دهیم. این بررسی اجمالی یک نقطه شروع عالی است، اما اگر به فکر تبدیل شدن به یک اپراتور لیفتراک هستید، می خواهید آموزش خود را از طریق آموزش رسمی گواهینامه لیفتراک ادامه دهید. با درک ویژگی‌ها و الزامات منحصربه‌فرد مرتبط با هر نوع لیفتراک، می‌توانید از این ماشین‌های باورنکردنی با ظرفیت کامل خود استفاده کنید. آشنایی با انواع و کلاس های لیفتراک OSHA لیفتراک ها را به هفت طبقه بندی مجزای لیفتراک تقسیم می کند. اینها بر اساس عوامل زیادی است، از جمله: نوع موتور نوع کالسکه نوع چنگال نحوه عملکرد لیفتراک نوع مشاغلی که برای آن مناسب است کارگاه های داخلی در مقابل فضای باز دانستن طبقه بندی های مختلف لیفتراک OSHA می تواند به شما کمک کند که از کامیون مناسب برای کار استفاده کنید. انواع مختلف کلاس های لیفتراک عبارتند از: کلاس I. لیفتراک‌های سواری با موتور الکتریکی. این لیفتراک‌ها برای بارگیری و تخلیه تریلرهای تراکتور، جابجایی پالت‌ها و سایر کارهای داخلی مناسب هستند. آنها اغلب در انبار مواد غذایی، خرده فروشی، کارخانه ها و سایت های شغلی انبارداری عمومی دیده می شوند. کلاس II. لیفتراک های راهروی باریک موتور الکتریکی. به این لیفتراک های دستی یا سفارش دهنده نیز می گویند. آنها برای مانور آسان در فضاهای تنگ طراحی شده اند. کلاس III. جک پالت برقی، استکر، و تراکتور یدک‌کش. این کلاس مدل‌های سوارکار و پیاده‌رو ارائه می‌دهد. آنها برای تخلیه بارها و جابجایی بارها به محل استقرار و جابجایی آنها توسط انواع مختلف لیفتراک مناسب هستند. کلاس IV. لیفتراک لاستیک بالشتک احتراق داخلی. این کلاس برای استفاده در داخل ساختمان طراحی شده است، موتورهای IC دارند که با سوخت دیزل، گاز LP، بنزین یا گاز طبیعی کار می کنند. لاستیک‌های بالشتکی آن‌ها سواری نرمی روی سطوح داخلی می‌کنند و نمی‌توانند سوراخ شوند. کلاس V. لیفتراک های تایر بادی احتراق داخلی. این لیفتراک ها شبیه به لیفتراک های کلاس IV هستند. آنها دوام بیشتری دارند و به جای داخل در خارج از خانه استفاده می شوند. کلاس ششم. تراکتورهای یدک کش موتور الکتریکی/IC. این تراکتورها اغلب برای بکسل کردن بارها به جای بلند کردن استفاده می شوند. آنها یک انتخاب محبوب در فرودگاه ها و خطوط مونتاژ هستند. آنها می توانند موتورهای الکتریکی یا آی سی داشته باشند. کلاس هفتم. لیفتراک های زمین ناهموار. این انواع لیفتراک دارای لاستیک های بزرگ و تراکتوری برای استفاده در فضای باز در زمین های ناهموار هستند. آنها در محوطه های چوبی و سایت های ساخت و ساز برای بلند کردن مصالح ساختمانی به سایت های کاری بالای زمین استفاده می شوند. آیا مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لیفتراک هستید؟ برای اطلاعات بیشتر منابع ما را کاوش کنید. انواع لیفتراک پایه: الکتریکی در مقابل احتراق داخلی لیفتراک ها توسط دو نوع موتور الکتریکی و احتراق داخلی (IC) کار می کنند. هر نوع موتور برای انواع مختلف محیط های کاری و وظایف شغلی مناسب است. این موضوع منبع تغذیه را به یک عامل کلیدی تبدیل می کند که در آن سبک لیفتراک یک تجارت استفاده می کند. مزایای لیفتراک برقی بسیار زیاد است. آنها انتشارات مضر منتشر نمی کنند. این باعث می شود آنها برای مناطق تنگ با تهویه ضعیف مناسب تر باشند. موتورهای الکتریکی ساکت تر از موتورهای آی سی هستند. همچنین نیاز به نگهداری کمتری دارند. از جنبه منفی، خرید انواع لیفتراک برقی نسبت به مدل های IC هزینه بیشتری دارد. با این حال، آنها تمایل به تعمیرات کمتری دارند. این باعث افزایش طول عمر آنها می شود و در دراز مدت آنها را مقرون به صرفه تر می کند. وقتی باتری تمام می شود، ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا شارژ شود. این به معنای از کار افتادن کامیون است مگر اینکه شرکت روی باتری های اضافی سرمایه گذاری کند. انواع لیفتراک آی سی می توانند با بنزین، دیزل یا پروپان کار کنند. موتورهای آنها از موتورهای الکتریکی قدرتمندتر هستند و می توانند بارهای سنگین تری را بلند کنند. آنها برای مقاومت در برابر شرایط کاری ناهموار، چه در داخل و چه در خارج ساخته شده اند. کامیون های آی سی نیز برای عملیات چند شیفتی مناسب هستند زیرا می توان آنها را به سرعت سوخت گیری کرد. هزینه های نگهداری آنها بیشتر است. آنها همچنین انتشارات مضری را منتشر می کنند که به سیستم تهویه مناسب در هنگام استفاده در داخل خانه نیاز دارد. پنج نوع مختلف لیفتراک لیفتراک_انواع اکنون که کلاس‌های مختلف را پوشش داده‌ایم و تفاوت‌های انواع موتور را بررسی کرده‌ایم، بیایید به انواع مختلف لیفتراک‌ها نگاه کنیم: 1. کامیون بالابر این نوع لیفتراک یک اسب کار سنگین است. کامیون‌های بالابر با گاز یا گازوئیل نیرو می‌گیرند و برای بالا بردن بار تا ارتفاع بالا طراحی شده‌اند. این باعث می شود که آن را برای بلند کردن و جابجایی وسایل سنگین در مکان های مختلف شغلی ایده آل کند. خطوط هوایی اغلب از آنها برای تعمیر و تمیز کردن هواپیما استفاده می کنند. انبارهایی با قفسه بندی بالا از آنها برای به حداکثر رساندن فضای عمودی استفاده می کنند. به دلیل بالابری زیاد، هرگز نباید از محدودیت های بار تجاوز کرد. برای ایمنی، این کامیون ها باید دور از لبه محل های بارگیری یا رمپ ها نگهداری شوند. 2. کامیون کم بالابرپنج نوع مختلف لیفتراک لیفتراک_انواع اکنون که کلاس‌های مختلف را پوشش داده‌ایم و تفاوت‌های انواع موتور را بررسی کرده‌ایم، بیایید به انواع مختلف لیفتراک‌ها نگاه کنیم: 1. کامیون بالابر این نوع لیفتراک یک اسب کار سنگین است. کامیون‌های بالابر با گاز یا گازوئیل نیرو می‌گیرند و برای بالا بردن بار تا ارتفاع بالا طراحی شده‌اند. این باعث می شود که آن را برای بلند کردن و جابجایی وسایل سنگین در مکان های مختلف شغلی ایده آل کند. خطوط هوایی اغلب از آنها برای تعمیر و تمیز کردن هواپیما استفاده می کنند. انبارهایی با قفسه بندی بالا از آنها برای به حداکثر رساندن فضای عمودی استفاده می کنند. به دلیل بالابری زیاد، هرگز نباید از محدودیت های بار تجاوز کرد. برای ایمنی، این کامیون ها باید دور از لبه محل های بارگیری یا رمپ ها نگهداری شوند. 2. کامیون کم بالابر این انواع لیفتراک برای بلند کردن و قرار دادن مواد در قفسه های بلند طراحی نشده اند. در عوض، از آنها برای بالا بردن بارها به اندازه ای استفاده می شود که امکان حرکت افقی را فراهم کند. کامیون‌های کم‌بالا که با موتور الکتریکی کار می‌کنند، همیشه باید در سربالایی قرار داشته باشند. آنها همچنین هنگام پایین آمدن از سطح شیب دار باید به صورت معکوس رانندگی کنند. 3. کامیون های لیفتراک زمین ناهموار (RTFL). دو نوع مختلف لیفتراک در این گروه وجود دارد: دکل مستقیم و بلندمدت. RTFL ها بسیار متحرک هستند و اغلب در اسکله ها، محوطه های چوبی، سایت های ساختمانی و سایر مناطق ناهموار استفاده می شوند

لیفتراک یکی از کامیون های صنعتی پرکاربرد برای بلند کردن سریع اجسام سنگین و کل موجودی است که باعث کاهش درد در بلند کردن دستی می شود. لیفتراک ها عمدتاً با برق، پروپان، دیزل یا بنزین کار می کنند. از آنجایی که برای عملکرد صحیح به منبع تغذیه ثابت نیاز دارند، از باتری‌های درجه صنعتی با چرخه عمیق استفاده می‌شود که می‌توانند به طور منظم تا 80 درصد تخلیه شوند. انواع باتری های صنعتی از اندازه تا تراکم توسط لیفتراک ها استفاده می شود. لیفتراک های برقی برای کار به باتری هایی وابسته هستند که تعمیر و نگهداری آسان و هزینه کمتری دارند. دو انتخاب اصلی در صنعت باتری لیفتراک وجود دارد: باتری سرب اسید و لیتیوم یون تازه کار در صنعت (Li Ion). آنها به روش های خاص خود با توجه به سیستم ها، تنظیمات، الزامات شارژ و برچسب های قیمت خود عمل می کنند

محرک های رشد و فرصت ها - چشم انداز دقیق کاربران نهایی لیفتراک های باتری دار شرکت های خودروسازی، مکانیکی، تدارکات، مواد غذایی و آشامیدنی، چوب، مواد شیمیایی، چاپ کاغذ، عمده فروشی و خرده فروشی هستند. به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای پایین و سطح سر و صدا، لیفتراک های برقی توسط اکثر کاربران نهایی ترجیح داده می شوند. توانایی آن در کاهش نیاز به سوخت و کاهش هزینه، لیفتراک برقی را ترجیح می دهد. به عنوان مثال، هزینه رانش یک لیفتراک برقی 50٪ کمتر از هزینه پیشرانه یک لیفتراک موتور احتراق داخلی (ICE) است و همچنین طول عمر بیشتری نسبت به لیفتراک های ICE دارد. استفاده از باتری‌های اسید سرب در تجهیزات جابجایی مواد مقرون‌به‌صرفه است و در محیط‌های خشن که شامل مواد شیمیایی، کثیفی و لرزش است، انعطاف‌پذیری بالایی ارائه می‌دهد. باتری های سرب اسیدی نسبت به سایر انواع باتری ها به تعمیر و نگهداری کم نیاز دارند. برنامه ریزی برای استفاده از باتری های سرب اسید و جایگزینی آنها سازگار، ساده و قابل پیش بینی است. یک تحلیلگر ارشد در Technavio، یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره فناوری پیشرو، معتقد است نوآوری‌های فنی مانند ظهور شارژ سریع در طول زمان از کار افتادن اپراتور، کارایی لیفتراک‌های الکتریکی و باتری‌های آنها را بهبود می‌بخشد. افزایش همه جانبه تقاضا برای لیفتراک در سراسر جهان یکی از عوامل مهم افزایش رشد بازار باتری لیفتراک است. علاوه بر این، نوآوری های فنی مانند خدمات باتری انرژی شبکه هوشمند به همراه باتری لیفتراک مبتنی بر ابر پیش بینی می شود که تقاضا برای باتری لیفتراک را افزایش دهد. یکی از مثال‌های مرتبط، فناوری‌های شارژ پیشرفته یا ACT است که باتری‌های لیفتراک فعال و پیش‌بینی‌کننده را با ویژگی‌های پیشرفته مانند گزارش سفارشی و تجزیه و تحلیل، هشدارهای خودکار و آپلود خودکار داده‌ها با دسترسی 24/7 ارائه می‌کنند. یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد بازار، راحتی باتری های لیفتراک خورشیدی است. پنل های خورشیدی نور خورشید را جذب می کنند، انرژی تبدیل می شود و سپس به باتری لیفتراک تولید می شود. کالیفرنیا به عنوان کشور پیشرو در استفاده از باتری لیفتراک با انرژی خورشیدی شناخته شده است. بخش لیتیوم یونی نیز با ویژگی های یکپارچه آن مانند حداکثر طول عمر، کارآمدتر و بهره وری همراه با هزینه نگهداری باتری کم، بر بازار جهانی باتری لیفتراک تأثیر می گذارد. این باتری از نظر انرژی کارآمدتر و مقرون به صرفه تر است. باتری لیفتراک یون لیتیوم دارای راندمان شارژ 98% + است که باعث صرفه جویی در انرژی و همچنین کاهش اثرات مخرب باتری های گرمایشی می شود. این امر بازار باتری لیفتراک را به سریع ترین بخش در حال رشد تبدیل کرده است

لیفتراک

 

یکی از کامیون های صنعتی پرکاربرد برای بلند کردن سریع اجسام سنگین و کل موجودی است که باعث کاهش درد در بلند کردن دستی می شود. لیفتراک ها عمدتاً با برق، پروپان، دیزل یا بنزین کار می کنند. از آنجایی که برای عملکرد صحیح به منبع تغذیه ثابت نیاز دارند، از باتری‌های درجه صنعتی با چرخه عمیق استفاده می‌شود که می‌توانند به طور منظم تا 80 درصد تخلیه شوند. انواع باتری های صنعتی از اندازه تا تراکم توسط لیفتراک ها استفاده می شود. لیفتراک های برقی برای کار به باتری هایی وابسته هستند که تعمیر و نگهداری آسان و هزینه کمتری دارند. دو انتخاب اصلی در صنعت باتری لیفتراک وجود دارد: باتری سرب اسید و لیتیوم یون تازه کار در صنعت (Li Ion). آنها به روش های خاص خود با توجه به سیستم ها، تنظیمات، الزامات شارژ و برچسب های قیمت خود عمل می کنند

محرک های رشد و فرصت ها - چشم انداز دقیق کاربران نهایی لیفتراک های باتری دار شرکت های خودروسازی، مکانیکی، تدارکات، مواد غذایی و آشامیدنی، چوب، مواد شیمیایی، چاپ کاغذ، عمده فروشی و خرده فروشی هستند. به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای پایین و سطح سر و صدا، لیفتراک های برقی توسط اکثر کاربران نهایی ترجیح داده می شوند. توانایی آن در کاهش نیاز به سوخت و کاهش هزینه، لیفتراک برقی را ترجیح می دهد. به عنوان مثال، هزینه رانش یک لیفتراک برقی 50٪ کمتر از هزینه پیشرانه یک لیفتراک موتور احتراق داخلی (ICE) است و همچنین طول عمر بیشتری نسبت به لیفتراک های ICE دارد. استفاده از باتری‌های اسید سرب در تجهیزات جابجایی مواد مقرون‌به‌صرفه است و در محیط‌های خشن که شامل مواد شیمیایی، کثیفی و لرزش است، انعطاف‌پذیری بالایی ارائه می‌دهد. باتری های سرب اسیدی نسبت به سایر انواع باتری ها به تعمیر و نگهداری کم نیاز دارند. برنامه ریزی برای استفاده از باتری های سرب اسید و جایگزینی آنها سازگار، ساده و قابل پیش بینی است. یک تحلیلگر ارشد در Technavio، یک شرکت تحقیقاتی و مشاوره فناوری پیشرو، معتقد است نوآوری‌های فنی مانند ظهور شارژ سریع در طول زمان از کار افتادن اپراتور، کارایی لیفتراک‌های الکتریکی و باتری‌های آنها را بهبود می‌بخشد. افزایش همه جانبه تقاضا برای لیفتراک در سراسر جهان یکی از عوامل مهم افزایش رشد بازار باتری لیفتراک است. علاوه بر این، نوآوری های فنی مانند خدمات باتری انرژی شبکه هوشمند به همراه باتری لیفتراک مبتنی بر ابر پیش بینی می شود که تقاضا برای باتری لیفتراک را افزایش دهد. یکی از مثال‌های مرتبط، فناوری‌های شارژ پیشرفته یا ACT است که باتری‌های لیفتراک فعال و پیش‌بینی‌کننده را با ویژگی‌های پیشرفته مانند گزارش سفارشی و تجزیه و تحلیل، هشدارهای خودکار و آپلود خودکار داده‌ها با دسترسی 24/7 ارائه می‌کنند. یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد بازار، راحتی باتری های لیفتراک خورشیدی است. پنل های خورشیدی نور خورشید را جذب می کنند، انرژی تبدیل می شود و سپس به باتری لیفتراک تولید می شود. کالیفرنیا به عنوان کشور پیشرو در استفاده از باتری لیفتراک با انرژی خورشیدی شناخته شده است. بخش لیتیوم یونی نیز با ویژگی های یکپارچه آن مانند حداکثر طول عمر، کارآمدتر و بهره وری همراه با هزینه نگهداری باتری کم، بر بازار جهانی باتری لیفتراک تأثیر می گذارد. این باتری از نظر انرژی کارآمدتر و مقرون به صرفه تر است. باتری لیفتراک یون لیتیوم دارای راندمان شارژ 98% + است که باعث صرفه جویی در انرژی و همچنین کاهش اثرات مخرب باتری های گرمایشی می شود. این امر بازار باتری لیفتراک را به سریع ترین بخش در حال رشد تبدیل کرده است
 

مطمئن ترین باتری های لیفتراک، شارژر باتری لیفتراک و لوازم جانبی باتری لیفتراک را ارائه می دهد.

قدرت کامل برای تدارکات به موقع یک باتری قابل اعتماد می تواند زمان کار، عملکرد و ROI شما را به حداکثر برساند. اما اشتباه باتری (یا برنامه تعمیر و نگهداری) می تواند منجر به کاهش عملکرد یا بدتر از آن، خرابی شود. اگر باتری لیفتراک شما خراب شود، کار متوقف می شود. حتی توقف کوتاه مدت - از دست رفتن بهره وری، تاخیر و جریمه های قرارداد - می تواند بسیار بیشتر از هزینه قیمت باتری لیفتراک باشد.

در این صورت چگونه می‌توانید زمان کار را به حداکثر برسانید و تعمیر و نگهداری را ساده کنید؟ بهترین رویکرد، انتخاب باتری را با بهترین روش‌ها ترکیب می‌کند تا بهترین قابلیت اطمینان، ایمنی و عملکرد باتری‌های شما را تضمین کند

باتری لیفتراک را از کجا بخریم؟ باتری های لیفتراک یک سرمایه گذاری حیاتی در کسب و کار هستند. با انتخاب باتری های مناسب برای سیستم خود شروع کنید و حتی قبل از خرید یا اجاره باتری لیفتراک جدید، از خود بپرسید: ولتاژ خودرو چقدر است؟ اندازه محفظه چقدر است؟ آیا نیاز به خرید پوشش دارم؟

هنگامی که باتری ها بهتر مهندسی شوند، با مشخصات دقیق ساخته شوند و با قطعات با کیفیت بالاتر مونتاژ شوند، عمر طولانی تری خواهند داشت، به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند و علل رایج خرابی را از بین می برند. باتری های ما انتخابی با کیفیت بالا و نگهداری کم هستند. آنها به صورت محلی تولید می شوند و جزو بهترین باتری های مهندسی شده موجود هستند.

زمان کار بیشتر و نگهداری ساده تر باتری‌های ما شش مرحله دارند که به شما کمک می‌کند تا به طور موثر باتری‌های لیفتراک ناوگان بالابر صنعتی خود را نگهداری کنید. با زنده نگه داشتن بهترین روش باتری، می توانید قبل از خرید باتری لیفتراک جدید، هر باتری کامیون بالابر را برای طول عمر مطلوب خود در حال استفاده نگه دارید.

1-باتری را به درستی شارژ کنید وسوسه انگیز است که باتری را هر زمان که مناسب است شارژ کنید. اما برای نگهداری صحیح از باتری‌های لیفتراک - و به دست آوردن بیشترین ارزش برای پول خود - باتری‌ها را فقط باید در زمان‌های معین و درجات معینی شارژ کرد، زیرا شارژ بیش از حد یا کمتر از باتری‌های لیفتراک می‌تواند به طور قابل توجهی طول عمر آنها را کاهش دهد. به طور خلاصه، باتری های لیفتراک را فقط زمانی شارژ کنید که باتری کمتر از 30 درصد شارژ شده باشد. می توانید باتری را تا زمانی که پر شود شارژ کنید اما هرگز چرخه شارژ را قطع نکنید. برای جلوگیری از شارژ بیش از حد می توانید از یک شارژر هوشمند با الگوریتم مناسب برای باتری خود استفاده کنید.

2-باتری ها را به طور منظم برابر کنید (باتری های سیل شده) باتری های سلولی غرق شده یا مرطوب باید به طور منظم یکسان شوند. یکسان سازی فرآیند شیمیایی طبقه بندی را معکوس می کند، که اسید را در پایین باتری متمرکز می کند. (وقتی اسید و آب طبقه بندی می شوند، باتری نمی تواند شارژ را نیز نگه دارد.) یکسان سازی غلظت الکترولیت را مجدداً متعادل می کند و به حذف کریستال های سولفات از صفحات باتری کمک می کند. فقط با استفاده از شارژر باتری با تنظیم Equalize یکسان کنید. تعداد زیادی باتری نیاز به یکسان سازی هر 5 تا 10 سیکل شارژ دارید، اما قبل از شروع فرآیند، با مشخصات نگهداری باتری یا باتری پیت استاپ خود مشورت کنید.

3-سطح مایعات را بررسی کنید (باتری های پر شده) باتری های غرق شده برای ظرفیت بهینه نیاز به سطوح مایع مناسب دارند. مایع آنها همچنین از خشک شدن صفحات جلوگیری می کند که یک وضعیت نهایی است. تقریباً در هر پنج دوره شارژ، سطح مایع باتری را بررسی کنید: پس از پوشیدن تجهیزات محافظ شخصی، باتری را باز کنید. 2-3 سلول را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مایع عنصر پلاستیکی باتری را می پوشاند. (یک توصیه رایج حداقل یک اینچ آب بالای صفحات باتری است.) اگر مطمئن نیستید، تمام سلول ها را بررسی کنید. اگر در هنگام بررسی مایع کافی وجود نداشت، به مرحله بعدی بروید و آب اضافه کنید.

4-سطح آب را حفظ کنید (باتری های سیل زده) اگر سطح مایعات کم باشد: قبل از پر کردن باتری از شارژ کامل باتری اطمینان حاصل کنید. مایع موجود در باتری را با استفاده از آب دیونیزه یا مقطر پر کنید. (آب ناخالص یا آب خارج از pH 5-7 می تواند منجر به آسیب باتری شود.) اگر باتری لیفتراک جدید دارید، تقریباً هر ده بار شارژ لازم است. باتری را بیش از حد پر نکنید. فضای اضافی برای انبساط معمولی در هنگام استفاده از باتری مورد نیاز است. در صورت لزوم، درپوش های باتری را در جای خود قرار داده و سفت کنید. همیشه دفترچه راهنمای سازنده خود را برای اقدامات احتیاطی ایمنی و دستورالعمل های خاص باتری بررسی کنید. توجه: باتری های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری نیازی به شارژ کردن ندارند.

5-باتری ها را در دمای ایمن نگه دارید لیفتراک ها ممکن است در محیط های شدید مورد استفاده قرار گیرند و دمای محیط عامل مهمی برای طول عمر، ظرفیت و ایمنی باتری است. باتری های لیفتراک خود را در دمای ایمن نگه دارید که از 45 درجه سانتیگراد تجاوز نکند تا عمر طولانی داشته باشد. اگر نمی توان از دمای کارکرد بالاتر جلوگیری کرد، از گردش هوای خوب در داخل و اطراف محفظه باتری برای خنک کردن بهینه اطمینان حاصل کنید.

لیفتراک هنگامی که کارگران و مشاغل با هم کار می کنند، ایمنی لیفتراک را می توان بهبود بخشید. لیفتراک ها (که به آن ها کامیون های صنعتی نیز گفته می شود) برای بلند کردن، چیدن و انتقال بار در بسیاری از محل های کاری در سراسر نیو ساوت ولز استفاده می شود. با این حال، هر سال آنها همچنان باعث مرگ و میر و صدمات در محل کار می شوند که منجر به هزینه های مالی و جانی قابل توجهی برای کارگران، صنعت و جامعه می شود. سه دلیل اصلی که کارگران در حوادث لیفتراک کشته یا زخمی می شوند عبارتند از: برخورد یا له شدن توسط لیفتراک برخورد یا له شدن توسط باری که لیفتراک در حال حرکت است له شدن در لیفتراک. برخی از نکات عملی برای کمک به حفظ ایمنی کارگران عبارتند از: افراد را از لیفتراک های متحرک با استفاده از موانع یا نرده های محافظ جدا کنید اگر نمی‌توانید لیفتراک‌ها را از نظر فیزیکی از افراد جدا کنید، پیاده‌روها و مناطق امن کار را به وضوح علامت‌گذاری کنید و مطمئن شوید که کارگرانتان به آن‌ها چسبیده‌اند. اطمینان حاصل کنید که اپراتورهای لیفتراک فقط بارهایی را که روی پالت ثابت هستند جابجا می کنند یا در صورت نیاز از یک پیوست استفاده می کنند. اطمینان حاصل کنید که اپراتورهای لیفتراک شما کمربند ایمنی ببندند مطمئن شوید که کارگران و بازدیدکنندگان شما، از جمله رانندگان تحویل، به برنامه مدیریت ترافیک و قوانین ایمنی سایت شما پایبند هستند با همه کارگران خود - از جمله اپراتورها و کسانی که در نزدیکی لیفتراک کار می کنند - در مورد نحوه کار 

اطراف لیفتراک صحبت کنید. می توان از حوادث لیفتراک جلوگیری کرد، به ویژه زمانی که کارگران و مشاغل با یکدیگر برای بهبود سلامت و ایمنی در محل کار همکاری می کنند.

این راهنما به شما کمک می کند تا با جعبه ابزار گفتگو کنید کارگران شما در مورد سه علت اصلی مرگ و میر و جراحات جدی لیفتراک هستند: 1. برخورد افراد با لیفتراک 2. برخورد افراد یا رانندگان توسط بار یک لیفتراک است حمل یا بلند کردن 3. له شدن رانندگان در واژگونی. وقتی صحبت از کار ایمن در اطراف لیفتراک ها می شود، کسب و کارها مسئول سلامت و ایمنی هستند کارگران، پیمانکاران، داوطلبان و هر بازدید کننده در مورد ایمنی صحبت کنید - صحبت های ایمنی منظم داشته باشید، بپرسید کارگران برای بازخورد در مورد خطرات و کار ایمن تمرین‌ها و زمانی که دستورالعمل‌های کاری را می‌دهید شامل توصیه ها و دستورالعمل های ایمنی است پاداش رفتار ایمن – اهداف ایمنی را با هم تعیین کنید، وقتی کارگران خود را در حال کار می بینید تحسین کنید با خیال راحت، یک جایزه کارگر ایمن معمولی بدهید رفتار ناامن را برطرف کنید آن را بصری کنید - پوسترهای ایمنی را آویزان کنید، ایمنی را قرار دهید راهنماها در اتاق ناهار یا توالت، یک ایمنی قرار دهید نمودار برای ردیابی حوادث و موارد نزدیک با مثال رهبری کنید - مطمئن شوید که همیشه با خیال راحت کار کنید به آموزش ادامه دهید - به کارگران خود نشان دهید که چگونه کار کنند با خیال راحت، شیوه های کار ایمن را به آنها یادآوری کنید، به آنها بدهید

لیفتراک ها یا بالابرهای صنعتی برای بلند کردن، چیدن و انتقال بار در انبارها، کارخانه ها، محوطه های حمل و نقل، پایانه های باربری و سایر محل های کار استفاده می شوند. آنها یک راه حل عملی برای جابجایی مواد ارائه می دهند، اما هر ساله لیفتراک ها همچنان با صدمات و مرگ و میر در محل کار همراه هستند. آموزش و صدور مجوز اپراتورهای لیفتراک باید 18 سال سن داشته باشند تا مجوز انجام کارهای پرخطر را داشته باشند که به آنها اجازه می دهد از لیفتراک استفاده کنند. قبل از درخواست برای این مجوز، آنها باید آموزش و ارزیابی را با یک سازمان آموزشی ثبت شده انجام دهند.. شیوه های ایمن هنگام استفاده از لیفتراک از روش های کار ایمن مانند: رعایت محدودیت سرعت و علائم هشدار دهنده بستن کمربندهای ایمنی مناسب کند شدن بوق زدن در یک تقاطع یا زمانی که دیگران در اطراف هستند. خطر صدمات ناشی از لیفتراک را می توان با داشتن موارد زیر کاهش داد: یک محیط کار امن سیستم های کار ایمن القا و آموزش کارآمد ماشین آلات ایمن و به خوبی نگهداری شده طرح مدیریت عابر پیاده و ترافیک خط‌مشی‌ها و رویه‌ها، مانند بررسی قبل و بعد از بهره‌برداری لیفتراک‌ها و محل کار، استفاده از ملحقات، حمل بار) اطلاعات و نظارت کافی ثبت سوابق خوب یک فرآیند گزارش حادثه، از جمله برای موارد نزدیک. مسائل دیگری که ممکن است در نظر بگیرید عبارتند از: مدیریت خستگی کار دستی سوخت گیری شارژ باتری دود و گازها سر و صدا. جلوگیری از آسیب در حالی که لیفتراک ها فشرده و قابل مانور هستند، می توانند هنگام حمل بار ناپایدار شوند. یک لیفتراک استاندارد 2 تنی با بار کامل می تواند تقریباً 5 تن وزن داشته باشد. حتی در سرعت های کم، لیفتراک ها می توانند صدمات جدی ایجاد کنند. هزینه های انسانی و مالی حوادث مربوط به لیفتراک برای کارگران، صنعت و جامعه قابل توجه است. این فقط اپراتور نیست که می تواند آسیب ببیند: عابران پیاده، به ویژه سایر کارگران و بازدیدکنندگان، می توانند با یک لیفتراک یا بار آن در صورت کنترل نشدن مناطق ترافیکی برخورد کنند. شکستن زنجیره آسیب های محل کار در مراحل اولیه، از طریق مدیریت موثر بهداشت و ایمنی کار، رهبری قوی و تعهد همه برای ایمن کردن کار تا جایی که می تواند قابل دستیابی است. یافتن راه‌حل‌های ایمنی می‌تواند به سادگی درخواست ایده‌های کارگرانتان باشد. راه‌حل‌های طولانی‌مدت مؤثر و پایدار شامل مهندسی، طراحی و تغییرات فیزیکی، مانند چیدمان بهبود یافته محل کار و اقدامات کنترل دائمی مشابه است. سکوهای کار لیفتراک سیستم‌های ناایمن و/یا نامناسب کار - مانند ایستادن روی چرخ‌ها یا پالت‌های لیفتراک، یا در حالت ثابت نامناسب - و استفاده نادرست از سکوهای کار از علل شایع حوادث جدی هستند. سکوهای کار لیفتراک باید برای بالا بردن کارگران برای انجام کارهای کوتاه مدت در جایی که استفاده از داربست، بالا بردن سکوهای کار یا وسایل مشابه عملی نیست استفاده شود. یک سکوی کاری که به طور خاص برای نصب بر روی دستگاه بالابر یک کامیون شاسی بلند بالابر طراحی شده است. یک سکوی کاری که به طور خاص برای نصب بر روی دستگاه بالابر یک کامیون شاسی بلند بالابر طراحی شده است تصویر یک پلت فرم کاری سازگار. در جایی که یک دروازه ارائه می شود، باید یا کشویی باشد یا به سمت داخل باز شود و خود بسته شود. پلت فرم کاری سازگار در جایی که یک دروازه ارائه می شود، باید یا کشویی باشد یا به سمت داخل باز شود و خود بسته شود

شیوه های کار ایمن رویه‌های کار ایمن باید برای کارهایی که شامل استفاده از سکوهای کار لیفتراک است، ایجاد شود. اپراتورهای لیفتراک باید: به درستی آموزش دیده و دارای مجوز کار پرخطر باشند انجام بررسی های پیش از عملیات قبل از بلند کردن افراد در سکوی کاری، از جمله اطمینان از اتصال ایمن سکوی کار به لیفتراک اطمینان حاصل کنید که خودرو در حالی که کارگران روی سکو هستند پارک شده است همیشه در کنترل لیفتراک بمانید و دست ها و پاها را از کنترل ها دور نگه دارید به غیر از بلند کردن یا پایین آوردن در صورت لزوم اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌های لیفتراک از موانع بالای سر، به‌ویژه خطوط برق و کابل‌های برق بالای سر پاک هستند. تعداد کارگران روی پلت فرم را به دستور سازنده یا شخص ذیصلاح محدود کنید موانع و علائم را در مناطقی که در معرض ترافیک عبوری قرار دارند نصب کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ کس از زیر لنگه یا سکوی لیفتراک نمی ایستد یا نمی گذرد (خواه بارگیری شده باشد یا خالی)، مگر اینکه آنها شخص صالحی برای تعمیر و نگهداری باشند. لیفتراک باید: با ترمز دستی روی یک سطح سخت پارک کنید همه کنترل ها، به غیر از بالابر و پایین، بی حرکت هستند دکل را به صورت عمودی و افقی داشته باشد (در صورت هیدرولیک) دارای یک محدود کننده جریان برای محدود کردن سرعت کاهش در صورت خرابی هیدرولیک باشد 

لیفتراک ها یا بالابرهای صنعتی برای بلند کردن، چیدن و انتقال بار در انبارها، کارخانه ها، محوطه های حمل و نقل، پایانه های باربری و سایر محل های کار استفاده می شوند. آنها یک راه حل عملی برای جابجایی مواد ارائه می دهند، اما هر ساله لیفتراک ها همچنان با صدمات و مرگ و میر در محل کار همراه هستند. آموزش و صدور مجوز اپراتورهای لیفتراک باید 18 سال سن داشته باشند تا مجوز انجام کارهای پرخطر را داشته باشند که به آنها اجازه می دهد از لیفتراک استفاده کنند. قبل از درخواست برای این مجوز، آنها باید آموزش و ارزیابی را با یک سازمان آموزشی ثبت شده انجام دهند

. شیوه های ایمن هنگام استفاده از لیفتراک از روش های کار ایمن مانند: رعایت محدودیت سرعت و علائم هشدار دهنده بستن کمربندهای ایمنی مناسب کند شدن بوق زدن در یک تقاطع یا زمانی که دیگران در اطراف هستند. خطر صدمات ناشی از لیفتراک را می توان با داشتن موارد زیر کاهش داد: یک محیط کار امن سیستم های کار ایمن القا و آموزش کارآمد ماشین آلات ایمن و به خوبی نگهداری شده طرح مدیریت عابر پیاده و ترافیک خط‌مشی‌ها و رویه‌ها، مانند بررسی قبل و بعد از بهره‌برداری لیفتراک‌ها و محل کار، استفاده از ملحقات، حمل بار) اطلاعات و نظارت کافی ثبت سوابق خوب یک فرآیند گزارش حادثه، از جمله برای موارد نزدیک. مسائل دیگری که ممکن است در نظر بگیرید عبارتند از: مدیریت خستگی کار دستی سوخت گیری شارژ باتری دود و گازها سر و صدا. جلوگیری از آسیب در حالی که لیفتراک ها فشرده و قابل مانور هستند، می توانند هنگام حمل بار ناپایدار شوند. یک لیفتراک استاندارد 2 تنی با بار کامل می تواند تقریباً 5 تن وزن داشته باشد. حتی در سرعت های کم، لیفتراک ها می توانند صدمات جدی ایجاد کنند. هزینه های انسانی و مالی حوادث مربوط به لیفتراک برای کارگران، صنعت و جامعه قابل توجه است. این فقط اپراتور نیست که می تواند آسیب ببیند: عابران پیاده، به ویژه سایر کارگران و بازدیدکنندگان، می توانند با یک لیفتراک یا بار آن در صورت کنترل نشدن مناطق ترافیکی برخورد کنند. شکستن زنجیره آسیب های محل کار در مراحل اولیه، از طریق مدیریت موثر بهداشت و ایمنی کار، رهبری قوی و تعهد همه برای ایمن کردن کار تا جایی که می تواند قابل دستیابی است. یافتن راه‌حل‌های ایمنی می‌تواند به سادگی درخواست ایده‌های کارگرانتان باشد. راه‌حل‌های طولانی‌مدت مؤثر و پایدار شامل مهندسی، طراحی و تغییرات فیزیکی، مانند چیدمان بهبود یافته محل کار و اقدامات کنترل دائمی مشابه است. سکوهای کار لیفتراک سیستم‌های ناایمن و/یا نامناسب کار - مانند ایستادن روی چرخ‌ها یا پالت‌های لیفتراک، یا در حالت ثابت نامناسب - و استفاده نادرست از سکوهای کار از علل شایع حوادث جدی هستند. سکوهای کار لیفتراک باید برای بالا بردن کارگران برای انجام کارهای کوتاه مدت در جایی که استفاده از داربست، بالا بردن سکوهای کار یا وسایل مشابه عملی نیست استفاده شود. یک سکوی کاری که به طور خاص برای نصب بر روی دستگاه بالابر یک کامیون شاسی بلند بالابر طراحی شده است. یک سکوی کاری که به طور خاص برای نصب بر روی دستگاه بالابر یک کامیون شاسی بلند بالابر طراحی شده است تصویر یک پلت فرم کاری سازگار. در جایی که یک دروازه ارائه می شود، باید یا کشویی باشد یا به سمت داخل باز شود و خود بسته شود. پلت فرم کاری سازگار در جایی که یک دروازه ارائه می شود، باید یا کشویی باشد یا به سمت داخل باز شود و خود بسته شود.

شیوه های کار ایمن رویه‌های کار ایمن باید برای کارهایی که شامل استفاده از سکوهای کار لیفتراک است، ایجاد شود. اپراتورهای لیفتراک باید: به درستی آموزش دیده و دارای مجوز کار پرخطر باشند انجام بررسی های پیش از عملیات قبل از بلند کردن افراد در سکوی کاری، از جمله اطمینان از اتصال ایمن سکوی کار به لیفتراک اطمینان حاصل کنید که خودرو در حالی که کارگران روی سکو هستند پارک شده است همیشه در کنترل لیفتراک بمانید و دست ها و پاها را از کنترل ها دور نگه دارید به غیر از بلند کردن یا پایین آوردن در صورت لزوم اطمینان حاصل کنید که تمام قسمت‌های لیفتراک از موانع بالای سر، به‌ویژه خطوط برق و کابل‌های برق بالای سر پاک هستند. تعداد کارگران روی پلت فرم را به دستور سازنده یا شخص ذیصلاح محدود کنید موانع و علائم را در مناطقی که در معرض ترافیک عبوری قرار دارند نصب کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ کس از زیر لنگه یا سکوی لیفتراک نمی ایستد یا نمی گذرد (خواه بارگیری شده باشد یا خالی)، مگر اینکه آنها شخص صالحی برای تعمیر و نگهداری باشند. لیفتراک باید: با ترمز دستی روی یک سطح سخت پارک کنید همه کنترل ها، به غیر از بالابر و پایین، بی حرکت هستند دکل را به صورت عمودی و افقی داشته باشد (در صورت هیدرولیک) دارای یک محدود کننده جریان برای محدود کردن سرعت کاهش در صورت خرابی هیدرولیک باشد