تعمیرات لیفتراک

نویسنده : مدیریت 9/14/2022 2:27:01 PM 397 بازدید

 تعمیر ات لیفتراک ( lift truck repair )

با توجه به کاربرد لیفتراک در صنایع مختلف و هزینه خرید لیفتراک هر گونه ایراد در تمامی قسمتهای لیفتراک اورحال و بازسازی میگردد با در اختیار داشتن امکانات مجهز فنی و تخصصی و با تکیه بر پتانسیل بالای نیروهای فنی تعمیرکار لیفتراک در زمینه تعمیرات تخصصی لیفتراک در خدمت کلیه انبارها و کارخانجات و صنایع کشور میباشد

و تا کنون رضایتمندی تعداد زیادی از مشتریان خود در زمینه تعمیر لیفتراک lift truck repair سبک و سنگین و بازسازی کامل انواع لیفتراک برقی لیفتراک دیزلی، لیفتراک گازی بنزینی (لیفتراک دوگانه سوز) را کسب نموده است، برخی از واحدهای تعمیرگاه لیفتراک این شرکت به شرح ذیل میباشد:

علت تعمیرات لیفتراک چیست؟

یکی از دلایل عمده تعمیرات و قطعات لیفتراک  تلاش برای حمل بارهای بیش از حد سنگین است. در صورت ناپایداری بار یا شکسته شدن پالت های نگهدارنده بار، ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد شود. اگر بار به گونه ای روی هم چیده شود که اپراتورهای لیفتراک قادر به دیدن محل رفتن نیستند، این امر همچنین می تواند خطری را به همراه داشته باشد. بار اضافه بر ظرفیت لیفتراک ممکن است به سیستم بالابر لیفتراک آسیب جدی وارد کند، بنابراین بهتر است به این موضوع دقت زیادی کنید.

اکنون قوانین گسترده‌ای در سطح صنعت لیفتراک اعمال شده است که مربوط به انجام تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک است و از آن‌ها به عنوان “معاینه کامل” یاد می شود. گواهینامه لولر (LOLER)  برای امنیت تمام عناصر دکل، هیدرولیک و سایر اجزای لیفتراک  است، اگرچه برخی از قسمت‌های عملکرد لیفتراک نیاز به اعتبار بیشتری دارند.

این گواهینامه  مربوط به بررسی بخش‏های غیر بلند کننده، از جمله تسمه نقاله، پالت و سایر عناصر باربری است. در این آیین نامه مقرر شده است که هر بخشی از لیفتراک که به مرور زمان در معرض خرابی است به طور مرتب مورد بازرسی قرار گیرد.

با این حال، برخی از چک‌ها نمی‌توانند تمام جنبه‌های عملکرد لیفتراک را بازرسی کنند، به همین دلیل سرویس‌های تلفیقی لیفتراک‏های  چنگالی (CFTS) استاندارد کاملاً کاملی را برای انجام دقیق معاینات و تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک ارائه داده‌اند. آزمایش‌های CFTS در سال 2004 و 6 سال پس از تنظیم مقررات اولیه لولر (LOLER)  تنظیم شده است. تمام جنبه‌های عملکرد لیفتراک از جمله لاستیک، شاسی، اجزای فرمان، ترمز و موارد دیگر را پوشش می‌دهد.

بازرسی باید تقریباً یک ساعت طول بکشد و هر معاینه که کمتر از 45 دقیقه طول بکشد باید مورد سؤال قرار گیرد. این استانداردهای  تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک علاوه بر اینکه یک آزمایش بسیار دقیق‌تر را تضمین می‌کنند، سطح ایمنی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد  که توسط  HSE نیز تأیید می شود.

توجه به این نکته مهم است که آزمون استاندارد دقیق همانند انجام تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک عمومی نیست، بنابراین شما اگر بررسی استاندارهای لولر (LOLER) انجام داده‏اید، هنوز هم باید این بررسی‌های منظم را انجام دهید. انجام تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک عمومی به شما اطمینان می‏دهند که وسایل نقلیه شما مطابق با کلیه مقررات و استانداردهای صنعت در رابطه با بهره برداری  است و مانع هرگونه جریمه گران قیمت به شما می‏شود.

با یک سیستم مدیریت خدمات معتبر می‏توانید تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک را در کمترین زمان انجام دهید. با انجام سرویس و نگهداری مستمر لیفتراک و تطابق عملکرد و بهره وری لیفتراک‏های خود با استاندارهای ایمنی لیفتراک از بروز خطرات و حوادث تلخ برای اپراتورهای خود جلوگیری می‏کنید. علاوه بر این از بروز هزینه‏ های گزاف برای تعمیر و نگهداری و جریمه‏ های سنگین سازمان‏های استاندارد معاف خواهید شد.

 

علاوه بر بار بیش از ظرفیت که ممکن است لیفتراک را دچار خرابی کند، عوامل دیگری نیز در خرابی لیفتراک ها دخیل هستند و ممکن است با بروز هر کدام از این عوامل نیاز به تعمیرات لیفتراکو قطعات آن باشید.

عوامل محیطی که می توانند منجر به خرابی و ایجاد حوادث در  لیفتراک ها شوند عبارتند از:

  • منطقه ای که لیفتراک در آن کار می کند بیش از حد شلوغ بوده  بسیاری از کارهای همزمان در حال انجام است.
  • محل کار لیفتراک با موانع بهم ریخته است
  • اپراتور لیفتراک برای رسیدن به مقصد باید از تعدادی رمپ عبور کند
  • در منطقه کار روشنایی ضعیفی وجود دارد
  • اپراتور لیفتراک نیاز به مقابله با حواس پرتی مانند صدای بلند یا بوی بد دارد
  • گرد و غبار زیادی در محیط وجود دارد
  • لیفتراک باید از راهروهای باریک عبور کند
  • لیفتراک نیاز به مقابله با شرایط مختلف سطح دارد

هر کدام از این عوامل ممکن است باعث ایجاد حوادث جبران ناپذیر و نیز خرابی زیاد در لیفتراک ها شوند. گاهی پیش می آید که خرابی به حدی بیشتر است که با تعمیرات و قطعات لیفتراک  مسئله حل نمی شود. پس بهتر است همواره ایمنی و مهمتر از همه سرویس به موقع لیفتراک ها را در طول سال فراموش نکنید.

تعمیر یا جایگزینی لیفتراک

یکی از چالشهای بزرگ در مورد مدیریت لیفتراک  این است که بهتر است یک قطعه تجهیزات لیفتراک  تعمیر شود و یا باید تعویض شود؟

پنج عامل کلیدی که باید در هنگام تصمیم گیری مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از: سن لیفتراک، محیط، برنامه، ساعت و تاریخ نگهداری لیفتراک. مهم است که توجه داشته باشیم که اطلاعاتی که این عوامل نشان می دهند، به طور کلی به عنوان یک کل تفسیر می شود. به طور خلاصه، کل بزرگتر از مجموع قطعات است با ارزش تلقی می شود.

محیط  لیفتراک

بر اساس نوع محیطی که لیفتراک مورد نیاز برای کار در آن است، تاثیر قابل توجهی بر طول عمر آن دارد.

بدون شک می توان گفت که بین لیفتراک 10 ساله که در یک سردخانه کار می کند در مقابل یک لیفتراک که در ساختمان توزیع استفاده می شود تفاوت زیادی وجود دارد. در هنگام درخواست تعمیر بجای  جایگزین کردن دستگاه، سن متوسط لیفتراک و محیطی که در آن کار کرده ضروری است.

کاربرد لیفتراک

مسلما این دسته می تواند زیرمجموعه ای ازمحیط کار قرار بگیرد، اما تفاوت اساسی در این است که  محیط لیفتراک، جایی که دستگاه در آن مورد استفاده قرار می گیرد با چگونگی استفاده از لیفتراک متفاوت است.  برای مثال، استفاده از یک لیفتراک برقی که برای بارگیری و تخلیه تریلرهای تراکتور پر از پالت های حداکثر ظرفیت استفاده می شود بسیار متفاوت از استفاده یک لیفتراک برای حمل بارهای سبک بر روی سطوح بتنی صاف میباشد.

ساعت استفاده از لیفتراک 

تعداد ساعات استفاده در لیفتراک مانند کیلومتر شمار اتومبیل در یک ماشین سواری است. سوالی که در اینجا بوجود می آید این است که آیا برای ماشین با تعداد مایل بالا نیاز به جایگزینی آن است و یا باید یک ماشین نو خریداری شود؟

مشابه این را می توان در مورد لیفتراک های بالابر گفت. مشکل این است که شما باید بیش از مایل های بالا را در نظر بگیرید و این جایی است که عامل برنامه کاربردی را باید در نظر گرفت. آیا می توانید از این ماشین برای حمل و نقل تجهیزات سنگین برای کسب و کار کوچک خود استفاده کنید و یا آیا این ماشین برای فعالیت در اطراف شهر استفاده می شود؟

تاریخچه تعمیر و نگهداری لیفتراک

آخرین عامل که باید مورد توجه قرار گیرد، تاریخ تعمیر کلی است.

شما باید از چه نوع تعمیر و نگهداری مطلع باشید؟!

آیا لیفتراک سابقه تصادف داشته است؟!

چه قطعات اصلی در لیفتراک تعمیر شده است؟!

تصمیم گیری برای تعمیر یا جایگزینی بخش مهمی از اطمینان است که لیفتراک از نظر هزینه و عملکرد مطلوب عمل کند و بهتر است بدانید که مجموعه عوامل ذکر شده باید در کنار هم بررسی شوند، نه به این صورت که یک مورد را ارزیابی کنید و بر اساس آن تصمیم گیری شود. درک دقیق مجموعه فاکتور های ذکر شده به شما این اطمینان را می دهد که آیا زمان تعویض و یا تعمیر لیفتراک شده است یا خیر؟

نکات تعمیر و نگهداری روغن انتقال لیفتراک نگهداری از روغن انتقال لیفتراک بخش ضروری از نگهداری صحیح لیفتراک است. برای انجام این کار، همیشه از مایع انتقال با کیفیت بالا و مطابق با مشخصات کارخانه استفاده کنید. اگر مطمئن نیستید که چه نوع مایعی برای مدل خاص خود نیاز دارید، به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید یا از تکنسین خدمات خود راهنمایی بخواهید. همچنین باید روغن را در فواصل زمانی منظم تعویض کنید. اگر نوع اشتباه روغن استفاده شود یا برای مدت طولانی بدون تغییر باقی بماند، می تواند به گیربکس و سایر قسمت های حیاتی لیفتراک آسیب برساند و در نتیجه تعمیرات پرهزینه یا حتی تعویض کامل را به همراه داشته باشد. نکته نهایی این است که سطح و وضعیت مایع را در طول عمر آن زیر نظر داشته باشید. اگر متوجه هر گونه تغییر در رنگ یا ویسکوزیته شدید، ممکن است نشانه این باشد که چیزی باید فوراً توسط یک تکنسین ماهر بررسی شود، بنابراین قبل از بررسی تا بازه زمانی تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده منتظر نمانید.

 

 

. آیا روغن انتقال همان روغن هیدرولیک در تراکتور است؟ اگرچه روغن انتقال نوعی روغن هیدرولیک است. اما آنها یکسان نیستند روغن گیربکس لیفتراک برای روانکاری دنده ها و سایر قسمت های متحرک سیستم انتقال استفاده می شود، در حالی که روغن هیدرولیک برای تامین انرژی عملکردهای هیدرولیک تراکتور مانند فرمان و ترمزها استفاده می شود.

 

چه نوع مایعی در گیربکس دستی می رود؟ مایعات مختلفی وجود دارد که می توانند در گیربکس دستی قرار بگیرند. برخی از سیالات قابل توجه 75W-90 هستند. SAE 80W; SAE 90 و غیره

 

سه نوع سیال انتقال چیست؟ معمولا؛ دو نوع مایع گیربکس وجود دارد که می توانید آنها را پیدا کنید که عبارتند از گیربکس اتوماتیک و دستی. همچنین می توانید روغن گیربکس مصنوعی را پیدا کنید و به عنوان سومین نوع روغن گیربکس در نظر گرفته می شود. س. آیا می توانید از روغن 5W30 برای لیفتراک استفاده کنید؟ اگر یک لیفتراک استاندارد نشسته تعادل دارید، می توانید از روغن 5W30 استفاده کنید.

 درجه روغن انتقال لیفتراک چیست؟ یک لیفتراک تعادلی استاندارد نشسته ممکن است از 5W-30 یا 10W-40 استفاده کند در حالی که واحدهای دیزلی به روغن با افزودنی های اضافی نیاز دارند. فکر نهایی مهم است که از روغن انتقال لیفتراک مناسب برای جلوگیری از آسیب رساندن به تجهیزات خود استفاده کنید. حتماً به دفترچه راهنمای مالک خود مراجعه کنید تا بدانید چه نوع روغنی توصیه می شود و همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید. همچنین می توانید با متخصص لیفتراک مشورت کنید تا بهترین روغن را با توجه به نوع و مدل لیفتراک خود بیابید

بررسی خدمات مختلف تعمیرات لیفتراک 

یکی از برنامه های خدماتی تعمیر لیفتراک که برای انواع لیفتراک های برقی ارائه می شود، خدمات مربوط به باتری است. بازرسی باتری و شارژر به موقع باطری لیفتراک می‌تواند بسیاری از هزینه‌های اضافی تعمیرات لیفتراک برقی را کاهش داده و سرعت بارگیری و بهره وری یک صنعت را افزایش دهد. قبل از اینکه مشتریان برایخرید لیفتراک برقی کنند، کارشناسان، آنها را از تمام نکات ایمنی و روش های اصولی کار با لیفتراک برقی و نگهداری باتری دستگاه، آگاه می سازند. در صورتی که باتری لیفتراک به هر دلیلی دچار مشکل شود مشتریان می توانند از خدمات تعمیرات لیفتراک برقی استفاده کنند.

خدمات تعمیرات لیفتراک شامل لیفتراک های دیزلی و دوگانه سوز نیز می شود. این دو مدل لیفتراک ممکن است در قسمت عملکرد موتور، قطعات داخلی، سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک با مشکلاتی مواجه شوند. هر عاملی که از کارکرد صحیح لیفتراک دیزلی یا دوگانه سوز جلوگیری کند به منزله یک عیب تلقی شده و باید برای استفاده از خدمات تعمیرات لیفتراک اقدام نمود.

خدمات تعمیرات لیفتراک شامل چه قسمتهای می شود

خدمات تعمیرات لیفتراک در برگیرنده تمام قسمت های دستگاه می باشد. به طور مثال، تعمیر موتور ممکن است به دلایل مختلف اتفاق بیفتد؛ اگر موتور لیفتراک با سر و صدا کار کرده و یا آلودگی های محیطی از اگزوز آن خارج شود، نشان دهنده این است که موتور لیفتراک به خوبی کار نمی کند و باید برای تعمیر و بازرسی آن اقدام کرد. اگر شاخک ها و دکل لیفتراک از حالت تعادل خارج شود و یا ایمنی بارگیری را با اختلال مواجه کند، نشان دهنده این است که آن قسمت ها به بازرسی و یا تعمیرات لیفتراک نیاز دارند.

سایر خدمات تعمیرات لیفتراک شامل ترمزها، اهرم‌ها و قطعات حساس لیفتراک می باشد. اصلی ترین قسمت های لیفتراک که به نوعی با تایرها در تماس هستند، قسمت های لنت ترمز می باشد؛ اگر لنت های لیفتراک به هر دلیلی دچار ساییدگی یا استهلاک شدید باشند، به درستی کار نکرد و امنیت بارگیری را به شدت به خطر می اندازد. در این زمان است که تعمیرات لیفتراک ملزم می‌سازد تا سیستم های ترمز و لنت ها به طور کامل تعویض و یا نسبتاً تعمیر شوند.

 

عیب یابی خرابی لیفتراک و جلوگیری از خرابی بعدی عیب یابی خرابی لیفتراک متوجه شدید که لیفتراک شما نشتی دارد یا داغ است بنابراین، خرابی لیفتراک می تواند تا حد زیادی بروی بودجه شما تأثیر بگذارد. اکثر تماس های سرویس به دلیل نشتی مایع لیفتراک یا شروع نشدن آن است. سایر مشکلات رایج عبارتند از گرمای بیش از حد، ناتوانی در کشیدن یا کار نکردن ترمزها. برقراری تماس سرویس هنگام تماس با فروشنده لیفتراک، با ثبت مدل و شماره سریال لیفتراک برای تماس آماده شوید. اگر فروشنده لیفتراک را سرویس کرده باشد، این اطلاعات به تعیین تاریخچه آن کمک می کند. جزئیات شناخته شده در مورد دستگاه (یعنی خرابی های گذشته، تغییر سوخت) را به اشتراک بگذارید که می تواند به کاهش علل مشکوک خرابی کمک کند. اگر دلیل واضحی برای خرابی وجود نداشته باشد، یک تکنسین به مرکز شما اعزام می شود. عیب یابی تکنسین لیفتراک به محض رسیدن به محل شما، تکنسین لیفتراک جزئیات مربوط به واحد را جمع آوری می کند. اگر لیفتراک دارای یک اپراتور اختصاصی است، صحبت با او می تواند برای یادگیری در مورد مسائل عملیاتی گذشته و فعلی مفید باشد. در طول بازدید، تکنسین اطلاعاتی را در مورد لیفتراک در اختیار شما و هر تماسی که با مجوز تعمیرات مرتبط است، ارائه می کند. به عنوان مثال، در برخی شرایط، ممکن است نیاز باشد که قطعه دیگری برای تعمیر تهیه شود. تکنسین می تواند تخمینی از زمان خاموش شدن لیفتراک بدهد که به شما کمک می کند تا برنامه تولید را اصلاح کنید.

. سیستم های هیدرولیک فقط با استفاده از شیرها می توانند کار کنند. این کمک می کند تا جریان یک محیط مایع (معمولا روغن) به درستی از طریق سیستم هیدرولیک هدایت شود. مهم نیست که یک شیر کنترل هیدرولیک بازسازی شده باشد، به هر حال عملکرد آن همچنان یکسان است. فقط مطمئن شوید که موردی را دریافت کرده اید که به طور فعال آزمایش شده و کیفیت بالایی دارد. در شیرهای هیدرولیک می توانید انتظار داشته باشید که شیرهای کارتریجی پیدا کنید. اینها برای انواع سیستم های هیدرولیک در طیف وسیعی از صنایع بسیار مهم هستند. دریچه های کارتریج یک زیرمجموعه منحصر به فرد از شیرهای کنترل جهت را تشکیل می دهند که برای جریان سیال هیدرولیک از طریق یک سیستم مهم هستند. شیر کنترل مغز یک سیستم لیفتراک است. با استفاده از قرقره ها، محل هدایت مایع را کنترل می کند. همچنین مقدار سیال هدایت شده به خط سیستم را کنترل می کند.

شیر کنترل هیدرولیک لیفتراک ما ارائه می دهیم انواع طرح های شیر کنترل جریان وجود دارد. بیشتر آنها با هدف برنامه های خاص ساخته شده اند. با آنچه گفته شد، درک نحوه عملکرد شیرهای کنترل جریان هیدرولیک در انتخاب مناسب برای کاربرد لیفتراک مهم است. شیر کنترل انتقال شیر کنترل گیربکس بدنه شیر انتقال لیفتراک جزء اصلی گیربکس اتوماتیک است. این در اصل یک مرکز کنترل مانند است که از سوپاپ ها، گذرگاه ها و شیر برقی تشکیل شده است که سیال انتقال را به جایی که برای تعویض دنده مورد نیاز است منحرف می کند. شیر کنترل بالابر شیر کنترل بالابر قدرت هیدرولیک را برای بلند کردن و پایین آوردن دکل لیفتراک کنترل می کند.

 شیر کنترل بالابر شیر کنترل بالابر قدرت هیدرولیک را برای بلند کردن و پایین آوردن دکل لیفتراک کنترل می کند. این مولفه امکان استفاده ساده و قابل اعتماد از تمام عملکردهای لیفتراک را فراهم می

 

 

 

تعمیرات استاکرهای برقی و تامین قطعات استاندارد

تعمیر استاکر برقی

  • استاکر تمام برقی دستگاهیست جهت جابجایی پالت های استاندارد ولیفتینگ بار در ارتفاع بالا برای سیستم های انبار داری که طبق استاندارد انبارها قفسه بندی شده اند.ارتفاع بالابری تا 5 متر و بیشتر به طور عمومی و تناژ تا 2 تن.استاکر برقی میتوتند دارای پلت فرم یا جایگاه متصل جهت سوار شدن یا ایستادن اپراتور برروی دستگاه استاکر باشد.

درخصوص ماشین آلات انبارداری الالخصوص استاکر تمام برقی این شرکت باتوجه جمع آوری علم وتجربه ی عمیق در این خصوص اقدام به تعمیر استاکر برقی و ارتقا وتجهیز انواع این استاکرهای برقی می نماید شرح زیل گزیده ای ازاین اقدامات آورده شده:

1-   تعمیر برد استاکر برقی و تعمیر درایور استاکر برقی به مدلهای استاکر برقی هلی ،استاکر برقی bt ، استاکر برقی لینده ، استاکر برقی اشتیل  ،  استاکر برقی کوماتسو،  استاکر برقی تویوتا و NOBLIFT و استاکر برقی یوهانریش…

2-   تعمیر شیر هیدرولیک استاکر برقی و اجزای مکانیکی وهیدرولیکی شامل: تعمیر جک و پمپ هیدرولیک استاکر برقی، تعمیر شیرکنترل هیدرولیک چه مکانیکی و چه برقی .

3-   تعمیروبازسازی جزیی و کلی شاخکها مربوط به استاکرهای برقی وتعمیر دکل جهت کم کردن لقی دکل وکریج وافزایش ایمنی کار.

4-   ارتقا سیستم های تریستوری و المنتی به درایورهای ترانزیستوری سیستم روز جهت بالابردن کارایی و پایین آوردن مصرف باطری وافزایش بهره بری ودرنهایت سالم ماندن الکتروموتورهای آنها چه الکتروموتور حرکت وچه الکتروموتور بالابری یاهیدرولیک

5-   تعمیر فرمان برقی استاکر برقی، تعمیر فرمان هیدرولیکی و مکانیکی استاکر برقی .

6-   تعمیر و بازسازی و سیم پیچی مجدد انواع الکتروموتورهای مربوط به استاکرهای برقی و استاکر نیمه برقی در انواع الکترو موتورهای  DCو AC چه تعمیر الکتروموتور استاکر برقی شامل الکتروموتور تحریک ثابت و تحریک مستقل و تحریک سری که از نوع DC  میباشند و نیز سیم پیچی الکتروموتور ac.

7-   تعمیر باطری استاکر برقی و بازسازی و اورهال باطری های مربوط به انواع استاکرهای برقی.

ایرادات رایج و پراتفاق استاکرهای تمام برقی:

1-   روغن ریزی جکها ونشتی از پمپ و مخزن هیدرولیک جهت رفع این خرابی ها با تعویض لوازم شامل کاسه نمد – اورینگ – پکینگ و تعویض شیلنگهای هیدرولیک و نیز آبندی کردن درزهای پمپ های هیدرولیک جهت رفع روغن ریزی .

2-   از کار افتادن سیستم حرکت از رایج ترین ایرادات بوده که دستگاه را زمین گیر مینماید و مهمترین کار در این زمینه جهت پایین آوردن صدمات ثانویی سپردن کار به دست تعمیرکار توانا که تخصص کافی در این زمینه را داشته باشد که در صورت تشخیص قطعی عیب اگر در درایور استاکر باشد تعمیرات لازم بر روی برد صورت پذیرد به طور عمومی قطعاتی که دارای حرکت بوده مانند پدالهای دستی این استاکرها اغلب باعث از کار افتادن دستگاه میگردد.

3-   باطری های این استاکرها میتواند منشا بسیاری از ایرادات باشد خرابی باطری در درجه نخست و پس از آن صدمه رساندن به بردهای الکترونیکی دستگاها در صورت ادامه کار با دستگاه و با تشخیص عیب باطری حتما جهت رفع عیب اقدام گردد.

4-   در بسیاری از استاکرهای تمام برقی چینی از سیستم الکترونیکی ضعیف جهت پایین آوردن هزینه کلی دستگاه استفاده نموده اند و هنگام استفاده بسیار ضعیف عمل میکنند باعث خستگی اپراتور میگردند و هنگام کارکردن به تعداد بسیار باید سیستم الکتریکی میبایستی ریست گردد بهترین راه حل برای این دستگاها رتروفیت یا تغییر سیستم الکترونیکی میباشد .

 

 مکانیک موتورهای دیزل و دوگانه سوز

با توجه به اینکه موتور لیفتراک های دیزل و دوگانه سوز از نظر فشارهای وارده  و نیز ساعت کاری زیاد،هنگام تعمیرات باید به گونه ای عملیات انجام پذیرد که ایراد بصورت %100 مرتفع گردد.

سیاست تعریف شده شرکت در پی رضایتمندی تمام در زمینه تعمیر لیفتراک lift truck repair و خدمت به مشتری،تیمی کاملا حرفه ای که آموزش های خاص این دسته از ماشین آلات را دیده، در اختیار دارد

و نیزکارگاه مکانیک از نظر ابزار آلات مکانیکی مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات روز دنیا واز دیگر خدمات این گروه دوگانه سوز کردن لیفتراک های بنزین سوز و استاندارسازی در این حوزه می باشد.

واحد هیدرولیک

شرکت در واحد  تعمیر هیدورلیک دستگاه های لیفتراک جهت پیشبرد اهداف با تهیه تجهیزات به روز و همکاری استادکاران مربوطه خدمات زیر با بهترین کیفیت ارائه می دهیم:
1- تعـمیرات و رفع عیب حتی عمیوب ک در شـبکه هیـدرولیک در جـک ها، پمپ ها و شیرهای مکانیکی و برقی و غیره

2- جایگزینی و پیاده سـازی نقشه های روز دنیا به جای مدارات قدیمی وکم بازده هیدرولیک و استاندارسازی در این بخش
3- جایگزینی فرمان‌های روان هیدرولیک بجای فرمان‌های خشک و ناکارآمد

 واحد شاسی، آهنگری، نقاشی و تراشکاری

با استفاده از تجهیزات روز دنیا و استادکاران مجرب و دوره دیده این واحد اقـدامات زیر را به بهترین نحو، با کیفیت و با دوام انجام می دهد.
1.  ترمیم و بـازسـازی و بهینه سـازی اکسـل و متعلقـات این محدوده
2.  بازنگری در اندازه های دکل معمولی به کانتینر رو، شاخک، باتوجه به نیاز نیاز مشتری بدون شکستن هرگونه استانداردی
3.  نصب ساید شیفتر، رول گیر، کارتن کلمپ، بوته گردان، فورک ممور، فورک پوزیشنر
4.  نقاشی: تیم نقاشی که از نظر انجام کار در بالاترین سطح بدنبال رفع تمامی نیازهای مشتریان عزیز می باشد

که بصورت ترمیم، صافکاری، رفع عیوب ظاهری، و انجام رنگ آمیزی با توجه به نمونه رنگ فابریک

دستگاه با بالاترین کیفیت از نظر دوام رنگ و از نظر مقاومت در برابر خط و خش و سایر پارامترهای مربوطه.

  واحد الکترونیک دستگاه های برقی (شارژ شونده الکتریکی)

  1. تعمیر انـواع لیفتراک های بـرقی ( تـرانزیستوری، تـریستوری، کنتاکتوری )
    2. جایگزینی سیستم های روز دنیا بر روی لیفتراک های برقی به طور مثال با توجه به کارایی پایین و نـاخوشایند دستگـاه های المـنتی – کنتاکتوری، تعویض تمـامی این المان ها و نصـب به روز ترین درایورهـای هیدرولیک و حـرکت بصورتی که مصرف انرژی الکتریکی ( شارژ باتری ) بصـورت چشم گیری پایین آمده و طول عمر این المان گران قیمت بیش از %50 افـزایش یافته و کیفیت انتقال بار و حرکت بسیار ارتقاع می یابد.
    3. انجام عمل تحقیقاتی در زمینه بهینه سازی مصرف و طول عمر تمامی المان های بکار رفته در این سیستم ها
    4. برقکاری، سیم کشی و نورافزایی و به روز کردن تمامی خانواده های لیفتراک ها بصورت استاندارد های تعریف شده
    5. تعمیر انواع الکتروموتورهای برقی در تمامی خانواده های آن ها

خدمات تعمیرگاهی شرکت لیفت آسان:

  • تعمیر لیفتراک برقی
  • تعمیرلیفتراک دوگانه سوز
  • تعمیر لیفتراک دیزلی
  • تعمیرات ماشین آلات انبارداری
  • تعمیر انواع جک پالت
  • تعمیر انواع پالت تراک برقی و استاکر دستی
  • تیونینگ لیفتراک ( بازسازی و نقاشی لیفتراک های دست دوم )

کاهش هزینه تعمیرات لیفتراک

فرقی نمی کند که برای کسب و کار خود، چه نوعی از لیفتراک را استفاده می کنید، بازرسی روزانه کمک می کند تا هزینه های تعمیرات لیفتراک به میزان زیادی کمتر شود. به علت صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات و بالا بردن ایمنی، بازرسی روزانه لیفتراک  انجام می شود. در صورتی که این دستگاه روزانه بازرسی شود، به راحتی می توان مشکلاتی که در مراحل اولیه هستند، را تشخیص داد. از این رو تعمیرات این دستگاه با هزینه‌ کمتر و در مقیاس کوچکتر صورت می گیرد.

تعمیرات لیفتراک

ممکن است در انواع لیفتراک  مشکلات بسیار جزئی وجود داشته باشند. برخی از رایج ترین مشکلات عبارتند از: نشت روغن از شیلنگ ها، عدم شارژ کامل باتری و عدم تعادل دستگاه هنگام حمل بار. در صورت بروز چنین مشکلاتی، تعمیرات لیفتراک ضروری خواهد بود.

اگر شما بازرسی لیفتراک را انجام دهید، این مشکلات را می‌توانید به خوبی شناسایی کرده و سپس برای تعمیرات آن اقدام نمایید. اما اگر این مشکلات مهم تلقی نشوند و برای تعمیرات آن اقدام نکنید، موجب بروز اتفاقات بعدی می شود.

 تعمیرات لیفتراک با روش های درست

اگر مشکلات مربوط به لیفتراک رااز طریق تکنسین های ماهر شناسایی شود، اصول فوری و صحیح برای تعمیرات لیفتراک به کار برده خواهد شد.

نوع مشکلاتی که برای دستگاه رخ داده است در خدمات، تعمیرات و نگهداری لیفتراک بسیار تاثیر گذار می باشد. این مشکلات ممکن است به علت درست کار نکردن استارت لیفتراک و یا درست عمل نکردن سیستم گشتاور فرمان آن باشد.

در این صورت به دیگر قطعات لیفتراک آسیب‌هایی وارد می‌شود که این آسیب ها جدی تر هستند. پس خدمات تعمیرات لیفتراک لازم است که در اولین فرصت و به شیوه اصولی انجام شود.

هنگام سرویس لیفتراک چه کارهایی را نباید انجام داد؟ قطعات، خزنده، قوطی، ابزار یا موانع دیگر را در اطراف نگذارید. بیش از ظرفیت خود بلند نکنید. از ابزارهای بالابر یا اهرم برای بلند کردن یا جابجایی قطعات یا تجهیزات سنگین استفاده کنید. در اطراف قسمت های سوخت گیری و شارژ باتری سیگار نکشید، جوش نزنید یا کبریت روشن نکنید. اگر لیفتراک روی بالابر یا پایه چرخ است راه اندازی نکنید. روی اتصالات لیفتراک کار نکنید مگر اینکه با عملکرد آنها آشنا باشید. زیر لیفتراک ها یا چنگال های مرتفع کار نکنید مگر اینکه به طور ایمن توسط بلوک های تایید شده پشتیبانی شوند. لیفتراک های گازسوز، گازوئیل یا گازوئیل را در مکان های بدون تهویه راه اندازی نکنید.

نکات دیگر عبارتند از: پیچ‌هایی را که وزنه تعادل را روی بدنه نگه می‌دارند بررسی کنید و پیچ‌های فرسوده یا مفقود را جایگزین کنید. با آزمایش ذرات مغناطیسی جوش‌ها و چنگال‌های اصلی دکل را سالانه یا زمانی که ترک‌ها ظاهر می‌شوند، بازرسی کنید. تمام شیلنگ ها، کوپلینگ ها، اتصالات و اتصالات به سیلندرهای مجموعه دکل اصلی و سیستم کنترل شیب را با آزمایش ذرات مغناطیسی بازرسی کنید. چنگال ها را از نظر اعوجاج، پیچ خوردگی یا خمیدگی بررسی کنید. در صورت یافتن نقص، ناحیه مورد نظر را آزمایش کنید. تعیین کنید که آیا لیفتراک می تواند حداکثر محدودیت بار توصیه شده را تحمل کند یا خیر.

تعمیرات دکل لیفتراک

از دکل لیفتراک جهت جابجایی و بلند کردن بار استفاده می شود. مشکلاتی که ممکن است برای دکل لیفتراک به وجود آید و به تعمیر نیاز داشته باشد، شامل موارد زیر هستند:

– دکل به صورت نامنظم کار می کند.

– دکل لیفتراک با سرعت استاندارد کار نمی کند.

– به اندازه کافی بارها را پایین نمی‌آورد.

اگر در دکل لیفتراک مشکلات بالا رخ دهد، باید مایع هیدرولیک را کنترل کرد. در صورتی که سطح روغن هیدرولیک درست است، باید برای بازرسی زنجیرهای دکل اقدام کنید تا اطمینان یابید که در جای مناسب قرار گرفته اند. در صورت بروز هر گونه ترک خوردگی، کشیدگی، زنگ زدگی یا ناهمواری عملکرد دکل لیفتراک  با مشکل روبرو می شود.

هر بار که بالابر توسط مالک جدیدی خریداری می شود، و هر چند وقت یکبار توسط سازنده توصیه می شود، اما حداقل یک بار در سال. نکات دیگر عبارتند از: پیچ‌هایی را که وزنه تعادل را روی بدنه نگه می‌دارند بررسی کنید و پیچ‌های فرسوده یا مفقود را جایگزین کنید. با آزمایش ذرات مغناطیسی جوش‌ها و چنگال‌های اصلی دکل را سالانه یا زمانی که ترک‌ها ظاهر می‌شوند، بازرسی کنید. تمام شیلنگ ها، کوپلینگ ها، اتصالات و اتصالات به سیلندرهای مجموعه دکل اصلی و سیستم کنترل شیب را با آزمایش ذرات مغناطیسی بازرسی کنید. چنگال ها را از نظر اعوجاج، پیچ خوردگی یا خمیدگی بررسی کنید. در صورت یافتن نقص، ناحیه مورد نظر را آزمایش کنید. تعیین کنید که آیا لیفتراک می تواند حداکثر محدودیت بار توصیه شده را تحمل کند یا خیر.

نکات مهم در تعمیر ات لیفتراک

هنگام تعمیرات لیفتراک باید به نکات مهمی دقت کرد که این نکات عبارتند از:

– شناسایی مشکلات اصلی

– بازرسی مایع ضد یخ در موتور

– بازرسی لاستیک ها

– تنظیم فرمان و کنترل اهرم ها

– تنظیم سیستم دستگاه

– بازرسی سطح شارژ باتری

تعمیر و تعویض قطعات با کیفیت در لیفتراک 

در نمایندگی ها و مراکز تامین کننده انواع تجهیزات و خدمات پس از فروش بسیار با کیفیتی در زمینه تعمیرات لیفتراک به مشتریان ارائه می شوند. به گونه‌ای که در اکثر این شرکت‌ها و نمایندگی ها از طریق جذب کادر مجرب فنی در رابطه با تعمیر لیفتراک برقی، تعمیر لیفتراک دوگانه سوز و تعمیر لیفتراک دیزلی به مشتریان بهترین خدمات ارائه می شود.

همچنین در این مراکز برای تامین و تعویض قطعات لیفتراک به صورت مستقل با شرکت های خارجی  واردات تجاری صورت می‌گیرد که مرتبط با نیاز تیم فنی است و قطعاتی که مورد نیاز باشد، را به صورت مستقیم وارد می‌کنند تا مشتریان از کیفیت قطعات نصب شده بر روی دستگاه تعمیری اطمینان کامل داشته باشند.

تعمیرات تخصصی لیفتراک

در تعمیرگاه های لیفتراک  با وجود امکانات مجهز فنی و تخصصی، همچنین با تکیه کردن بر پتانسیل بالای نیروهای فنی متخصص در این مراکز، تعمیر لیفتراک  برای کارخانجات و صنایع کشور انجام می‌شود. به گونه‌ای که رضایتمندی اکثر مشتریان در زمینه انواع لیفتراک سبک و سنگین و همچنین بازسازی کامل انواع لیفتراک در نمونه های برقی، دیزلی، گازی، بنزینی و همچنین انواع پالت تراک، استاکر، ریچتراک، جک پالت و باطری لیفتراک ها انجام می شود.

در مراکز تعمیر و بازسازی لیفتراک  تیم های سیار تعمیراتی که وجود دارند، با استفاده از خودروهای مجهز و تکنسین هایی که آموزش‌های لازم را دیده اند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشتریان خدمات رسانی می کنند. همچنین مطابق با استاندارد های تعمیراتی کلیه محصولات تویوتا تحت پوشش گارانتی بوده و امکان برقراری قرارداد سرویس و نگهداری در زمان های قابل توافق پیش بینی شده است که مشتریان می توانند از خدمات سرویس و نگهداری بهره مند شوند.

 

تعمیر ات لیفتراک دوگانه سوز 

لیفتراک دوگانه سوز دستگاهی است که دارای یک منبع سوخت گاز مایع و سوخت بنزین بوده و با توجه به طراحی موتور آن می‌تواند از این سوخت ها استفاده کند.

در مدل های جدید لیفتراک دوگانه سوز از انرژی الکتریکی به جای بنزین استفاده می شود. مدل های گازی و بنزینی لیفتراک  دارای موتور احتراق داخلی هستند. این نوع از تجهیزات انبارداری با نام لیفتراک هیبریدی نیز معروف هستند.

در مراکز تعمیر لیفتراک دوگانه سوز  خدمات مختلفی ارائه می شوند که شامل موارد زیر می باشند:

_ تعمیر بخش های سوخت رسانی، انژکتور، کاربراتور لیفتراک دوگانه سوز

_ تعمیر موتور لیفتراک دوگانه سوز

_ تعمیر بخش های هیدرولیک لیفتراک دوگانه سوز مانند تنظیم کورس فرمان، شلنگ های هیدرولیک، عیب یابی و تعمیرات جک ها و شیر کنترل

_ تعمیرات عمومی و تخصصی لیفتراک دوگانه سوز

_ تعمیر گیربکس لیفتراک دوگانه سوز

_ نصب سیستم سوخت رسانی گازی یا بنزینی

_ تعمیر گیربکس لیفتراک دوگانه سوز شامل مدل های دستی و اتوماتیک

_ تعمیر بخش های برقی لیفتراک دوگانه سوز مثل باطری ، استارت و …

سرویس روغن لیفتراک دوگانه سوز

–      روغن موتور لیفتراک دوگانه سوز با فرض استفاده از روغن استاندارد حدود 125 ساعت تا 150 ساعت میباشد که فیلتر روغن موتور نیز همراه آن حتما تعویض گردد.

2-      روغن هیدرولیک: در انجام سرویس روغن هیدرولیک لیفتراک بنزینی و دوگانه سوز بین 1200 ساعت تا 1500 ساعت میباشد با فرض اینکه روغن استاندارد و دارای گرید بالایی باشد که همزمان فیلتر برگشت روغن تعویض میگردد و فیلتر هیدرولیک ورودی اگر توری فلزی باشد را میتوان پس از شستشو دوباره استفاده نمود.

3- روغن گیربکس : سرویس روغن گیربکس لیفتراکهای دوگانه سوز و بنزینی بین 600 تا 700 ساعت با توجه به  استفاده از روغن استاندارد که توصیه کارخانه سازنده میباشد توصیه میگردد و تعویض فیلتر روغن گیربکس نیز همزمان باید صورت بپذیرد.

4- روغن دیفرانسیل:سرویس روغن دیفرانسیل لیفتراک بنزینی و دوگانه سوز سالی یکبار یا 1500 ساعت با توجه به توصیه کارخانه سازنده لیفتراک بنزینی و دوگانه سوز میباشد

تعمیر ات لیفتراک برقی 

در تعمیرگاه های الکترونیک لیفتراک، امکانات مختلفی وجود دارد. یکی از مهمترین امکانات آن ها تیم های سیار تعمیراتی می باشد که دارای تخصص های الکترونیک، مکانیک، هیدرولیک و شاسی هستند و به امکانات روز مجهز بوده و با استفاده از دانش روز ماشین آلات، خدمات بسیار خوبی به مشتریان ارائه می دهند.

در تعمیرگاه تخصصی تعمیر ات لیفتراک برقی، خدمات ارائه شده‌شامل موارد زیر می باشد:

_ بازسازی لیفتراک برقی کارکرده

_ تعمیر کامل الکتروموتور و گیربکس لیفتراک برقی

_ تعمیر یا تعویض جعبه فرمان لیفتراک برقی

_ تعویض قطعات الکترونیکی لیفتراک برقی

_ تامین و تعمیر درایور الکتروموتور لیفتراک

_ تغییر سیستم (رتروفیت) لیفتراک برقی

_ عیب یابی بردهای پیشرفته SMD

_ تعمیرد بردهای کنترل و حرکت لیفتراک

_ تعویض اکچویتور فرمان لیفتراک

_ تست و تعمیر باطری لیفتراک برقی

_ تعمیر شارژر باتری لیفتراک

سرویس روغن لیفتراک برقی

–      سرویس روغن هیدرولیک: در انجام سرویس روغن هیدرولیک لیفتراک برقی بین 1200 ساعت تا 1500 ساعت میباشد با فرض اینکه روغن استاندارد و دارای گرید بالایی باشد که همزمان فیلتر برگشت روغن تعویض میگردد و فیلتر هیدرولیک ورودی اگر توری فلزی باشد را میتوان پس از شستشو دوباره استفاده نمود.

2-      روغن دیفرانسیل:سرویس روغن دیفرانسیل لیفتراک برقی سالی یکبار یا 1500 ساعت با توجه به توصیه کارخانه سازنده لیفتراک برقی میباشد.

3-    سرویس باتری لیفتراک برقی به صورت هفتگی میباشد در باتری هایی که الکترولیت آنها آب و اسید سولفوریک میباشد که تک تک سلولها از نظر سطح آب اسید یا الکترولیت بررسی گردند و در صورت افت به سلول مورد نظر آب مقطعر دیونیزه افزوده گردد و حتما باطری بعد از انجام یک سیکل کامل شارژ سرویس گردد.

لیفتراک دیزل چیست ؟

لیفتراک دیزلی ماشینی است جهت جابجایی انواع بار وپالت درهر نوع سایز وشکل وبه این دلیل دیزلی نامیده میشود که از سوخت دیزل جهت سوختن درموتور آن استفاده می شود نگاه ازاین زاویه تنها نوع موتور وتناج های بالا،منبع اطلاق این نام به این نوع از لیفتراک می باشد.

انواع لیفتراک های دیزل

  • تعمیر لیفتراک دیزلی کوماتسو ، تعمیر لیفتراک دیزلی تویوتا ، تعمیر لیفتراک دیزلی هیوندا ، تعمیر لیفتراک دیزلی  لینده ، تعمیر لیفتراک دیزلی اشتیل ، تعمیر لیفتراک دیزلی هلی ، تعمیر لیفتراک دیزلی دوسان ، تعمیر لیفتراک دیزلی یال ، تعمیر لیفتراک دیزلی نیسان ، تعمیر لیفتراک دیزلی کاترپیلار ، تعمیر لیفتراک دیزلی سپاهان ،

1-   تعمیر موتورلیفتراک دیزلی :

تعمیر موتور لیفتراک های دیزلی چیست؟در این نوع تعمیر موتور از شاسی جدا می گردد لوازم جانبی مانند رادیاتور،استارت،دینام و… سرویس کامل می گردند تنه اصلی موتور ازهم باز میشود تراشکاری بر روی سیلندر سر سیلندر و میلنگ در صورت نیاز انجام می پذیرد و با تشخیص خرابی قطعاتی مانند یاتاقان ها انواع گوش ها و رینگ و پیستون اویل پمپ تعویض می گردند وموتور نهایتا به صورت استاندارد بسته یا در اصطلاح جمع می گردد.تعمیر اساسی لیفتراک های دیزلی با توجه به شواهد عینی و فیزیکی و شیمایی موتور دیزلی صورت میپذیرد مثلا شواهد مبنی بر روغن سوزی موتور، کم کردن روغن موتور،پایین آمدن توان موتور،سر وصدای غیر استاندارد موتور،خروج بخار از درب سوپاپ،سوختن واشر سر سیلندر ومواردی دیگر می باشد.

2-   تعمیر گیربکس لیفتراک دیزلی:

لیفتراک های دیزلی در مورد های قدیمی دارای گیربکس دنده ای می باشند که عموم خرابی این گیربکس ها تمام شدن دیسک وصفحه کلاچ،خرابی دنده برنجی،خوردگی سر ماهک ها،خوردگی دنده ها مخصوصا دنده ی عقب.

نکته:گیر بکس های دنده ای در صورت انجام سرویس استاندارد(تعویض روغن واسکازین)از عمر عملیاتی بالایی برخوردار می باشند.

تعمیر گیر بکس اتوماتیک لیفتراک دیزلی :

در گیر بکس اتوماتیک تمامی فعل وانفعالات از طریق به جریان درامدن روغن هیدرولیک صورت می پذیرد وبخش های آن شامل:توربین،کلاچ ها،پمپ حرکت،صفحات گرافیتی وفلزی می باشند.

در گیربکس های اتوماتیک لیفتراک تعمیرات اساسی چه هنگام باید انجام شود :

ضعیف بودن حرکت  در صورتی که صفحات گرافیتی فلزی رینگ های سر بوش کلاچ ضعیف یادارای خوردگی زیاد باشند،از شواهد آن توان بالا واستاندارد گیربکس در پانزده دقیقه ی اول کارکرد و ضعیف شدن  تدریجی این توان در ادامه ی کار،دیدن گرافیت و خورده فلز یا پلیسه در روغن هیدرولیک گیربکس های اتوماتیک.

نکته:ضعف حرکت از طرف گیر بکس عاملش میتواند ضعیف شدن فشار  پمپ حرکت نیز باشد.

3-   تعمیر توربین گیربکس لیفتراک دیزلی:توربین رابط بین تشکیلات موتور دیزل و گیر بکس میباشد وساده ترین عمل کرد آن استارت نرم حرکت ،انتقال توان چرخشی از موتور به گیر بکس،خنک سازی روغن و… می باشد و تعمیر لیفتراک دیزلی در این بخش در صورت ضعیف شدن توان انتقالی نشتی صورت می پذیرد.

نکته:به علت کارکرد توربین در دور های بالا از بالانس خاصی برخوردار می باشد و عامل  تعمیرات آن شخصی با مهارت وتوان و امکانات بالا  باید باشد.

4-    تعمیر ترمز لیفتراک دیزلی: ترمز لیفتراک های دیزلی مکانیزم آن بستگی به تناژ لیفتراک های دیزلی دارد به گونه ای که در لیفتراک های تناژ پایین از سیستم فشار پایی روغن ترمز حتی بدون بوستر مکشی استفاده می گردد اما در تناژ های بالا اعمال ترمز بااستفاده از بخشی از فشار هیدرولیک اصلی صورت می پذیرد وقطعات آن شامل فشار شکن شیرزیر پدال ولوازم مخصوص این نوع ترمز می باشد.

  • چه زمانی اقدام به تعمیر ترمز لیفتراک دیزلی می گردد:
  • هنگامی که ترمز عمل نمی کند یا بسیار ضعیف می باشد ونیز به تنظیمات پاسخ نمی دهد،روغن ریزی ونشتی لوازم ترمز موجب فرار فشار روغن گردد وفشار کافی به سیلندر ها به جهت باز نمودن لنت ها اعمال نگردد باتشخیص دقیق محل روغن ریزی تعمیرات در ان ناحیه برای تعمیر لیفتراک دیزلی صورت می پذیرد.
  • نکته: به صورت عمومی تمام شدن لنت ها و خوردگی کاسه چرخ ها از عوامل اصلی ضعیف شدن تدریجی ترمز لیفتراک های دیزلی می باشد که با تعویض لنت ها وتراشکاری کاسه چرخ ها می توان ایراد را رفع نمود.

5-   تعمیر دیفرانسیل لیفتراک دیزلی:دیفرانسیل در تمامی ماشین آلات عامل انتقال قدرت به چرخ ها وتنظیم سرعت چرخش چرخ ها سر پیچ ها می باشد و ساختمان آن در ساده ترین نوع از چرخ دنده های پنیون،کرانویل وهرزگردها در محوطه ای کروی تشکیل شده .

  • چه هنگام دفرانسیل لیفتراک های دیزلی نیاز به تعمیر دارد:سر وصدای زیادی وگوش خراش،رد کردن دنده ی پنیون وکرانویل بر روی هم،عمل نکردن هرزگردها وروغن ریزی.

6-   تعمیر پمپ گازوییل لیفتراک های دیزلی برای تعمیر لیفتراک دیزلی :پمپ گازوییل یا پمپ فارسونگا لیفتراک های دیزلی وظیفه ی زمان بندی پاشش سوخت بااشاره ی فشار کافی گازوییل به سوزن ها وتولید فشار استاندارد،گازخورلیفتراک خاموش کن را بر عهده دارد.

  • تعمیر پمپ گازوییل لیفتراک دیزلی چگونه  می باشد
  • :ضعیف روشن شدن لیفتراک در صورت سالم بودن موتور مخصوصا درهوای سرد،پایین آمدن توان موتور،خاموش شدن موتور زیر بار.
  • نکته:بیشتر مواقع دود کردن لیفتراک عامل آن خرابی سوزن های پمپ گازوییل می باشد.

7-   تعمیر اکسل لیفتراک دیزلی:

اکسل قطعه ای است فلزی با قطعات چرخان بازاویه ی محدود که موجب فرمان پذیری لیفتراک بازاویه دادن چرخ های عقب میشود که در این قطعه از جک هیدرولیک ودرسیستم های قدیمی تر از جعبه فرمان استفاده می شود ومعمولا خرابی در بوش های عمودی دوسر اکسل ونواحی چرخان،شکستن بلبرینگ ها کج شدن تنه ی اصلی اکسل می شود وعلت آن نداشتن فنربندی وکار کردن لیفتراک در محیط های غیر هموار می باشد.

8-   تعمیر رادیاتور و سیستم خنک سازی موتور لیفتراک دیزلی:در صورتی که دمای موتور لیفتراک از استاندارد آن بالاتر برود ونیز موتور لیفتراک سالم باشد می توان خرابی را در واتر پمپ،رادیاتور،پروانه،کیپ شدن منیفیلد آب جستجو نمود.

9-   تعمیر دینام لیفتراک دیزلی : هنگامی که چراغ شارژ روشن میشو یا اینکه باطری شارژ نمیشود مظنون اصلی دینام یا ژنراتور لیفتراک میباشد که فرد متخصص میتواند نوع خرابی و در ادامه رفع عیب آن را انجام دهد.

10-   تعمیر استارت لیفتراکهای دیزلی : در صورتی که سیستم فرمان استارت و نیز سیستم تغذیه جریان الکتریکی سالم باشد استارت نیازمند تعمیر میباشد عامل خرابی استارت عموما بر اثر دیر روشن شدن موتور بر اثر عوامل دیگر میباشد

11-    بازسازی سیستم برق کشی ورفع عیب سیستم های الکترونیکی نصب شده برروی لیفتراک های دیزلی: از جمله تعمیر انواع نمایشگرها رفع عیوب جعبه رله و فیوز باز سازی دسته سیم.

12-   نصب سیستم ایمنی و روشنایی استاندارد بر روی لیفتراکهای دیزلی.

 

سرویس روغن لیفتراک دیزل

–  روغن موتور لیفتراک دیزلی با فرض استفاده از روغن استاندارد حدود 100 ساعت تا 120 ساعت میباشد که فیلتر روغن موتور نیز همراه آن حتما تعویض گردد.

2-  روغن هیدرولیک: در انجام سرویس روغن هیدرولیک لیفتراک دیزلی بین 1200 ساعت تا 1500 ساعت میباشد با فرض اینکه روغن استاندارد و دارای گرید بالایی باشد که همزمان فیلتر برگشت روغن تعویض میگردد و فیلتر هیدرولیک ورودی اگر توری فلزی باشد را میتوان پس از شستشو دوباره استفاده نمود.

3- روغن گیربکس : سرویس روغن گیربکس لیفتراک دیزلی بین 600 تا 700 ساعت با توجه به  استفاده از روغن استاندارد که توصیه کارخانه سازنده میباشد توصیه میگردد و تعویض فیلتر روغن گیربکس نیز همزمان باید صورت بپذیرد.

4- روغن دیفرانسیل:سرویس روغن دیفرانسیل لیفتراک دیزلی سالی یکبار یا 1500 ساعت با توجه به توصیه کارخانه سازنده لیفتراک دیزلی میباشد

تعمیرات  لیفتراک دستی

همان گونه که از نام لیفتراک دستی مشخص است، این نوع دستگاه به صورت تمام دستی می باشد و با استفاده از نیروی اپراتور حرکت دستگاه در سطح زمین و بالا بری آن تامین می شود.

از لیفتراک دستی معمولاً برای عملیات بارگیری تا یک و نیم تن استفاده می شود. برای تعمیر تخصصی لیفتراک دستی  می توان از کارشناسان مجرب و آموزش دیده که در تعمیرگاه های تخصصی هستند، کمک گرفت. در این تعمیرگاه ها با استفاده از به روز ترین تجهیزات دنیا، عیب یابی و سرویس و نگهداری لیفتراک دستی انجام می شود.

در ليفتراكهای تعادلی كه مانند اهرم عمل میكند اگر اكسل جلو محور اتكای ليفتراك باشد بار در يك طرف و وزنه تعادل در طرف ديگر كار اهرمها را انجام میدهد. لذا مركز ثقل ليفتراك در حالت عادی اكسل جلو است ولی مركز ثقل بار مركز بار میباشد و تعادل زمانی برقرار ميگردد كه فاصله مركز بار تا مركز ثقل ليفتراك هر چه بيشتر بهم نزديك باشند.

بخاطر داشته باشيد كه اكسل عقب ليفتراك مجهز به محور تعليق مي باشد تا در سطوح نا هموار چرخ های  ليفتراك را بر روی زمين نگه دارد.

گاهی مواقع شما باری را حمل میكنيد كه اختلاف طول دارد، (در يك طرف بلندتر و در طرف ديگر كوتاهتر) اگر شما بار را از طرف طولانیتر حمل كنيد مركز ثقل آن عقبتر خواهد بود از زمانیكه شما بار را از طرف كوتاهتر حمل كنيد.

بعبارتی وقتیكه مركز ثقل از عقب  ليفتراك فاصله زيادی دارد ليفتراك تعادلی كمترين ثبات را دارا است.

هرگز به شاخك های ليفتراك قطعه ای اضافه نكنيد مگر اينكه قطعه افزودنی به توصيه سازنده قابل افزودن باشد.

وقتی شما دكل را جلو و عقب میكنيد فاصله بين دو بار و مركز ثقل را زياد و كم میكنيد. وقتی دكل را به سمت عقب میدهيد بازوی كاركننده كوتاهتر و تعادل بار بيشتر میشود.

شما هميشه به حداكثر  ظرفيت مجاز باربری ليفتراك توجه كنيد.

به عنوان يك اپراتور خودروی صنعتی،  شما مسؤل هستيد  ليفتراك خود را روزانه بازديد و اشكالات فنی ماشينتان را گزارش نماييد. لذا ضروری است به موارد ذيل توجه كنيد :

الف) ترمز را بازديد كنيد. پدال ترمز نبايد بيش از نيمی از مسير خود را تا كف ليفتراك پايين رود.

ب) بوق، چراغهای جلو، چراغهای راهنما، چراغهای هشدار دهنده و احتمالا نورافكن ليفتراك را چك نماييد.

ج) لامپ فشار روغن و گيج فشار روغن را بازديد نماييد.

د) شاخكهای ليفتراك را بازبينی كنيد دقت كنيد قسمت پاشنه شاخك ماكزيمم ساييدگي آن نبايد از 10% ضخامت اصلی بيشتر شود.

ه) به تركها در زنجيرها و صدمه در نقاط اتصال زنجيرها توجه كنيد.

و) استفاده ناصحيح از ترمزها، تنظيم نادرست چرخها، رانندگی برروی مواد شيميايی يا اشيا تيز و برنده سبب خرابی سريع لاستيكها میگردند.

ز) چرخها و لاستيكها را بازديد كنيد. اگرچرخها بادی هستند فشار باد را در حد تعيين شده ثابت نگه داريد تا استقامت و كارايی ليفتراك كم نشود.

ی) آب و روغن ليفتراك را قبل از شروع به كار بازديد نماييد.

 

 

هرگز اسید سولفوریک را به الکترولیت اضافه نکنید. از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) مانند محافظ چشم و صورت (مانند عینک ضد پاشش و محافظ صورت مقاوم در برابر مواد شیمیایی) و دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کنید. سایر تجهیزات محافظ شخصی مانند پیش بند و کفش مقاوم در برابر مواد شیمیایی نیز ممکن است برای محافظت در برابر مواجهه اتفاقی با الکترولیت لازم باشد. . باتری ها را در مکان های گرم یا زیر نور مستقیم خورشید نگهداری نکنید. دور از وسایل قابل احتراق و قابل اشتعال نگهداری شود. برای جلوگیری از ریختن یا پاشیده شدن الکترولیت، بسیار مراقب باشید. می تواند لباس را از بین ببرد و چشم و پوست را بسوزاند. اطمینان حاصل کنید که تجهیزات پاسخ به نشت و تجهیزات حفاظت فردی به آسانی در دسترس هستند و روش‌های پاسخ به نشت ایجاد شده است. اسید سولفوریک ریخته شده یا پاشیده شده (الکترولیت) را با یک محلول خنثی کننده مناسب (مانند محلول جوش شیرین) خنثی کنید، محل ریخته شده را با استفاده از لوازم پاسخ به نشت (مانند پدهای تمیزکننده، کیسه های یکبار مصرف) تمیز کنید و محل را با آب تمیز بشویید. از پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب اطمینان حاصل کنید. وسایل آلوده را با خیال راحت دور بیندازید. اگر کسی اسید سولفوریک (الکترولیت) روی پوستش گرفت، چه کار کنم؟ بازگشت به بالا واکنش اضطراری و رویه های کمک های اولیه باید در مورد مواجهه کارگران ایجاد شود. نمونه ای از روش های کمک های اولیه: در اسرع وقت، محل آلوده را با آب ولرم و به آرامی به مدت حداقل 30 دقیقه با استفاده از ایستگاه شستشوی اضطراری چشم یا دوش بشویید. اگر سوزش ادامه داشت، شستشو را تکرار کنید. فلاشینگ را قطع نکنید. در صورت لزوم، خودروی اورژانس را در صورت توصیه متخصصان پزشکی در انتظار نگه دارید. مراقب باشید که آب آلوده را در چشم سالم یا سایر نواحی مانند صورت یا پوست شستشو ندهید. زیر آب جاری، لباس‌ها، کفش‌ها و سایر کالاهای چرمی آلوده (مانند بند ساعت، کمربند) را بردارید. لباس ها، کفش ها و کالاهای چرمی آلوده را دور بریزید. کمک های اولیه باید از تماس مستقیم خودداری کنند. در صورت لزوم از دستکش های محافظ شیمیایی، محافظ چشم و صورت و سایر PPE استفاده کنید. به سرعت فرد را به یک مرکز مراقبت اضطراری منتقل کنید یا با 115 تماس بگیرید. لباس ها، تجهیزات و مواد آلوده را با خیال راحت دور بیندازید. اگر کسی اسید سولفوریک (الکترولیت) در چشمانش گرفت، چه کار کنم؟ بازگشت به بالا از تماس مستقیم خودداری کنید. در صورت لزوم از دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کنید. بلافاصله چشم(های) آلوده را با آب ولرم و به آرامی به مدت حداقل 30 دقیقه در حالی که پلک(ها) را باز نگه داشته اید بشویید. محلول شستشوی خنثی ممکن است به محض در دسترس بودن استفاده شود. فلاشینگ را قطع نکنید. در صورت لزوم، خودروی اورژانس را در صورت توصیه متخصصان پزشکی در انتظار نگه دارید. مراقب باشید که آب آلوده را به چشم یا روی صورت نکشید

 

 

 

اگر کسی اسید سولفوریک (الکترولیت) در چشمانش گرفت، چه کار کنم؟ بازگشت به بالا از تماس مستقیم خودداری کنید. در صورت لزوم از دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کنید. بلافاصله چشم(های) آلوده را با آب ولرم و به آرامی به مدت حداقل 30 دقیقه در حالی که پلک(ها) را باز نگه داشته اید بشویید. محلول شستشوی خنثی ممکن است به محض در دسترس بودن استفاده شود. فلاشینگ را قطع نکنید. در صورت لزوم، خودروی اورژانس را در صورت توصیه متخصصان پزشکی در انتظار نگه دارید. مراقب باشید که آب آلوده را به چشم یا روی صورت نکشید.

 

با تماس بگیرید و قربانی را به سرعت به یک مرکز مراقبت های اضطراری منتقل کنید. چرا خطر انفجار باتری ها وجود دارد؟ بازگشت به بالا شارژ باتری های سرب اسیدی می تواند خطرناک باشد. هنگامی که باتری ها شارژ می شوند، گاز هیدروژن تولید می کنند که در غلظت های خاصی در هوا قابل انفجار است (محدودیت اشتعال یا انفجار 4.1٪ تا 72٪ هیدروژن در هوا است). دریچه‌های بازدارنده جرقه به کاهش سرعت آزاد شدن هیدروژن کمک می‌کنند، اما اگر تهویه ضعیف باشد، هیدروژن فراری ممکن است یک جو انفجاری در اطراف باتری ایجاد کند. سیستم تهویه باید به گونه ای طراحی شود که مقدار مناسبی از تبادل هوا را برای تعداد باتری های در حال شارژ فراهم کند. این سطح از تهویه برای جلوگیری از انفجار ضروری است. همیشه جرقه ها، شعله ها، سیگارهای سوزان و سایر منابع اشتعال را از محل شارژ باتری دور نگه دارید. هنگام کار در نزدیکی باتری از عینک محافظ استفاده کنید. مدارهای "زنده" را در پایانه های باتری ها نشکنید. هنگام شارژ باتری ها چه باید کرد؟ بازگشت به بالا قبل از شارژ مجدد سطح الکترولیت را بررسی کنید. اگر باتری در هوای سرد بیرون بوده است، قبل از شارژ مجدد مطمئن شوید که باتری یخ زده نیست. سطح مایع را پس از شارژ مجدد باتری بررسی کنید. اگر الکترولیت بالای صفحات را پوشانده است، آب بیشتری اضافه نکنید. اگر آب اضافه می شود، از آب مقطر استفاده کنید نه از آب لوله کشی. بررسی کنید که سوراخ ها یا شاخه های تهویه باتری برای خروج گاز هیدروژن شفاف باشند. هنگامی که دوشاخه های هواکش نیاز به تنظیم دارند، دستورالعمل های سازنده را به دقت دنبال کنید. اگر باتری دارای دریچه های آب بندی شده است، باتری را با جریان بیشتر از 25 آمپر شارژ نکنید. برای کاهش احتمال انفجار، توصیه‌های سازنده شارژر برای اتصال و جدا کردن کابل‌ها و عملکرد صحیح تجهیزات را دنبال کنید. به طور کلی، این توصیه ها شامل جدا کردن یا خاموش کردن شارژر قبل از اتصال یا جدا کردن اتصالات گیره است. گیره ها را با دقت به باتری با قطبیت مناسب وصل کنید (گیره [+] مثبت، معمولا قرمز، به ترمینال مثبت و گیره منفی (-)، معمولا مشکی، به ترمینال منفی). از زمان شارژ توصیه شده تجاوز نکنید یا باتری را بیش از حد شارژ نکنید. فقط از دستگاه های شارژی استفاده کنید که مورد تایید سازنده و مناسب با ولتاژ و آمپر ساعت (ah) باتری هستند. هنگام شارژ شدن باتری ها، از تهویه آن ناحیه اطمینان حاصل کنید. قوانین ایمنی و بهداشت، کدهای آتش نشانی و قوانین ساختمانی که در محل کار شما اعمال می شود را بررسی کنید

. محافظ صورت نیز ممکن است لازم باشد. کابل‌های معیوب، اتصالات شل، اتصالات کابل یا پایانه‌های باتری خورده‌شده، کیس‌ها یا روکش‌های ترک خورده، گیره‌های نگهدارنده شل و تغییر شکل یا شل شدن پست‌های پایانه را بررسی کنید. قطعات فرسوده یا غیر قابل تعمیر را تعویض کنید. وضعیت شارژ باتری های بدون آب بندی و آب بندی را با یک ولت متر دیجیتال دقیق در زمانی که موتور روشن نیست و چراغ ها و سایر تجهیزات برقی خاموش هستند بررسی کنید. همچنین سطوح الکترولیت و وزن مخصوص هر سلول باتری های غیر مهر و موم شده را بررسی کنید. توصیه های سازنده باتری در مورد زمان شارژ مجدد یا تعویض باتری ها را دنبال کنید. مهره های گیره کابل را با آچار اندازه مناسب سفت کنید. از قرار دادن پایانه های باتری در معرض نیروهای پیچشی بیش از حد خودداری کنید.

هنگام سرویس باتری چه کاری باید انجام دهم؟ فقط کارگرانی که آموزش دیده و واجد شرایط هستند باید باتری را تعمیر کنند

تعمیر کنند ابزار و جواهرات فلزی را از باتری دور نگه دارید. از ظروف و قیف های غیر فلزی استفاده کنید. تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) از جمله عینک های ضد پاشش، و پیش بند و دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی استفاده کنید. محافظ صورت نیز ممکن است لازم باشد. کابل‌های معیوب، اتصالات شل، اتصالات کابل یا پایانه‌های باتری خورده‌شده، کیس‌ها یا روکش‌های ترک خورده، گیره‌های نگهدارنده شل و تغییر شکل یا شل شدن پست‌های پایانه را بررسی کنید. قطعات فرسوده یا غیر قابل تعمیر را تعویض کنید. وضعیت شارژ باتری های بدون آب بندی و آب بندی را با یک ولت متر دیجیتال دقیق در زمانی که موتور روشن نیست و چراغ ها و سایر تجهیزات برقی خاموش هستند بررسی کنید. همچنین سطوح الکترولیت و وزن مخصوص هر سلول باتری های غیر مهر و موم شده را بررسی کنید. توصیه های سازنده باتری در مورد زمان شارژ مجدد یا تعویض باتری ها را دنبال کنید. مهره های گیره کابل را با آچار اندازه مناسب سفت کنید. از قرار دادن پایانه های باتری در معرض نیروهای پیچشی بیش از حد خودداری کنید. برای جدا کردن گیره کابل از ترمینال باتری از یک کابل کش استفاده کنید. خوردگی پایه های ترمینال، سینی نگهدارنده و قطعات نگهدارنده را از بین ببرید. از یک برس مخروطی برای تمیز کردن پایانه های باتری و گیره های کابل استفاده کنید. باتری، پایانه های باتری و کیس یا سینی را طبق توصیه سازنده بشویید و تمیز کنید. برای جلوگیری از شوک الکتریکی، هرگز هر دو ترمینال را به طور همزمان لمس نکنید و در تماس نباشید. هنگامی که کابل‌های باتری جدا می‌شوند، مطمئن شوید که آنها به وضوح علامت‌گذاری شده‌اند "مثبت" و "منفی" تا دوباره با قطبیت صحیح وصل شوند. از حامل باتری برای بلند کردن باتری استفاده کنید یا دست ها را در گوشه های مخالف قرار دهید. به یاد داشته باشید، باتری ها می توانند 30 تا 60 پوند (حدود 14 تا 27 کیلوگرم) وزن داشته باشند. برای جلوگیری از آسیب دیدگی کمر، روش های ایمن بلند کردن و حمل را تمرین کنید. از یک پرکننده خود تراز کننده استفاده کنید که به طور خودکار باتری را تا یک سطح از پیش تعیین شده پر می کند. هرگز سلول های باتری را بالاتر از نشانگر سطح پر نکنید. سرنگ را آنقدر محکم فشار ندهید که آب از دهانه سلول اسید پاشیده شو

 

 


 

 

 

 علت حرکت نکردن لیفتراک 

آیا از لیفتراک استفاده می کنید؟ در مقاله های قبلی درباره ی انواع لیفتراک برقی و لیفتراک دستی و تعمیرات آن صحبت کردیم. در این مقاله نیز می خواهیم به عوملی که باعث حرکت نکردن لیفتراک می شود، بپردازیم.

علت حرکت نکردن لیفتراک:

علت حرکت نکردن لیفتراک، دلایل زیادی وجود دارد که باعث حرکت نکردن لیفتراک می شود. یکی از مهم ترین دلایل حرکت نکردن لیفتراک باتری خراب آن است.

نشانه های باتری معیوب لیفتراک:

۱- امکان دارد باتری لیفتراک شکسته باشد و دلیل اصلی حرکت نکردن آن نیز شکستگی باتری باشد.
۲- توجه داشته باشید اگر چراغ های جلوی لیفتراک خاموش باشد، ممکن است فیوز اصلی دستگاه سوخته باشد.
۳- یکی دیگر از دلایل حرکت نکردن لیفتراک عدم برقراری اتصال الکتریکی ان در اثر خوردگی می باشد.
۴- اگر اتصالات را بررسی کرده اید و مشکلی نداشته اند، چراغ ها را روشن کنید، اگر چراغ ها کم نور بود احتمالا شارژ باتری لیفتراک رو به اتمام می باشد. دستگاه را به شارژ متصل کنید، اگر بعد از شارژ نیز لیفتراک روشن نشد احتمالا باید باتری آن را تعمیر یا تعویض کنید.
حتما توجه داشته باشید در صورتی که از باتری دود خارج می شود باید سریع محل را ترک کنید. امکان انفجار و آتش سوزی باتری لیفتراک وجود دارد.

اگر مشکل لیفتراک خود را پیدا نمی کنید می توانید این کار را به تعمیرکار تخصصی لیفتراک بسپارید. تعمیر کار لیفتراک بعد از عیب یابی و پیدا کردن دلیل روشن نشدن لیفتراک دستگاه را به تعمیرگاه تخصصی لیفتراک منتقل کرده و تعمیر لیفتراک را انجام می دهد.

عوامل  حرکت نکردن لیفتراک 

۱-کمپرس پایین:
کمپرس کم می تواند باعث کافی نبودن حرارت برای ایجاد احتراق باشد، زمانی که فشرده سازی و کمپرس پایین باشد موتور روشن نمی شود و لیفتراک حرکت نمی کند.

۲- فشار پایین سوخت:
فشار پایین سوخت یکی از مهم ترین مشکلات سوخت رسانی می باشد. دو دلیل اصلی فشار پایین سوخت: تامین ضعیف سوخت از منبع سوخت یا مشکل انژکتور و ریل سوختی می باشد.

۳-دور کم موتور

اگر موتور لیفتراک با دور کند کار کند پمپ دیزل نمی تواند فشار سوخت را در حد لازم تولید کند. با کمبود فشار، تزریق سوخت به خوبی انجام نمی شود.

۴- گرمکن خراب:
گرم کردن موتور سرد به وسیله ی گرمکن ها بسیار مهم می باشد. المنتهایی که در گرمکن ها وجود دارد، موتور را قبل از استارت گرم می کند. موتور لیفتراک های دیزل بدون گرمکن روشن نمی شوند.

۵- مشکل در سوخت رسانی:
یکی از دلایلی که باعث مشکل در سوخت رسانی می شود و بسیار شایع است، ترک خوردگی یا خم شدگی لوله ها می باشد.

۶- کیفیت پایین سوخت:وجود آلودگی هایی مثل لجن در سوخت های گازوئیل، بنزین و… کیفیت سوخت را کاهش می دهد و باعث روشن نشدن لیفتراک و عدم حرکت آن می شود.

۷- وجود هوا در مسیر سوخت:
فیلترهای سوخت در تزریق سوخت به موتور بسیار مهم هستند. فیلتر سوخت آلودگی ها و آلاینده ها را قبل از رسیدن سوخت به موتور حذف کرده و مانع رسیدن آلودگی و هوا به موتور می شود. اگر فیلتر لیفتراک شما مناسب نباشد هوا وارد مسیر سوخت و موتور شده و باعث حرکت نکردن لیفتراک می شود.

۸- مسدود بودن مسیر سوخت:

مسدود بودن مسیر رسیدن سوخت به موتور توسط آلاینده های مختلف می تواند باعث عدم حرکت لیفتراک شود.

۹- خرابی سوزن انژکتور:
یکی از بیشترین مشکلات انژکتورها خرابی سوزن آن و برگشت سوخت به جریان سوخت رسانی می باشد.

۱۰- خرابی پمپ پر فشار:

اگر پمپ پر فشار لیفتراک مشکل داشته باشد، سوخت کافی به موتور نمی رسد و قطعات داخلی پمپ آسیب می بینند و منجر به آلودگی سوخت می شود.

۱۱- خرابی رگلاتور:
خرابی رگلاتور می تواند باعث سخت روشن شدن، دیر روشن شدن و روشن نشدن لیفتراک شود.

۱۲- خرابی پمپ کم فشار:
اگر مسیر لوله ها به تانک و مسیر تانک به پمپ کم فشار مسدود باشد یا دچار شکستگی شده باشد لیفتراک حرکت نمی کند.

۱۳- مشکل سنسور میلنگ

۱۴- مشکلات داخلی موتور
همه ی مشکلاتی که در قسمت بالا نام برده شد دلایلی برای عدم حرکت و روشن نشدن موتور لیفتراک می باشد. رفع همه ی مشکلات از جمله حرکت نکردن لیفتراک توسط تعمیرکار لیفتراک انجام می شود
از عوامل آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاهش کمپرس سیلندرها
خرابی مکنده های پمپ سوخت
غلیظ شدن گازوییل موجود در باک به دلیل هوای سرد
گرفتگی، آلودگی و خرابی انژکتور
خرابی استارت و آکومولاتور
خرابی کامپیوتر سیستم انژکتور
خرابی گرم کن
گرفتگی فیلتر سوخت

راه کار:

از دلایل کاهش کمپرس سیلندر میتوان به: سایش رینگ پیستون، قفل شدن رینگ پیستون، سوختن سوپاپها، سوختن پیستون اشاره نمود.
اگر رینگ پیستون قفل شده باشد توصیه ما استفاده از آنتی کربن است.

اگر فرسایش رینگ پیستون حاد نباشد توصیه ما استفاده از احیاگر یک مرحله ای دیزل و یا احیاگر دیزل ماکزیمم است. قبل از استفاده از هر احیاگر و برای افزایش ظریب اثر بخشی آن حتما از موتور شوی ویتا فلاش و یا توتال فلاش استفاده شود.

یکی از عوامل شایع در دیر روشن شدن موتورهای دیزل خرابی مکندها در پمپهای سوخت فشار قوی است.
در صورتی که خرابی و فرسایش مکنده ها بیش از اندازه نباشد می توان از محصولات زیر برای رفع مشکل استفاده نمود:

تمیز کننده سیستم سوخت دیزل
دیزل لوکس
مالتی کلینر دیزل
F8 کامپلیت فرمولا
احیاگر پمپهای تحت فشار قویا توصیه میگردد:

احیاگر پمپهای سوخت
احیاگر پمپهای سوخت EX120

در صورتی که دمای هوا زیر 5 درجه سانتی گراد برسد استفاده از “ آنتی ژل دیزل” برای جلوگیری از مشکل یاد شده قویا توصیه میگردد.
پاشش انژکتورها توسط مکانیک چک شود.
استارت تعمیر و اکومولاتور شارژ و یا تعویض گردد.
خرابی کامپیوتر توسط مکانیک چک شود.
گرم کنها توسط مکانیک چک و در صورت نیاز تعویض گردد.
فیلتر سوخت تعویض گردد. (در صورتی که از شوینده سیستم سوخت استفاده نمودید ممکن است برای بار دوم نیاز به تعویض فیلتر باشد

چگونه روغن لیفتراک تعویض می شود؟

بخوانید تا یاد بگیرید چگونه روغن لیفتراک را تعویض کنید.

گام ها:

۱- ظرف تخلیه کم عمقی را گرفته و زیر لیفتراک سر بدهید.

۲- موتور را تا زمانی که روغن گرم یا بسیار گرم شود روشن کنید سپس موتور را خاموش کنید. این عمل باعث تخلیه سریع تر می شود و روغن مازاد نشسته روی دیوارها موتور متوقف شود.

۳- با استفاده از آچار مناسب سر را از ظرف روغن حذف کنید. تقریبا چهار لیتر روغن از موتور چهار سیلندر لیفتراک خارج می شود.

۴- منتظر بمانید تا روغن تخلیه شود. سرواشر را بررسی کنید برای آسیب یا خمیر شدن، ماده مورد نیاز را جایگزین کنید (واشر فیبری هرگز توصیه نمی شود که استفاده شود آن ها در سرویس ترک بر می دارند و واشر مسی توصیه می شود که حرارت داده می شود تا سرخی درخشان داده شده و در آب فرو کنند تا نرم و تمیز شوند) سپس در آن راعقب قرار دهید تا محکم نشود.

۵- ظرف روغن را زیر فیلتر روغن ببرید. اندازه مناسب آچار فیلتر هوا را بگیرید.

۶- فیلتر جدید روغن را بگیرید و کمی روغن را چه جدید چه دست دوم روی لاستیک آب بندی شده فیلتر روغن بریزید.

۷- فیلتر را به عقب بچرخانید تا لاستیک محکم شده تماس پیدا کند و فیلتر را یک چهارم تا یک دوم بچرخانید. بیش از حد سفت نکنید.

۸- موتور را دوباره با چهار لیتر روغن پر کنید و ترتیب روغن قدیمی موتور را به روش مناسب معیین کنید.

۹- موتور را روشن کنید. نشت را فورا بررسی کنید و بعد از یک ساعت برانید. نکات اگر لیفتراک بسیار نزدیک به زمین است از یک بلوک چوبی استفاده کنید. دکل را به عقب خم کنید. چوبی زیر ریل دکل قرار دهید و دکل را روبه جلو خم کنید. این باعث می شود که لیفتراک چند اینچ به طرف بالا برود و این امکان را در اختیار قرار می دهد تا ظرف تخلیه را در زیر آن قرار دهید.

هشدارها: هرگز زیر بالابر لیفتراک نروید هنگامی که روی دکل، جک یا بلوک های چوبی است. ممکن است افتادن آن ها باعث مرگ شود. چیزهایی که نیاز دارید ظرف تخلیه کم عمق آچار از ۹/۱۶ تا ۷/۸ بسته به نوع لیفتراک آچار فیلتر روغن فیلتر روغن.

نکته: پیش از استفاده از نکات ذکر شده لطفا با یک صاحب فن مشورت کنید.

چگونه محور حرکت لیفتراک تعمیر می شود ؟

هنگامی که لیفتراک در حال بارگیری و یا تخلیه بار می باشد محور جلو یا دیفرانسیل بیشترین وزن را تحمل می کند , حال اگر مسیر ناهموار باشد احتمال آسیب دیدن محور نظیر شکستن و یا خم شدن بیشتر می شود ,

 در صورت مشاهده آسیب در قسمت محور حرکت بهتر است تا قبل از جدی شدن آسیب و به منظور جلوگیری از ایجاد هزینه های بیشتر اقدام به تعمیر آن نمود که می توان بازرسی ها و تعمیرات زیر را انجام داد :

با توجه به متصل بودن چرخ ها به پوسته دیفرانسل و متصل بودن دکل لیفتراک توسط براکت  از دکل به پوسته دیفرانسیل بنابراین سرویس و بررسی محور جلو لیفتراک بسیار حائز اهمیت است.

درصورت تاب برداشتن محور جلو باعث آسیب دیدن به کاسه چرخ ها و مجموعه طبق می شود بنابراین باید در سرویس های دوره ای حتما از محور جلو لیفتراک بازرسی به عمل آید.

در صورت مشاهده فرسایش در یاتاقان دکل لیفتراک باید تعویض گردد چون باعث ایجاد خرابی در بخش پوسته محور لیفتراک می شود .

در صورت مشاهده ترک و یا شکستکی بر روی پوسته محور جلو لیفتراک  می توان با جوشکاری ترمیم کرد تا مانع از خارج شدن روغن دیفرانسیل شد.

جای یاتاقان های دکل نیز باید بررسی شود و در صورت سایش نیاز به ترمیم توسط جوشکاری در آن قسمت است و در صورت نیاز باید نسبت به تعویض یاتاقان های دکل اقدام شود .

اگر ترک روی پوسته تا قسمت چرخ های جلو لیفتراک ادامه پیدا کرده باشد نیاز به ترمیم دارد .

براکت هایی که دکل لیفتراک را به پوسته دیفرانسیل متصل میکند نیاز به بررسی دارد تا در صورت گشاد شدن و یا شل شدن پیچ های اتصال مشکل بر طرف شود .

رینگ چرخ های جلو لیفتراک نیز در صورت تاب داشتن نیاز به تعوض دارد .

روغن دیفرانسیل لیفتراک هر 1000 ساعت کارکرد باید تعویض شود .

قطعات یدکی لیفتراک نظیر کفشک لنت ترمز باید بازدید شود تا از آسیب به کاسه چرخ لیفتراک جلوگیری شود .

لوازم یدکی لیفتراک در بخش محور جلو شامل چندین قطعه مصرفی است که نیاز به بررسی مداوم دارد از جمله طبق ترمز لیفتراک که شامل چندین قطعه کوچک و بزرگ می شود .

در صورت جوشکاری در قسمت های مختلف پوسته دیفرانسیل لیفتراک نیاز به تقویت و صاف کردن بخش های جوشکاری شده است تا مقاومت پوسته در حرکت پایین نیاید . 

تعمیر یا جایگزینی لیفتراک؟!

یکی از چالش های بزرگ در مورد مدیریت لیفتراک های برقی این است که بهتر است یک قطعه تجهیزات فورک لیفتراک  تعمیر شود و یا باید تعویض شود؟

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که بستگی دارد!

پنج عامل کلیدی که باید در هنگام تصمیم گیری مورد توجه قرار گیرند وجود دارد:

سن لیفتراک، محیط، برنامه، ساعت و تاریخ نگهداری لیفتراک.

مهم است که توجه داشته باشیم که اطلاعاتی که این عوامل نشان می دهند، به طور کلی به عنوان یک کل تفسیر می شود.

به طور خلاصه، کل بزرگتر از مجموع قطعات است با ارزش تلقی می شود.

محیط  لیفتراک

بر اساس نوع محیطی که لیفتراک مورد نیاز برای کار در آن است، تاثیر قابل توجهی بر طول عمر آن دارد.

بدون شک می توان گفت که بین لیفتراک 10 ساله که در یک سردخانه کار می کند

در مقابل یک لیفتراک که در ساختمان توزیع استفاده می شود تفاوت زیادی وجود دارد.

در هنگام درخواست تعمیر در مقابل جایگزین، دانستن سن متوسط لیفتراک و محیطی که در آن کار کرده ضروری است.

در محیط خاص شما است، ضروری است.

کاربرد لیفتراک برقی

مسلما این دسته می تواند زیرمجموعه ای ازمحیط کار قرار بگیرد،

اما تفاوت اساسی در این است که  محیط لیفتراک “جایی که” کامیون مورد استفاده قرار می گیرد

با چگونگی استفاده از لیفتراک متفاوت است.

برای مثال، استفاده از یک لیفتراک برقی که برای بارگیری و تخلیه تریلرهای تراکتور پر از پالت های حداکثر ظرفیت استفاده می شود

بسیار متفاوت است نسبت به استفاده از یک لیفتراک که برای حمل بارهای سبک بر روی سطوح بتنی صاف استفاده می شود.

در مورد این موضوع، لیفتراک حمل مواد از یک مکان به  مکانی دیگر در نهایت ساعت بیشتری از لفتراکی استفاده می شود که در یک اسکله استفاده می شود.

تعداد ساعات استفاده در لیفتراک مانند کیلومتر شمار اتومبیل در یک ماشین سواری است.

سوالی که در اینجا بوجود می آید این است که آیا برای ماشین با تعداد مایل بالا نیاز به جایگزینی آن است و یا باید یک ماشین نو خریداری شود؟

مشابه این را می توان در مورد لیفتراک های بالابر گفت.

مشکل این است که شما باید بیش از مایل های بالا را در نظر بگیرید و این جایی است که عامل برنامه کاربردی را باید در نظر گرفت.

آیا می توانید با استفاده از این ماشین برای حمل و نقل تجهیزات سنگین برای کسب و کار کوچک خود بپردازید

و یا آیا این ماشین برای اجرای دستور کار در اطراف شهر استفاده می شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد، کل عوامل بیشتر از بخش های فردی است.

تاریخچه تعمیر و نگهداری لیفتراک

آخرین عامل که باید مورد توجه قرار گیرد، تاریخ تعمیر کلی است.

شما باید از چه نوع تعمیر و نگهداری مطلع باشید؟!

آیا لیفتراک سابقه تصادف داشته است؟!

چه قطعات اصلی در لیفتراک تعمیر شده است؟!

تصمیم گیری برای تعمیر یا جایگزینی بخش مهمی از اطمینان است که لیفتراک در هزینه و عملکرد مطلوب عمل کند و بهتر است بدانید که مجموعه عوامل ذکر شده باید در کنار هم بررسی شوند، نه به این صورت که یک مورد را ارزیابی کنید و بر اساس آن تصمیم گیری شود. درک دقیق مجموعه فاکتور های ذکر شده به شما این اطمینان را می دهد که آیا زمان تعویض و یا تعمیر لیفتراک شده است یا خیر؟

 

در ليفتراكهای تعادلی كه مانند اهرم عمل میكند اگر اكسل جلو محور اتكای ليفتراك باشد بار در يك طرف و وزنه تعادل در طرف ديگر كار اهرمها را انجام میدهد. لذا مركز ثقل ليفتراك در حالت عادی اكسل جلو است ولی مركز ثقل بار مركز بار میباشد و تعادل زمانی برقرار ميگردد كه فاصله مركز بار تا مركز ثقل ليفتراك هر چه بيشتر بهم نزديك باشند.

بخاطر داشته باشيد كه اكسل عقب ليفتراك مجهز به محور تعليق مي باشد تا در سطوح نا هموار چرخ های  ليفتراك را بر روی زمين نگه دارد.

گاهی مواقع شما باری را حمل میكنيد كه اختلاف طول دارد، (در يك طرف بلندتر و در طرف ديگر كوتاهتر) اگر شما بار را از طرف طولانیتر حمل كنيد مركز ثقل آن عقبتر خواهد بود از زمانیكه شما بار را از طرف كوتاهتر حمل كنيد.

بعبارتی وقتیكه مركز ثقل از عقب  ليفتراك فاصله زيادی دارد ليفتراك تعادلی كمترين ثبات را دارا است.

هرگز به شاخك های ليفتراك قطعه ای اضافه نكنيد مگر اينكه قطعه افزودنی به توصيه سازنده قابل افزودن باشد.

وقتی شما دكل را جلو و عقب میكنيد فاصله بين دو بار و مركز ثقل را زياد و كم میكنيد. وقتی دكل را به سمت عقب میدهيد بازوی كاركننده كوتاهتر و تعادل بار بيشتر میشود.

شما هميشه به حداكثر  ظرفيت مجاز باربری ليفتراك توجه كنيد.

به عنوان يك اپراتور خودروی صنعتی،  شما مسؤل هستيد  ليفتراك خود را روزانه بازديد و اشكالات فنی ماشينتان را گزارش نماييد. لذا ضروری است به موارد ذيل توجه كنيد :

الف) ترمز را بازديد كنيد. پدال ترمز نبايد بيش از نيمی از مسير خود را تا كف ليفتراك پايين رود.

ب) بوق، چراغهای جلو، چراغهای راهنما، چراغهای هشدار دهنده و احتمالا نورافكن ليفتراك را چك نماييد.

ج) لامپ فشار روغن و گيج فشار روغن را بازديد نماييد.

د) شاخكهای ليفتراك را بازبينی كنيد دقت كنيد قسمت پاشنه شاخك ماكزيمم ساييدگي آن نبايد از 10% ضخامت اصلی بيشتر شود.

ه) به تركها در زنجيرها و صدمه در نقاط اتصال زنجيرها توجه كنيد.

و) استفاده ناصحيح از ترمزها، تنظيم نادرست چرخها، رانندگی برروی مواد شيميايی يا اشيا تيز و برنده سبب خرابی سريع لاستيكها میگردند.

ز) چرخها و لاستيكها را بازديد كنيد. اگرچرخها بادی هستند فشار باد را در حد تعيين شده ثابت نگه داريد تا استقامت و كارايی ليفتراك كم نشود.

ی) آب و روغن ليفتراك را قبل از شروع به كار بازديد نماييد.

سیم کشی برق و عیوب آن در لیفتراک

باطری، برق مورد نیاز را برای شروع کار موتور دیزلی یا عملکرد موتور لیفتراک برقی تامین می کند.

جریان برق در لیفتراک ممکن است ساده باشد اما قطعا فرآیندی بیشتر از یک سیم پیچ و سوییچ است.

باطری ها قسمتی از سیستم استارت هستند که دارای موتورهای استارتر برقی و استارتر سلنوییدی می باشند.

هنگامی که لیفتراک را روشن می کنید باطری قدرت موتور را تامین می کند، موتور را می چرخاند تا احتراق رخ بدهد.

استارتر باید قدرت کافی داشته باشد تا موتور سرد را بچرخاند و بر اصطکاک داخلی رینگ های

پیستون و فشار کمپرس سیلندرها غلبه کند و انرژی کافی را فراهم آورد تا ولوها را باز و بسته کنند.

برای هدایت انرژی، سلنوییدها مانند سوییچ الکترونیک عمل می کنند تا انرژی موتور را تامین کنند.

کنترلرهای سرعت موتور بخشی از سیستم است تا موتور را با سرعت دلخواه حرکت دهند.

موتور استارتر همچنین قدرت دینام را تامین می کند که به تسمه متصل شده است است و

باطری را شارژ مجدد می کند. این، باطری را قادر می سازد تا برق مورد نیاز را برای اچزای دیگر مانند

چراغ ها، کنترل پنل ها و قطعات الکتروهیدرولیک تامین کنند. واحدهای کنترل مانند تنظیم کننده های

ولتاژ قطعاتی از دینام هستند تا ولتاژ را در ترمینال های باطری ثابت نگه دارند. دیودها یا یکسوکننده ها

جریان متناوب دینام را به جریان مستقیم تبدیل می کنند.

سیستم برق لیفتراک هماهنگ با سیستم احتراق کار می کند پس شکست هر یک از قطعات برقی ممکن است

جلوی استارت زدن لیفتراک را بگیرد یا اینکه از هماهنگی بین قطعات اجتناب می کنند.

با اطمینان از اینکه قطعات برقی لیفتراک همیشه در وضعیت کاری خوبی هستند می توانید مطمئن شوید

که لیفتراک به کار خود ادامه خواهد داد.

صفحه کلاچ

وسیله ای برای انتقال چرخش از شفتی به شفت دیگر کلاچ نام دارد. در سیستم ها و مکانیزم های انتقال نیرو برای این که نیروی تولید شده در بخش دیگری مصرف شود بهترین وسیله استفاده از کلاچ است. با استفاده از صفحه کلاچ هر زمان که نیاز به قطع انتقال نیرو باشد این کار به سادگی انجام می شود. سیستم کلاچ خودرو از قطعاتی تشکیل شده است که عبارتند از دوشاخه کلاچ، صفحه کلاچ ،بلبرینگ کلاچ ، اهرم ، شاخک ها ، صفحه دنده و دیسک کلاچ. همه ی خودرو هایی که گیربکس آنها دستی است دارای قطعه ای هستند به نام صفحه کلاچ که این امکان را به راننده می دهد تا خودرو را به حرکت در آورد و عمل تعویض دنده را انجام دهد. صفحه کلاچ بعد از مدتی ساییده می شود و باید تعویض شود. زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو بستگی به نوع رانندگی دارد و معمولا هر ۶۰ هزار کیلومتر باید عوض شود.

از قطعات مهم در گیربکس کلاچی یا همان دنده ای است ,

در گیربکس های دنده ای موتور و گیربکس توسط پدال کلاچ از یکدیگر جدا می شوند

بدین ترتیب که با گرفتن کلاچ باعث ایجاد فاصله بین موتور و گیربکس می شود

و لیفتراک از حرکت باز می ایستد, صفحه کلاچ از دو طرف با لنت مخصوص پرچ شده است و بعد از اتمام نیاز به تعویض دارد .

سرسیلندر لیفتراک 

سرسیلندر لیفتراک را می‌توان مکمل بلوک سیلندر دانست، این قطعه بر روی بلوک سیلندر نصب می‌شود و محفظه احتراق برای پیستون را به وجود می‌آورد.

همانگونه که مسیر حرکت پیستون در داخل بلوک سیلندر می‌باشد و بلوک سیلندر، بستر حرکت پیستون را فراهم می‌کند، سرسیلندر، محفظه احتراق پیستون را ایجاد کرده و سوپاپ‌ها، بادامک‌ها و سایر اجزای تایمینگ بر روی آن نصب می‌شوند. هنگامی که موتور خودرو نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد، باید سرسیلندر آن باز شود. باز شدن سرسیلندر، امکان دسترسی به پیستون و سایر اجزا سیلندر را فراهم می‌کند.

در لیفتراکهایی که سیلندرهای آن بصورت جفت روبروی همدیگر قرار می‌گیرند (سیلندرهای v شکل)، معمولاً از دو سرسیلندر استفاده می‌کنند که هر کدام نصف سیلندرها را پوشش می‌دهند.

سرسیلندر نیز مانند بلوک سیلندر می‌بایست خنک شود. سرسیلندر یا از طریق گردش آب در شیارهای مخصوص ایجاد شده در سرسیلندر خنک می‌شود و یا از طریق عبور هوا از سطح سرسیلندر خنک می‌شود. سطح خارجی سر سیلندرهایی که توسط هوا خنک می‌شوند به صورت پره های موازی ساخته می‌شوند تا تبادل گرمایی بهتری با هوا داشته باشند.

معمولاً سرسیلندرهایی توسط هوا خنک می‌شوند که در برابر جریان باد مستقیم قرار دارند و حرارت زیادی تولید نمی‌کنند. مانند موتورهای تک سیلندری که در موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شوند

سرسیلندر را اگر بخواهیم بسیار ساده بررسی کنیم می‌توان به عنوان یک بخش فلزی در نظر گرفت که بر روی بلوک سیلندر نصب می‌شود تا در فرآیند کاری موتور لیفتراک، بتوان جلوی ورود گازها را در زمان لازم بگیرد و به علاوه به طور موقت مسیر ورود سوخت و خروج دود را فراهم کند.

البته در این وظایف، سرسیلندر تنها نیست و این وظایف مهم را با کمک واشر سرسیلندر، سوپاپ‌‌ها و میل سوپاپ انجام می‌دهد.

واشر سرسیلندر چیست؟

موتور لیفتراک متشکل از اجزای فراوانی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از: بلوک سیلندر، سرسیلندر، واشر سرسیلندر، پیستون، میل‌لنگ، میل سوپاپ و … . سیلندرها در داخل بلوک سیلندر جای گرفته‌اند که بر روی آن‌ها سرسیلندرها نصب می‌شوند. سرسیلندر قطعه‌ای آلومینیومی بوده و محل تعبیه اتاقک احتراق، شمع و … است. واشر سرسیلندر بین بلوک سیلندر و سر سیلندر قرار گرفته و مهم‌ترین وظایف آن عبارتند از:

 

  • آب‌بندی: واشر سرسیلندر مانع از نشت گاز (مخلوط سوخت و هوا) از محفطه احتراق شده و علاوه بر آن از نشت آب و روغن نیز جلوگیری می‌نماید. نشتی گاز به شدت بر عملکرد موتور تاثیرگذار بوده و باعث کاهش قدرت و راندمان موتور می‌گرد. لازم به ذکر است که به هنگام بالا آمدن پیستون در محفظه سیلندر، فشار محفظه به شدت افزایش یافته و چنانچه آب‌‎بندی به خوبی انجام نشده باشد؛ نشتی‌های قابل توجهی رخ خواهد داد.

هدایت صحیح آب و روغن: روغن موتور و آب دو سیال مهم در موتور هستند که جهت گردش آن‌ها در موتور، مسیرهایی بر روی سرسیلندر و واشر سرسیلندر در نظر گرفته شده است.

جلوگیری از اختلاط روغن و آب: با وجود آنکه وجود این دو سیال در خودرو ضروری است ولیکن اختلاط آن‌ها می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد. از انجا که فاصله بین مسیر روغن و آب بسیار کم است لذا واشر سرسیلندر باید مانع اختلاط آن‌ها گردد.

جنس واشر سرسیلندر

همانطور که عنوان شد فشار محفظه احتراق به هنگام بالا رفتن پیستون به شدت افزایش می‌یابد که در خودروهای بنزینی به حدود 700 پی‌اس آی و در خودروهای دیزلی حتی به 2000 پی‌اس‌آی نیز می‌رسد. لذا واشر سرسیلندر باید از موادی ساخته شود که تحمل این فشار بالا را داشته باشد؛ از همین روی برای ساخت واشر سرسیلندر عمدتا از پنبه نسوز، فولاد و مس سوختن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر نیز مانند هر قطعه دیگری در معرض خرابی قرار دارد که خرابی این قطعه به صورت سوختن خود را نشان می‌دهد. دمای موتور به هنگام کار بسیار افزایش می‌یابد و از آنجا که واشر سرسیلندر در معرض گرمای زیاد حاصل از موتور قرار دارد چنانچه افزایش دمای موتور در محدوده مجاز نباشید می‌تواند منجر به سوختن واشر سرسیلندر شود.

استفاده می‌گردد.

دلایل سوختن واشر سرسیلندر

سوختن واشر سرسیلندر بر اثر ازدیاد دمای موتور و در نتیجه افزایش دمای بیش از حد واشر سرسیلندر رخ می‌دهد و این سوختن نیز عمدتا ناشی از عدم عملکرد صحیح سیستم خنک‌کننده می‌باشد که ذیلا بدان‌ها اشاره شده است:

  • کم بودن آب رادیاتور
  • مسدود بودن لوله‌ها و مجاری آب
  • خراب بودن پروانه
  • وجود رسوبات در سیستم خنک‌کننده
  • گرمای بیش از حد هوا
  • سبک رانندگی نامناسب
  • خرابی ترموستات
  • خرابی واترپمپ

نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر

  • خرابی یا سوختن واشر سرسیلندر تاثیرات مخربی بر عملکرد موتور داشته که این تاثیرات با نشانه‌هایی همراه است و باید راننده با مشاهده چنین مواردی، دقت و بررسی بیشتری نموده و در صورت نیاز مبادرت به تعویض واشر سرسیلندر نموجود نشتی از زیر منیفولد
  • خروج دود سفید از لوله اگزوز
  • مشاهده حباب در رادیاتور
  • دما بیش از حد موتور
  • جوش آوردن موتور
  • تغییر رنگ روغن به سفید شیری
  • خروج دود آبی از لوله اگزوز
  • مشاهده روغن و آب روی موتور (به دلیل نشتی)

 تعویض واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر یک قطعه مصرفی بوده و در صورت سوختن باید تعویض گردد که تعویض آن فرآیندی بسیار زمانبر است و اتفاقا قسمت عمده هزینه تعویض سرسیلندر مربوط به اجرت مکانیک است نه قیمت واشر سرسیلندر. اگر علاقمند هستید که خود نسبت به تعویض واشر سرسیلندر بپردازید سطور ذیل را از دست ندهید.

  • به دفترچه خودرو مراجعه نموده و الزامات مربوط به تعویض واشر سرسیلندر را مطالعه نمایید.
  • روغن موتور و مایع خنک‌کننده را به طور کامل تخلیه نمایید.
  • سرسیلندر و بلوک سیلندر باید تحت تست فشار قرار گرفته و ترک‌های احتمالی آن مشخص شده و در صورت نیاز تعمیر گردد.
  • سطح بلوک سیلندر و سرسیلندر را به دقت تمیز نمایید. باید توجه داشت که حتی سوراخ پیچ‌ها نیز تمیز شوند.

واشر سرسیلندر به قرار ذیل است:

  • واشر سرسیلندر را بر روی بلوک قرار دهید.
  • سر سیلندر را بر روی بلوک و واشر سرسیلندر قرار داده و به دقت تراز نمایید.
  • پیچ‌ها را سفت نمایید. پیشنهاد می‌شود ترک متر نیز به همراه داشته باشید.
  • سایر قطعات بازشده را دوباره جانمایی کرده و اتصالات را محکم نمایید.
  • روغن موتور و مایع خنک‌کننده را دوباره اضافه کنید.

تسمه تایم

یک تسمه پلاستیکی است که قسمتی از موتور احتراق داخلی است و در داخل پیشرانه قرار دارد و میل لنگ را به میل سوپاپ یا سوپاپ ها متصل می کند تا 4 عمل اصلی موتور یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه صورت گیرد. اقدام نکردن در زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم باعث فرسایش دندانه ها می شود.

وظیفه این تسمه تنظیم زمان صحیح باز و بسته شدن سوپاپ ها است، این تسمه میل سوپاپ ها را به چرخش درمی آورد و کنترل می کند. در خودروهای مختلف محل قرارگیری میل سوپاپ با یکدیگر متفاوت است ولی در اکثر موارد این قطعه در سر سیلندر خودرو جایگذاری شده است.

جایگیری صحیح تسمه تایم پر اهمیت است و اگر تسمه تایم یک یا چند دندانه جابجا شود زمان باز بودن سوپاپ ها به هم ریخته و در کار موتور اختلال ایجاد می شود.

همانطور که گفته شده است بررسی تسمه تایم باید جزو برنامه سرویس دوره ای موتور باشد و شما در فواصل معین آن را بررسی کنید تا بتوانید نشانه های خوردگی و یا پارگی تسمه تایم را بیابید.

چه زمانی تسمه تایم باید تعویض شود و از روی چه نشانه هایی می توان متوجه شد؟

1.مشکلات اگزوز

یکی از مشکلات مربوط به تسمه تایم ،دود کردن بیش از حد اگزوز است زیرا اگر تسمه تایم مشکل داشته باشد ،موتور باید تلاش بیشتری برای به حرکت در آوردن قطعات خود کند پس فشار بیشتری به آن وارد می شود و به همین علت دود زیادی از اگزوز خارج می گردد.

2–مشکلات استارت و حرکت

تسمه تایم یکی از قطعات لیفتراک است که کاملا دقیق طراحی شده و همیشه باید تنظیم باشد تا بتواند به ازای هر یک بار چرخیدن میل بادامک، دو بار میل لنگ را بچرخاند. با چرخش میل بادامک ، دریچه ها یا سوپاپ های ورود و خروج گاز باز و بسته می شوند.

متناسب با لحظه حرکت پیستون ها این دریچه ها باز و بسته می شوند. پس اگر زمان بندی این چرخه به هم بریزد بقیه چیزها نیز از تنظیم خارج می گردندکه این امر می تواند باعث درست استارت نخوردن خودرو شود.

  1. از بین رفتن دندانه ها

.تسمه تایم های کارکرده در مدت زمان استفاده شان ، فرسایش و خوردگی دندانه ها را به دنبال دارد.و در این حالت از اسفاده مجدد خودداری شود

4- دور موتور بد عمل می کند

اگر هنگام رانندگی متوجه شدید موتورتان تنظیم نیست و درست کار عمل نمی کند و دور موتور به 2 تا 4 هزار دور رسیده ، باید تسمه تایم را چک کنید زیرا اگر تسمه تایم شُل شده باشد، خودرو شروع به لغزش می کند و در حین شتاب ، دور موتور بالاتر می رود. این می تواند نشانه از بین رفتن دندانه ها هم باشد.

زمان تعویض تسمه تایم

بازه زمانی پیشنهاد شده برای تعویض تسمه تایم لیفتراک زمانی است که تسمه پوسیده و دیگر قابل استفاده نمی باشد پوسیدگی ترک هم باعث خطر میشود و عاقلانه است که بابت یک قطعه به ظاهر ساده ریسک پر از خطر را انجام ندهیم و بهترین حالت بازدید دوره ای و چک کردن درلیفتراک  های مختلف است.   مانند زمانی که موتور را روشن کرده و یا شتاب می گیرید، صدا های قیژ قیژ می شنوید. هزینه تعویض تسمه دینام در کشورهای مختلف فرق می کند که این مبلغ  متغیر است.

پاره شدن تسمه تایم

در برخی مواقع ، باز شدن و یا پارگی تسمه سبب می شود ، دینام و پمپ هیدرولیک و یا غلتک های هرزگرد ، به زیر تسمه تایم برود و آنها نیز پاره شود. به همین دلیل تعویض هم زمان آن ها بهتر است و شاید تعویض یکی از آن ها مشکل ساز گردد،

در برخی موتورها سوپاپ های هنگام باز شدن وارد منطقه ی حرکتی پیستون می شوند و پاره شدن تسمه تایم موجب برخورد سوپاپ باز با پیستون در حال بالا آمدن می شود و این برخورد سوپاپ ها را از بین می برد وبه سر سیلندر آسیب می رساند.

عواقب سهل انگاری در تعویض تسمه تایم
برخی افراد معمولا به خاطر صرفه جویی در هزینه ها برخی سرویس های دوره ای لیفتراک را نادیده می گیرند ‏یا به تاخیر می اندازند. این قبیل افراد از عواقب سنگین کار خود بی اطلاع هستند و نمی دانند که ‏لیفتراک که سرویس های آنها نادیده گرفته شده پس از مدتی خرابی های زیادی به صاحب خود تحمیل ‏می کنند. حتی اگر خوش شانس باشید و آسیب جدی به لیفتراک شما وارد نشود حداقل ضرری که متحمل ‏خواهید شد این است که عمر لیفتراک بسیار کمتر از حد نرمال خواهد بود و زودتر مجبور به عوض کردن ‏آن خواهید شد.‏

اکثر لیفتراک های  امروزی از تسمه تایم لاستیکی برای به گردش در آوردن میل سوپاپ (ها) و واتر پمپ ‏استفاده می کنند. در گذشته در لیفتراک به جای تسمه از زنجیر استفاده می کردند که جز در مواقعی که آسیب ‏جدی به موتور وارد نشده بود نیازی به سرویس نداشتند ولی تسمه تایم در فواصل زمانی معینی نیاز به ‏تعویض دارد.
1 – اگر موتور خودرو از نوع ‏Interference ‎‏ (تداخلی) باشد پس از بریدن تسمه پیستون به سوپاپ ‏برخورد کرده و آسیب جدی به موتور وارد می کند.‏

‏2 – اگر موتور خودرو از نوع ‏Non-Interference‏ (غیر-تداخلی) باشد پس از بریدن تسمه پیستون به ‏سوپاپ برخورد نمی کند زیرا این نوع موتورها طوری طراحی شده اند که پیستون وارد قلمرو باز شدن سوپاپ ‏ها نمی شود.‏

اکثر موتورها از نوع اول هستند زیرا در نوع دوم دست طراح برای بالا بردن نسبت تراکم موتور بسته است.‏

اگر استفاده شما از لیفتراک به نحوی است که با دور موتور بالا زیاد رانندگی می کنید ‏و بار زیاد و ساعات زیاد استفاده میکنید  باید زمان ‏اعلام شده برای تعویض تسمه را کاهش دهید در غیر اینصورت در صورت بریدن تسمه هزینه گزاف تعمیر ‏موتور بر عهده شماست.‏

بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است. برای اینکه از وضعیت تسمه تایم و سلامت آن مطمئن باشید  . در صورتی ‏که این کار را نکرده اید ولی احساس می کنید زمان خیلی زیادی از تعویض نگذشته است بهتر است لیفتراک ‏خود را پیش افراد اهل فن ببرید تا وضعیت تسمه را برای شما بررسی کنند. علائم شایع خرابی تسمه ‏پوسیدگی، ترک خوردگی، ساییدگی و از بین رفتن دندانه ها هستند. ‏
علاوه بر علائم ظاهری برخی علائم دیگر نیز ممکن است اتفاق بیفتد که نشانه خراب بودن تسمه تایم یا ‏تنظیم نبودن تایمموتور لیفتراک است. علائمی از قبیل بد استارت خوردن موتور، لرزش بیش از اندازه موتور هنگام ‏کارکرد در دور آرام، سر و صدای اضافی از قسمت نزدیک قاب تسمه تایم، افزایش مصرف سوخت و کاهش ‏محسوس شتاب و قدرت موتور. در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در اسرع وقت تسمه را عوض ‏کنید یا حداقل مطمئن شوید که ایرادهای فوق مربوط به تسمه تایم یا تایمینگ موتور نیست؛ شاید هزینه ‏تعویض تسمه مقداری گران باشد ولی بسیار کمتر از هزینه تعمیر موتور خواهد بود! ‏

در صورتی که لیفتراک شما نیاز به تعویض تسمه تایم پیدا کرد برای انجام این کار فقط نزد افراد با تجربه و ‏مطمئن بروید زیرا هنگام تعویض تسمه، تایم موتور باید مجددا از نو تنظیم شود و تسمه باید در جهت مناسب ‏روی پولی میل سوپاپ قرار گیرد و سفتی تسمه باید در حد استاندارد (مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو) ‏باشد تا میزان کشش تسمه از حد مجاز بیشتر و کمتر نشود. در صورت رعایت نکردن هر کدام از موارد فوق ‏توسط افراد آماتور خطر بزرگی موتور لیفتراک شما را تهدید خواهد کرد.‏

بهتر است هر بار که تسمه تعویض می شود وضعیت واتر پمپ نیز بررسی شود زیرا واتر پمپ توسط تسمه ‏چرخانده می شود و در صورتی که خراب باشد ریسک بریدن تسمه وجود دارد. همچنین تمام قسمتهایی که ‏توسط تسمه به حرکت در می آیند یا تسمه آنها را به حرکت در می آورد در هر بار تعویض تسمه نیازمند ‏بررسی دقیق هستند. قسمتهایی مانند هرزگردها، تسمه سفت کن، میل سوپاپ، پولی میل سوپاپ و پولی میل ‏لنگ.‏

دلکو لیفتراک

دلکو وسیله‌ای است در موتورهای درون‌سوز که جریان ولتاژ بالا را از کوئل به شمع‌ها هدایت می‌کند تا به ترتیب احتراق را منظم کند.

دلکو در موتور لیفتراک به عنوان یکی از اجزای مهم موتور می‌باشد که وظیفه تقریبی آن تأمین برق و شارژ کردن باتری می‌باشد.

دلکو دو عمل انجام می‌دهد، یکی کمک به کوئل برای ایجاد جریان برق قوی؛ و عمل دوم اینکه برق قوی ایجاد شده در کوئل را گرفته به سیلندر برای خوردن جرقه تقسیم نماید.

در هریک از سیلندرها اسبابی به نام شمع، بسته شده که جریان برق قوی از دلکو تحویل آنها شده به شکل جرقه از آن برای آتش زدن گاز استفاده می‌کنند. در پهلوی دلکو اسباب کوچکی به نام فیوز دلکو قرار داده‌اند که می‌توان آن را «شیشهٔ عمر» لیفتراک نامید زیرا اگر فیوز نباشد یا سوخته باشد اولاً موتور روشن نمی‌شود و اگر هم بشود خاموش می‌شود.

 

 خرابی و تعمیر واترپمپ لیفتراک

وظیفه واتر پمپ این است که آب، ضدیخ و ضدجوش را به بخش‌های مختلف موتور برساند. مایعات نام‌برده مجدداً از راه واتر پمپ به رادیاتور بازگردانده می‌شوند. برای همین هم هست که این قطعه کمک می‌کند تا لیفتراک در روزهای سرد دچار یخ‌زدگی نشود و در روزهای گرم هم خنک بماند.

زمانی که واتر پمپ به‌درستی عمل کند، لیفتراک در دمایی مناسب و ثابت به کار خود ادامه خواهد داد. حال اگر خرابی واتر پمپ برای لیفتراک پیش بیاید، امکان آسیب‌دیدن موتور هم بالا می‌رود. پس باید همیشه هوای واتر پمپ را داشته باشید و ببینید که علائم و دلایل خرابی آن چیست.

دلایل خرابی واتر پمپ چیست؟

خرابی واتر پمپ در درجه نخست روی واشر سرسیلندر اثر می‌گذارد. گرم‌ترین قسمت پیشرانه لیفتراک نزدیک به واشر سرسیلندر است. لیفتراک هایی که تجربه سوزاندن این قطعه یعنی واشر سرسیلند را دارند در هنگام فروش با افت قیمت قابل‌توجهی روبه‌رو می‌شوند. پس به اهمیت واتر پمپ سالم دقت کنید و نگذارید که خرابی آن باعث تخریب قطعات دیگر و کاهش ارزش خودرویتان شود. از جمله دلایلی که باعث می‌شود، این قطعه در لیفتراک تخریب شود، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  •      یخ زدگی  آب درون موتور
  •       زنگ‌زدگی پره‌های داخلی واتر پمپ
  •       وجود خوردگی در دنده و قسمت‌های دیگر
  •       نبود ضدیخ در سیستم خنک‌کننده لیفتراک

دقت کنید که در میان این دلایلِ خرابی واتر پمپ، یخ‌زدگی آب درون موتور باعث شکستن واتر پمپ می‌شود. درباره علت دیگر که نبود ضدیخ در سیستم هست هم نیاز به یک توضیح وجود دارد: حتی اگر ضدیخ درون لیفتراک  موجود باشد اما جنس و کیفیت آن مرغوب ارزیابی نشود، باز هم امکان تخریب واتر پمپ خواهد بود.

    1. مایع خنک کننده را در فاصله های زمانی توصیه شده توسط کارخانه سازنده، در واتر پمپ لیفتراک  تعویض نمایید. مایع خنک ¬کننده ¬ی فرسوده و قدیمی باعث می گردد که واترپمپ لیفتراک زنگ بزند و خراب شود.
    2. هنگام تعویض تسمه واترپمپ لیفتراک به هم تراز بودن آن با پولی و شل یا سفت نبودن تسمه دقت نمایید. تسمه ای که شل باشد، تراز نشده باشد و یا بیش از حد کشیده شده باشد، از عملکرد مناسب پمپ آب لیفتراک سایر لوازم جانبی لیفتراک جلوگیری می کند و می تواند به شفت پمپ، بلبرینگ و آب بندی ها آسیب برساند.
    3. مشکل داغی بیش از حد موتور لیفتراک را به سرعت رفع نمایید. زیرا به پروانه داخل واترپمپ لیفتراک و آب بندی موتور لیفتراک اسیب جدی وارد می نماید.
    4. از یک واترپمپ لیفتراکباکیفیت استفاده نمایید تا سیستم خنک کننده لیفتراک شما در شرایط بهینه و برای مدت طولانی تری کار کند.
    5. هنگامی که واترپمپ لیفتراک که با تسمه تایم کار می کند را تعویض می نمایید، تسمه تایم را هم همزمان تعویض کنید، مخصوصا زمانی که واترپمپ لیفتراک نشتی داشته باشد. زیرا تسمه تایم لیفتراک فرسوده به واترپمپ لیفتراک آسیب وارد می کند.علائم خرابی واتر پمپ چیست؟شُل‌شدن قرقره واتر پمپ در هنگام رانندگی با سرعت بالا باعث بروز صدایی می‌شود که تشخیص آن سخت نیست. این صدای ناله‌مانند نشان از فرسودگی و خرابی واتر پمپ دارد. پس اگر چنین چیزی برای خودرویتان رخ داد، حتما موضوع را پیگیری کنید تا به بخش‌های مختلف موتور آسیبی وارد نشود.
      • خروج بخار از موتورلیفتراک

      یکی دیگر از نشانه‌های خراب‌شدن واتر پمپ این است که بخاری از رادیاتور یا موتور لیفتراک بیرون می‌آید. علت چیست و ارتباط این نشانه با خرابی پمپ آب در چیست؟ همان‌طور که گفته شد، واتر پمپ وظیفه خنک‌سازی موتور  را بر عهده دارد. زمانی که این قطعه دچار اختلال و خرابی می‌شود، دمای موتور هم بالا می‌رود و بخار از آن بلند می‌شود. با دیدن آن، سریع وارد عمل شوید و لیفتراک را پارک کنید و به سراغ متخصص بروید.

      نکته: اگر شاهد خروج بخار از موتور لیفتراک بودید، حتما آن را خاموش و به کنار خیابان یا جاده هدایت کنید تا دچار حوادث ناگوار برای خود و سرنشینان دیگر نشوید.

      • نشتی مایع خنک‌کننده

      زمانی که واتر پمپ خراب و کهنه می‌شود، واشرهایش حالتی فرسوده پیدا می‌کنند. این فرسودگی باعث نشت مایع خنک‌کننده از واتر پمپ می‌شود. برای اینکه در دردسر نیافتید، همیشه وضعیت مایع خنک‌کننده را بررسی کنید و اگر دیدید که در حوالی پمپ آب، مایعی سبز یا قرمز نشت داده است، حتما به مکانیک مراجعه کنید. مایع خنک‌کننده معمولا به رنگ سبز یا قرمز است.

      • داغ‌شدن موتور

      داغ‌شدن موتور بسیار خطرناک است. یکی از دلایل آن هم می‌تواند خرابی واتر پمپ باشد. اگر لیفتراک  پیشرفته دارید از راه صفحه مانیتور داخلی می‌توانید دمای موتور را بررسی کنید. اگر هم لیفتراک بدون این تجهیزات دارید، با دست‌زدن به موتور می‌توانید دمای آن را بررسی کنید. برای بررسی خرابی واتر پمپ به موتور دست بزنید و ببینید که آیا بیش از حد داغ شده است یا خیر. این حرارت زیاد می‌تواند نشانه تخریب واتر پمپ باشد.

      • نوسانات دمایی لیفتراک

      زمانی که سیستم خنک‌کننده لیفتراک به‌درستی کار می‌‌کند، در طیف‌های دمایی مختلف شاهد ثابت‌بودن دما خواهید بود. اما اگر دما بین دو حالت عادی و بالا نوسان پیدا می‌کند، احتمال دارد که پای خرابی واتر پمپ به میان باشد. البته این علامت فقط نشان‌دهنده خرابی پمپ آب نیست اما نیاز به بررسی وضعیت واتر پمپ دارد.

      • شنیدن صدای ساییدگی از موتور

      کاپوت خودرو را بالا بزنید و سعی کنید به صدای موتور گوش بدهید. یکی از نشانه‌های تخریب پمپ آب، شنیدن صدایی شبیه ساییدگی از موتور است. البته تشخیص این صدا برای متخصصان و راننده‌های باتجربه ساده به نظر می‌رسد و شاید برای دیگران کمی دشوار باشد.

       

      چگونه می‌توان از خرابی واتر پمپ جلوگیری کرد؟

      پیشگیری بهتر از درمان است. در زمینه مراقبت و نگهداری از لیفتراک هم این اصل وجود دارد. در این بخش از راه‌هایی برای جلوگیری از خرابی پمپ آب لیفتراک خواهید خواند تا دیگر دچار دردسرهای بعدی نشوید:

      ۱. تعویض مایع خنک‌کننده

      یکی از روش‌های جلوگیری از خرابی واتر پمپ این است که مایع خنک‌کننده را بنا به نظر شرکت سازنده لیفتراک در فاصله زمانی توصیه‌شده و مناسب تعویض کنید. اگر اجازه بدهید که مایع خنک‌کننده کهنه و فرسوده شود، واتر پمپ هم زنگ خواهد زد و شما را به دردسر می‌اندازد.

      ۲. توجه‌ و دقت در زمان تعویض تسمه واتر پمپ

      در زمان تعویض تسمه واتر پمپ به ترازبودن آن با فولی تسمه دقت داشته باشید. تسمه نباید شل یا سفت هم باشد. شل‌بودن یا سفتی و کشیدگی بیش‌ از حد تسمه مانع از عملکرد صحیح پمپ آب می‌شود و خرابی به بار می‌آورد.

  1. موارد ی که در لیفتراک برقی ممکن است پیش اید و نشانه های چیست ؟آیا چراغ های جلو روشن است؟اگر چراغ های جلو خاموش هستند حتما فیوز اصلی دستگاه دچار سوختگی شده است یا گاهی اوقات اتصالات بر اثر خوردگی قادر به برقراری اتصال الکتریکی لازم . چراغ های جلو کم نور است وقتی که سوکت باتری وصل است؟اگر چراغ های جلو کم نور هستند و نیز اتصالات ایرادی ندارند و شما نیز تلاش میکنید که لیفتراک را روشن کنید ممکن است در کل خوش شانس باشید چراغ های کم نور اشاره به ضعف باتری لیفتراک میکند، باتری را شارژ کنید و دوباره برای روشن کردن اقدام نمایید. اگر دوباره مشکل تکرار شد این بار باتری را در صورت امکان تعمیر یا تعویض نمایید.اولین نکته ی ایمنی باطری لیفتراک های برقی

اگر از باتری دود خارج میشود ممکن است منفجر شود یا آتش بگیرد سریع همه ی افراد را از اطراف آن پراکنده نمایید و همیشه کپسول آتش نشانی در کنار خود داشته باشید که در صورت آتش سوزی از آن استفاده کنید، توجه داشته باشید به هیچ وجه از آب جهت خاموشی استفاده ننمایید.

نصب سیلندر گاز در لیفتراک

سیلندر گاز مایع مطابق شکل به صورت خوابیده در روی پایه ویژه آن استقرار یافته است. یک کوپلینگ آب بندی کننده تند رها شونده ، سیلندر را به دستگاه کنترل کننده وصل می کند. وظیفه دستگاه کنترل ، تقلیل فشار مایع داخل سیلندر و تبدیل آن با فشار پایین و سپس فرستادن آن به کاربراتور می باشد. عمل تبخیر گاز مایع به کمک آب خنک کننده موتور که در اطراف محفظه تبخیر دستگاه کنترل جریان دارد انجام می گیرد. راننده بایستی همیشه به جهت قرار گرفتن سیلندر گار توجه کند ، در غیر این صورت به جای گاز مایع ، هوا وارد سیستم سوخت شده و موجب می شود تا موتور به خوبی کار نکند.

جریان عبور گاز مایع از کوپلینگ توسط شیر اتوماتیک کنترل می شود. در داخل این شیر اتوماتیک یک دریچه کنترل جریان وجود دارد که به شدت جریان سوخت حساس است و وقتی سرعت سوخت به مقدار تنظیم شده قبلی برسد شیر جریان را قطع می کند. محل اتصال پر کردن سریع امکان پر شدن سیلندر را از یک مخزن فراهم می کند. وقتی یک سیلندر را پر می کنیم نباید بیش از 80 درصد گنجایش سیلندر پر شود. برای تعویض یک سیلندر خالی شیر فلکه را ببندید و پیچ کوپلینگ را باز کنید. تسمه دور سیلندر را که سیلندر را به وزنه تعادل حکم می کند باز کنید و یک سیلندر پر را جایگزین کنید. رزوه کوپلینگ تغذیه را به کوپلینگ تغذیه را به کوپلینگ تغذیه را به کوپلینگ ماده طرف سیلندر پیج کنید. به آرامی ، فلکه شماره 2 را باز کنید تا سیستم از گاز پر شود ، این عمل پنج تا ده ثانیه طول می کشد و با یک صدای (هیس) به پایان می رسد در صورتی که فلکه اصلی شماره 3 به سرعت باز شود جریان سریع گاز اضافی موجب خواهد شد که دریچه به طور اتوماتیک بسته شود. وقتی این اتفاق بیفتد یک صدای (تق) شنیده می شود که بایستی فلکه را ببندیم تا تا دوباره صدای (تق) وقتی که فلکه را به آرامی و به گونه ای که قبلا گفته شد باز کنیم شنیده شود. اگر معلوم شود شیر فلکه سیلندر گاز مسدود شده (یخ زده است) نباید با یک میله ی کوتاه آن را باز کنیم (سمبه نزنید) زیرا ممکن است گاز مایع یخ زده تحت فشار ، به دست ما پاشیده شده و موجب جراحت های شدید شود . هر وقت اشکالی در سیلندر گاز مشاهده شد آن را به مرکز توزیع گاز تحویل داده و با یک سیلدر جدید تعویض کنیم. در صورت بروز هر نوع آتش سوزی ، فورا شیر فلکه روس سیلندر را بسته و شعله را با یک پارچه مرطوب خفه می کنیم و یا از پودر آتش خاموش کن استفاده می کنیم . در صورت نیاز سیلندر را باز کرده و به مرکز آتش نشانی اطلاع می دهیم.

  1. کوپلینگ سیلندر
  2. دستگیره شیر سیلندر
  3. شیر اطمینان
  4. مجموعه پایه نگهدارنده
  5. بست سیلندر گاز

هنگام جدا گذاری یا تعویض سیلندر گاز باید موارد ذیل رعایت شود

قبل از اقدام به نصب سیلندر جدید اطمینان حاصل کنید که رزوه های پیچ کوپلینگ سیلندر با رزوه های پیچ کوپلینگ سر شیلنگ تغذیه مطابقت داشته باشد.

قوانین ساده زیر بایستی در مواقعی که لازم است سیلندر تعویض گردد رعایت شوند.

  • راننده باید هنگام نصب کپسول و اتصالات آن دقیقا طبق توصیه ی سازنده عمل کند.
  • حداقل یک چهارم مخزن لیفتراک های دوگانه سوز باید از سوخت مناسب پر باشد تا لیفتراک شروع به کار کند.
  • لیفتراک های CNG نباید در فشاری فراتر از محدوده ی مجاز شارژ شوند.
  • در لیفتراک های گاز سوز ، مخزن گاز در عقب دستگاه روی وزنه تعادلی نصب می شود و با حفاظ مخصوصی برای جلوگیری از افتادن بسته می شود.

موارد زیر قبل از پر شدن مجدد ظروف محتوی گاز مایع باید بازدید و پس از عیب یابی رفع عیب گردد.

  • هرگونه آسیب دیدگی ، سوراخ شدگی ، فرورفتگی و شکاف در ظروف تحت فشار
  • تعویض سیلندر در هوای آزاد صورت گیرد.
  • شیر ایمنی درپوش نداشته یا آسیب دیده باشد.
  • شیرها ، اتصالات و رزوه ها دارای نشتی باشند.
  • نباید تعویض سیلندر در مجاورت شعله باز انجام شود همچنین سوئییچ بایستی بسته باشد.
  • آلوده بودن شیر ایمنی و وجود هر گونه جسم خارجی در آن
  • خراب بودن درزگیر های قابل انعطاف و آسیب دیدگی اتصالات مربوط
  • در طول مدت عملیات تعویض سیلندر سیگار کشیدن ممنوع است.

هیدرولیک

از آن جا که لیفتراک برای بلند کردن ، پایین آوردن ، جابه جایی و حمل کالا ها و مواد ، مورد استفاده قرار می گیرد ، سیستم هیدرولیک به خاطر مزیت های ذیل مناسب ترین سیستم برای لیفتراک می باشد:

  1. تولید و انتقال نیروهای بزرگ در لیفتراک توسط قطعات کوچک هیدرولیکی
  2. افزایش عمر قطعات به دلیل استفاده از روغن در داخل سیستم ها و کاهش میزان فرسایش قطعات
  3. امکان به دست آوردن نیرو ، فشار ، گشتاور و سرعت های غیر پله ای و یا به اصطلاح داشتن بی نهایت سرعت ، فشار ، نیرو
  4. انعطاف پذیری بسیار زیاد سیستم با استفاده از لوله و شیلنگ ها
  5. قابلیت تنظیم کردن و فرمان دادن خوب
  6. فرمان دادن به تجهیزات از فاصله زیاد (اغلب به وسیله الکتریسیته)
  7. امکان شروع حرکت از حالت سکون با حداکثر بار در سیلندر ها

در سیستم های هیدرولیکی لیفتراک ، انرژی مکانیکی که اغلب توسط موتور احتراقی و یا الکترو موتور تولید می شود ، در پمپ ها تبدیل به انرژی هیدرولیکی گشته ، این انرژی از طریق شیلنگ ها و شیر ها به جک ها منتقل می شود سپس مجددا تبدیل به انرژی مکانیکی می شود. در این سیستم روغن موجود درون مخزن از صافی می گذرد و از راه لوله به پمپ می رود. فشار روغن در پمپ افزایش می یابد و روغن پرفشار در شبکه لوله ها از شیر کنترل عبور کرده ، پیستون ها را به حرکت وادار می کند.

سیستم هیدرولیک شامل یک مخزن برای روغن و یک پمپ است که روغن را از مخزن با فشار بالا می کشد.

روغن سپس وارد واحد کنترل می شود که در آنجا کارهایی که اپراتور انجام می دهد مثل بالابردن،کج کردن دکل،ساید شیفت وکنترل می شود و بر اساس اهرمی که اپراتور پایین می زند روغن وارد آن قسمت می شود.

اگر لیفتراک دارای موتور باشد مثل لیفتراک های دیزلی و دوگانه(بنزینی-گازی) ، پمپ به طور مستقیم به آن متصل می شود و تمام زمان ها اجرا می شود.

اگر لیفتراک برقی باشد پمپ در تمام مدت کار نمی کند زیرا عمر باتری را کاهش می دهد در عوض دارای یک میکروسوئیچ است که پمپ هیدرولیک زمانی کار می کند که اهرم توسط اپراتور استفاده شود.

فیلتر باید به عنوان قدرت تحمل در مدار قرار بگیرد زیرا مدارهای هیدرولیکی بسیار کوچک هستند و اجزای آن می تواند توسط ذرات کوچک خراب شوند. اغلب فیلتر در داخل مخزن واقعی خود است. این فیلتر به تعمیر و نگهداری منظم نیاز دارد و این بهتر است به یک متخصص لیفتراک واگذار شود .

علل خرابی سیستم هیدرولیک

 روغن هیدرولیک

– شیلنکها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک

– پمپ هیدرولیک

– مخزن هیدرولیک

– شیر هیدرولیک

– تسمه هیدرولیک فرمان

– جک هیدرولیک (دو طرفه فرمان)

طرز کار سیستم هیدرولیک فرمان

1- پمپ هیدرولیک از طریق تسمه هیدرولیک نیروی دورانی خود را از موتور دریافت می کند.

– برای اینکه روغن در سیستم هیدرولیک جریان داشته باشد و کمبودی از نظر مقدار روغن بوجود نیاید، مخزن هیدرولیک در سیستم طراحی شده و جریان روغن هیدرولیک پس از عبور از جک هیدرولیک، از طریق شیلنک برگشت (فشار ضعیف) به مخزن بر می گردد.

خرابی سیستم هیدرولیک فرمان، علائم و علت خرابی آنها

موارد زیر شایعترین دلایل خرابی سیستم هیدرولیک

1- خراب شدن روغن هیدرولیک

در صورتیکه از روغن هیدرولیک مرغوب و مناسب استفاده نشود، و یا اینکه بیشتر از 40 هزار کیلومتر از آخرین تعویض آن گذشته باشد، احتمال خرابی پمپ هیدرولیک، کاسه نمدهای شیر هیدرولیک و جک دو طرفه هیدرولیک بیشتر خواهد شد.

روغن هیدرولیک VG46 برای محصولات ایران خودرو و سایپا مناسب است، برندها بهران، کاسپین و توتال نیز در نمایندگی های مجاز وجود دارد.

در صورت خرابی این قطعات، روغن از آنها نشت کرده و سطح روغن هیدرولیک در مخزن کاهش می یابد.

2- استفاده از قطعات نا مرغوب

همواره فشار بالایی از روغن در سیستم هیدرولیک در جریان است و لذا اهمیت استفاده از قطعات مرغوب در این سیستم بیشتر است. بطور مثال شیلنک فشار قوی هیدرولیک در پژو 206 از بالای مانیفولد اگزوز عبور کرده و در صورت نشت روغن از محل اتصال شیلنک و لوله، روغن هیدرولیک [که قابل اشتعال است]، روی مانیفولد اگزوز ریخته می شود و بدلیل حرارت بالای مانیفولد، احتمال آتشسوزی موتور وجود دارد. موارد قابل توجهی از آتشسوزی موتور 206 بعلت نشت روغن هیدرولیک گزارش شده است.

3- استفاده از رینگ و لاستیک غیر استاندارد – بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلوبندی

بر هم خوردن زوایای 5 گانه جلوبندی و یا استفاده از رینگ یا لاستیک با سایزی غیر از آنچه که تولید کننده خودرو تعیین کرده، باعث می شود که فشار بیشتری به سیستم هیدرولیک برای چرخاندن فرمان وارد آید. در این حالت، در برخی مواقع نیز پمپ هیدرولیک برای انجام وظیفه خود صدای غیر عادی تولید می کند.

علائم خرابی سیستم هیدرولیک

1- روغن ریزی از هر یک از قسمتها

اگر سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن به مرور زمان کم شود، یکی از قطعات زیر نشتی دارند که بسادگی با مشاهده روغن در اطراف آن قابل تشخیص خواهد بود:

i- مخزن یا شیلنکهای هیدرولیک

ii- سوئیچ الکتریکی لوله فشار قوی

iii- پمپ هیدرولیک

iv- شیر هیدرولیک یا جک دو طرفه

2- ایجاد صدا در هنگام کار کردن درجا، یا چرخاندن فرمان به سمت چپ یا راست

شنیدن صدای غیر عادی از سیستم هیدرولیک شامل موارد زیر است:

i- اگر پمپ هیدرولیک در هنگام کارکردن درجای موتور صدای اضافه تولید کند، به احتمال زیاد پمپ دچار مشکل شده است.

ii- ولی اگر فقط در هنگام چرخاندن فرمان به طرفین صدای غیرعادی شنیده شود، احتمالا سطح روغن هیدرولیک در مخزن کافی نیست و موارد مربوط به نشت روغن باید بررسی شود. (همچنین احتمال پایین بودن کیفیت روغن هیدرولیک نیز وجود دارد).

iii- اگر در زمان چرخاندن فرمان، صدایی شبیه به سوت یا جیغ از تسمه هیدرولیک شنیده شود، دو موضوع باید بررسی شود:

1- فولی تسمه روی میل لنگ معیوب است.

2- سایز تسمه هیدرولیک مناسب نیست و یا اینکه باید ریگلاژ شود.

3- سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو

در صورت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور، باید به ترتیب زیر عمل کرد:

1- ابتدا باید از سالم بودن تسمه هیدرولیک اطمینان حاصل شود.

2- از کافی بودن سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن و رسیدن روغن هیدرولیک به پمپ هیدرولیک اطمینان حاصل شود.

3- از کیفیت روغن هیدرولیک اطمینان حاصل شود. (اینکه روغنِ مناسب وجود داشته باشد و کارکرد آن بیش از حد نباشد).

در صورت درست بودن موارد 1 ، 2 و 3، علت سفت شدن فرمان با وجود روشن بودن موتور خودرو، یکی از موارد زیر است که توسط تکنیسین  باید بررسی شود:

i- پمپ هیدرولیک

ii- شیر هیدرلیک فرمان

iii- جک دو طرفه هیدرولیک

iv- در برخی موارد خرابی جعبه فرمان یا یکی از قطعات سیستم تعلیق

 

علائم خرابی:

وقتیلیفتراک روشن باشد، اگرفرمان را بسرعت به سمت چپ یا راست بچرخانیم، صدای تق تق شنیده می شود، ولی اگر لیفتراک خاموش باشد این صدا وجود ندارد.

علائم خرابی:

– کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک،

– شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان،

– چرب شدن اطراف محل روغن ریزی،

 

علائم خرابی:

– کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک،

– شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان،

– چرب شدن اطراف محل روغن ریزی،

نکته مهم:

روغن هیدرولیک قابل اشتعال است و  شیلنک فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالای مانیفولد اگزوز، نشت می کنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتشسوزی موتور شود.

 

علائم خرابی:

– کم شدن سطح روغن هیدرولیک داخل مخزن هیدرولیک،

– شنیدن صدای اضافه هنگام چرخاندن فرمان،

چرب شدن اطراف محل روغن ریزی

 

جک بالا بر

جک های بالابر لیفتراک ها از نوع سیلندر های جابجایی می باشند. در طرف پیستون ، مایع به داخل سیلندر جریان می یابد و در اثر مقاومت پیستون ، فشاری به نام فشار حرکت در مایع ایجاد می شود ، در نتیجه پیستون به طرف خارج حرکت می کند. بعد از آن پیستون به موقعیت نهایی خود رسید موقع برگشت توسط وزن شاخک ها و کریج به سمت پایین حرکت می کند و مایعی که در یک طرف پیستون جمع شده به مخزن بر می گردد.

جک های جلوبرنده و عقب برنده دکل (تیلت جک)

این جک ها از نوع سیلندر دو کاره با دسته پیستون یک طرفه سا به اصطلاح سیلندر دیفرانسیلی می باشد که دارای یک ورودی و یک خروجی است. ایجاد تنش های مماسی بزرگ در این نوع سیلندر ها امکان پذیر است. تمام قسمت های اصلی این سیلندر ماشین کاری دقیق پرداخت شده است. این سیلندر دارای دو ناحیه آب بندی است.

جک های فرمان

جک های فرمان نیز از انواع سیلندر دو کاره اما با دسته پیستون دو طرفه می باشد. در این سیلندر ها سرعت رفت و برگشت برابر است. تمام قسمت های اصلی این سیلندر ماشین کاری دقیق شده است و از سه ناحیه آب بندی شده است.

شیر های کنترل جهت (بلوک کنترل ولو)

سیر های کنترل جهتی که برای بالابری و خم دکل لیفتراک به کار می روند از نوع قرقره ای ” جهت باز کردن یا بستن آرام مسیر جریان ” هستند که می توانند سه خانه یا چهار خانه باشند.

این کنترل والو ها شامل شیر اطمینان داخلی و کاتریج های یک طرفه بوده ، ساختمان مجموعه ای این شیر به صورت ترکیبی از شیر های پیچ شده به یکدیگر می باشد.

وقتی تمامی قرقره ها در وضعیت خنثی قرار دارند ، جریان پمپ ، یا از طریق شیر اطمینان اصلی و یا از طریق یک قرقره مرکز باز به مخزن تخلیه برمی گردد. شیر مزبور دارای قرقره های با کورس حرکتی نسبتا زیزاد می باشد ، به گونه ای که در طی حرکت می تواند حالات مختلف کنترلی را نشان دهد.

آرایش اجزا داخلی این شیر به شکل سری به هم متصل شده اند. برای آن که روغن خروجی از عملکرد جهت تغذیه قرقره بعدی به کار گرفته شود ، عملکرد همزمان (بیش از یک سرویس دهی) نیز امکان پذیر می باشد. در این نوع اتصال گرچه فشار قابل دسترس بین سرویس های کاری تقسیم می گردد ، ولی دستیابی به سرعت های بالا وجود خواهد داشت و فشار عملکرد هر قسمت برای قسمت ما قبل به صورت پشت فشار ظاهر می شود.

دلیلی که برای به کارگیری اتصال سری شیر ها در لیفتراک می توان بیان نمود وجود امکان جلوگیری از حرکت کامل عملکرد قبلی و ایجاد محدودیت در میزان سیال تحولی به عملگر بعد است.

شیر کنترل و تنظیم دبی

برای عملکرد یکسانجک های جلو و عقب برنده دکل ، سه راهی تیلت جک در نظر گرفته شده است و شیر تنظیم و کنترل مقدار دبی روغن که به وسیله ی قطعه شماره 5 انجام می گیرد جهت کنترل مقدار و سرعت حرکت جک ها (در زمان جلو و عقب بردن دکل) بر روی سه راهی سیلت جک می باشد.

این شیر مقدار دبی از قبل تنظیم شده  را در مسیر رفت و برگشت روغن هدایت می کند و مقدار سرعت ناشی از جریان روغن پمپاژ شده را کاهش می دهد.

شیر یک طرفه

این شیر بر روی جک های بالابری تعبیه شده و وظیفه آن آزاد کردن مسیر عبور جریان در یک جهت و بستن آن در جهت مخالف می باشد. در این شیر با فشار روغن ورودی (از پمپ) فنر جمع شده ، قطعه مخروطی مسیر جریان را از B به A می بندد و روغن فقط از مسیر جریان A به سمت B عبور کرده ، پیستون های دکل با حرکت روغن به سمت بالا حرکت می کنند.

فیلتر

محل تصفیه مایع تحت فشار که به منظور افزایش طول عمر هیدرولیکی انجام می گیرد ، اهمیت زیادی در هیدرولیک دارد. ذرات ساییده شده فلزی و قطعات آب بندی ، گرد و غبار و مواد زاید هوا ، ضمن کار سیستم هیدرولیکی ، وارد مایع تحت فشار می شوند که مرتبا باید تصفیه گردند و گرنه ضمن عبور از کانال ها و سوراخ های ریز آن ها را مسدود می کنند و صدماتی که از این طریق به سیستم وارد می شود ، ممکن است بسیار زیاد باشند.

روغن سوزی 

به علاوه مواد زیاد و آلودگی های موجود در مایع تحت فشار ، موجب ساییدگی و خراب شدن قطعات متحرک می شود. تور های مغناطیسی با سوراخ های ریز ، عمل تصفیه را به خوبی انجام می دهند که در لیفتراک ها برای محافظت پمپ در مقابل ساییدگی ناشی از ذرات خارجی و خطر کاویتاسیون در صورت کثیف بودن فیلتر در لوله مکش نصب شده است.

در حقیقت روغن سوزی به معنای سوختن روغن به همراه هوا و سوخت در محفظه موتور است. اتفاقی که در حالت طبیعی نباید بیفتد و موجب کاهش شدید کارایی موتور و در نهایت خرابی آن می‌شود.

شکستن رینگ‌های پیستون، خورده شدن جداره سیلندر، لاغر شدن پیستون، خرابی گیت و لاستیک‌های آن ازدلایل اصلی روغن سوزی  هستند تعمیر این مشکلات نیز شاید تا پیش از گرانی‌ها با زیر یک میلیون تومان انجام می‌شد اما در شرایط امروز رقمی بین دو تا چهار میلیون تومان خرج برمی‌دارد. البته اگر مشکل فقط از گیت و لاستیک‌های این بخش باشد قیمت کمتر از دو میلیون تومان خواهد بود.

 

چه اتفاقی حین روغن سوزی می‌افتد؟

چون محفظه کارتل که روغن را درون خود نگه می‌دارد به بالا ی سرسیلندر راه دارد و بخشی که محفظه احتراق را به کارتل گازبندی می‌کند در حقیقت رینگ‌های پیستون هستند، اگر رینگ‌ها ضعیف باشند هم روغن سوزی اتفاق می‌افتد. دلیل این موضوع نیز راه یافتن روغن از کنار رینگ‌ها به محفظه احتراق و سوختن آن است.

گازهای حاصل از این احتراق غیرطبیعی از محفظه احتراق به کارتل و از این بخش به بالای موتور یعنی قسمتی که در قالپاق موتور قرار دارد راه می‌یابد و با باز کردن در قالپاق این گازها خارج می‌شوند.

در چنین حالتی است که تعمیرکاران و مکانیک به اصطلاح می‌گویند موتور بخار دارد و معمولا در این شرایط موتور نیازمند تعمیر کلی خواهد بود. مقصود از تعمیر کلی موتور  نیز تعویض رینگ و پیستون و حتی شاید تراش سیلندر و تعویض سیلندر است.

دقت کنید که این تعمیر بسیار حساس است و پیش از اینکه لیفتراک  را برای رفع روغن سوزی به تعمیرگاه بسپارید درباره آن مرکز تحقیق کرده و از صحت عملیات تعمیراتی در آنجا اطلاع حاصل کنید. البته برای این کار می‌توانید روی شرکت لیفت آسان  نیز حساب باز کنید

زمانی‌که دود سیاه همراه با مایع از لوله اگزوز خارج شود و یا در هوای گرم از لوله اگزوز آب بیرون بیاید باید فکری اساسی به حال داستان کرد. چرا که به دو علت مهم ممکن است این موضوع رخ داده باشد که هر دو آنها قابل تامل هستند.

  • اول اینکه واشر سرسیلندر خراب شده باشد که با تعویض واشر سر سیلندر این عیب رفع می‌شود.
  • دوم اینکه سر سیلندر ترک خورده یا تاب برداشته باشد که در این صورت سرسیلندر به تراشکاری احتیاج دارد.

هر دو مشکل نیز بسیار مهم هستند ادامه کارکرد موتور لیفتراک با این مشکلات می‌تواند خرج‌های بیشتری در آینده نزدیک روی دستتان بگذارد و لیفتراک را زمین‌گیر کند. پس بد نیست بدانید که در صورت سوختن واشر سر سیلندر و یا ترک خوردن سیلندر اشکال دیگری نیز در لیفتراک مشاهده خواهد شد و آن گرم شدن بیش از حد موتور و ایجاد حباب در آب رادیاتور است.

شمع لیفتراک

یکی از قطعات اصلی موتور هر لیفتراک، شمع‌های آن می‌باشد که وظیفه جرقه زنی و به نوعی روشن نمودن موتور لیفتراک را دارد. شمع لیفتراک یک قطعه مهم در موتورهای سوختی محسوب می‌گردد و بدون کارکرد صحیح شمع‌ها، لیفتراک‌ها قادر به حرکت نخواهند بود.

شمع لیفتراک 

شمع لیفتراک قطعه‌ای متشکل از الکترود، عایق چینی، واشرها و غیره می‌باشد که در بالای محفظه احتراق و سیلندر لیفتراک قرار گرفته و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه در محفظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت لیفتراک می‌گردد. در حقیقت شمع وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارد. با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ، شمع جرقه زده و باعث انفجار در محفظه احتراق می‌گردد.

اگر شمع نتواند در زمان درست جرقه بزند و یا به طور کلی جرقه نزند، در نتیجه بنزین یا گازوییل فشرده شده در محفظه احتراق به خوبی منفجر نشده و در نتیجه سیلندرها حرکت نخواهند کرد. از این رو وظیفه این قطعه در موتور لیفتراک بسیار مهم بوده و باید نسبت به نگهداری آن اقدامات لازم را انجام دهیم.

 

نکاتی که باید رعایت کرد که نیاز به تعمیر نداشت

لیفتراک ماشینی است که اغلب در انبارها استفاده می‌شود تا حمل و جابه‌جایی کالا آسان‌تر شود. برای کنترل محیط کارگاه باید به فکر مدیریت ناوگان لیفتراک بود. انبارهای بزرگ معمولا ناوگان بزرگی از لیفتراک‌ها در انواع مختلف دارند که در شیفت‌های متعدد توسط اپراتورهای متفاوت کار می‌کنند.

مدیریت تعداد زیادی لیفتراک به شیوه سنتی کار سختی است اما انبارداران معمولا در استفاده از تکنولوژی‌های نرم‌افزاری جدید محتاط هستند که البته قابل‌درک است. اگر در اجرای یک سیستم جدید عجله کنند احتمال دارد که در برنامه‌ای سرمایه‌گذاری کنند که هرگز نتیجه نمی‌دهد علاوه بر اینکه بسیاری از آن‌ها تجربه ناخوشایند قبلی با نرم‌افزارها دارند که عملیات انبار را مختل کرده است یا با مقاومت داخلی مواجه شده است که درنهایت ارزش سیستم جدید را زیر سوال برده است! به زبان ساده، ریسک اجرای یک سیستم جدید معمولا بیش از مزایای آن است!

اما این روند در حال تغییر است برای اینکه کمبود نیروی حرفه‌ای در انبارها وجود دارد که نیاز به بازده بالاتر اپراتورها و لیفتراک‌ها را در اولویت قرار می‌دهد علاوه بر اینکه تکنولوژی‌های مهمی به بلوغ رسیده‌اند که بدون ریسک و با مزایای فوری قابل‌اجرا هستند. یکی از این تکنولوژی‌ها سیستم مدیریت ناوگان لیفتراک است!

تکنولوژی مدیریت لیفتراک اگر به‌درستی انتخاب شود نه‌تنها مزایای فوری خود را نشان می‌دهد بلکه اختلالی هم در عملیات روزانه انبار ایجاد نمی‌کند.

 

  • اهداف شفاف تعیین کنید.

هدف اصلی در هر شیفت و همیشه باید امنیت باشد. فرهنگ شرکت باید روی امنیت تمرکز و تاکید کند تا سیستم مدیریت ناوگان لیفتراک بتواند اطمینان دهد که هر لیفتراکی قبل از شروع هر شیفت کاری بازرسی شده است و مدیریت هم در جریان گزارش بازرسی است.

این اهداف یک نقطه تمرکز شفاف به مدیریت می‌دهند که خیلی سریع نتیجه می‌دهد. با نظارت بر عملکرد لیفتراک‌ها، کسب‌وکارها می‌توانند سایز ناوگانشان را به‌درستی تنظیم کنند و از ٢٥% کاهش در تعداد موردنیاز لیفتراک بهره ببرند. علاوه بر اینکه بهره‌وری اپراتورهای لیفتراک هم افزایش پیدا می‌کند و صدمات وارده توسط لیفتراک و به لیفتراک کاهش می‌یابند.

  • به همه کارکنان توجه کنید.

تیم حمل و جابه‌جایی کالا مستقیما با تکنولوژی مدیریت  لیفتراک کار می‌کنند اما کل شرکت باید فرهنگ مشارکت در تصمیم‌گیری داشته باشد. پس زمان صرف کنید و تحقیق کنید تا همه کارکنان انبار را در تصمیم‌گیری شریک کنید، فرقی هم نمی‌کند که چه سمتی دارند! در این صورت قبل از تصمیم نهایی دیدگاه‌های مختلفی را دریافت می‌کنید و مطمئن می‌شوید که همه افراد درگیر، سیستم جدید را قبل از اجرا درک می‌کنند. از شوکه کردن کارکنان خودداری کنید و از قبل آن‌ها را با سیستم مدیریت لیفتراک آشنا کنید.

  • برنامه‌ریزی کنید.

سیستم مدیریت  لیفتراک از دستگاه‌های تله‌ماتیک استفاده می‌کند که در لیفتراک قرار داده شده‌اند تا داده‌هایی در مورد سلامتی و عملکرد لیفتراک را به سیستم مدیریت مرکزی ارسال کنند. باوجودی که این دستگاه‌ها می‌توانند در لیفتراک‌های فعلی هم نصب شوند اما اجرای سیستم در لیفتراک‌هایی که با این دستگاه‌ها تولید شده‌اند ساده‌تر است. در حال حاضر همه انواع لیفتراک مانند ریچ تراک و پالت تراک از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند در نتیجه هنگام خرید روی وجود این دستگاه‌ها توجه کنید تا مجموعه ناوگان لیفتراک شما با سیستم مدیریت جدید کار کند و از همه توانایی‌های مدیریت دارایی این سیستم بهره‌مند شوید.

  • روابط هوشمندانه ایجاد کنید.

رابطه با مشتری یک نوع شراکت است در نتیجه از برنامه‌ها و برندهایی استفاده کنید که نیازتان را درک می‌کنند و حتی برنامه را برای شما سفارشی می‌کنند. اگر هم لیفتراک‌های خود را اجاره می‌دهید مطمئن شوید که مشتری‌ها می‌توانند به‌راحتی با سیستم مدیریت جدید کار کنند.

  • سیستم جدید را تست کنید.

مانند نصب هر نرم‌افزار دیگری ابتدا باید آن را در تعداد محدودی از لیفتراک‌ها تست کنید اما انواع متفاوتی از لیفتراک را انتخاب کنید تا نتیجه تست واقعی‌تر باشد به‌جای اینکه راحت‌تر باشد!

  • آمادگی داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین نکته‌های موفقیت اجرای هر سیستم جدیدی، آمادگی از قبل است. یک روند به‌دقت برنامه‌ریزی شده تعیین کنید و همه جزییات را با تیم خودتان و تیم برنامه‌نویس به اشتراک بگذارید تا عملیات روزانه کاریتان مختل نشود. در این صورت در هنگام اجرای سیستم جدید با مشکلی روبرو نمی‌شوید.

  • اپراتورها را در تصمیم‌گیری سهیم کنید.

سیستم جدید باید مرکز توجه همه جلسات روزانه اپراتورها باشد تا زمانی که سیستم نصب‌شده نتیجه قطعی بدهد. در این صورت اپراتورها شانس پرسیدن سوالات خود را دارند و تجربیات روزانه‌شان در کارکردن با سیستم را گزارش می‌کنند. اپراتورهایی که مقاومت می‌کنند هم با توضیح دلیل اجرای سیستم جدید قانع می‌شوند چراکه هدف فقط کمک به آن‌هاست تا شیفتشان را به‌موقع تمام کنند و مجبور به ‌اضافه‌کاری نباشند نه اینکه کنترل شوند! معمولا این نوع اپراتورها درنهایت حامیان سرسخت سیستم جدید خواهند بود! اپراتورهای جوان هم اغلب از نصب نرم‌افزارهای جدید استقبال می‌کنند. درهرحال آن‌ها در عصر تکنولوژی به دنیا آمده‌اند و مخالفتی با استفاده از نرم‌افزار در محل کار ندارند. اجرای سیستم مدیریت ناوگان لیفتراک محیط کار را برای اپراتورها دل‌پذیرتر می‌کند که با توجه به کمبود نیروی انسانی ماهر، اهمیت بسیاری در جذب نیرو دارد.

  • بر اساس داده واقعی تصمیم بگیرید.

داشتن داده در مورد بازده و امنیت لیفتراک و اپراتورش کافی نیست اگر این داده در تصمیم‌گیری‌ها استفاده نمی‌شود! با استفاده از داده‌ای که از سیستم مدیریت ناوگان لیفتراک جمع‌آوری می‌کنید می‌توانید تصادفات را بررسی کنید و دلیل بازده بالاتر یک اپراتور نسبت به دیگران را درک کنید. شاید تعجب کنید که پربازده‌ترین اپراتورها اغلب بی‌نظم‌ترین هستند که ضایعات بسته‌بندی بار را روی زمین رها می‌کنند تا دیگران جمع کنند! با اصلاح این عادت غلط، این اپراتورها به موفق‌ترین اپراتورهای کسب‌وکارتان تبدیل می‌شوند و مزاحم کار همکاران هم نمی‌شوند!

نتیجه‌گیری

با استقرار یک فرهنگ قوی شرکتی، ایجاد روابط خوب و برنامه‌ریزی دقیق می‌توانید تکنولوژی مدیریت ناوگان لیفتراک را نصب کنید بدون اینکه در عملیات روزانه انبار اختلال ایجاد کنید و به ارائه خدمات به مشتری‌ها هم ادامه دهید. با بهینه‌سازی روند کاری لیفتراک می‌توانید تعدادی از لیفتراک‌ها را به کارهای دیگر اختصاص دهید تا از دارایی و سرمایه خود استفاده هوشمندانه‌تری داشته باشید. کاهش تصادفات و افزایش بازده اپراتورها هم نیاز به شیفت‌های اضافه‌کاری را حذف می‌کند که هم برای اپراتورها بهتر است و هم هزینه‌های شمارا کاهش می‌دهد.

باوجودی که مدیران انبارداری کاملا هوشمندانه در استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری جدید احتیاط می‌کنند اما شاید زمان استفاده از سیستم مدیریت ناوگان لیفتراک فرا رسیده است!

قطعه مصرفی

توجه داشته باشید که تعویض به موقع واشر سرسیلندر به عنوان یک قطعه مصرفی مانند انواع روغن، فیلترها و تسمه‌ها پس از پیمایش یک میزان کیلومتر مشخص می‌تواند جلو بسیاری از هزینه‌های آتی را بگیرد. داستانی که اگر چندان به آن اهمیت ندهید و بگذارید کار به مواردی مانند همین خروج آب از اگزوز و یا سوختن واشر سرسیلندر بکشد، احتمالا خرجتان را چندین برابر افزایش خواهد داد. چرا که خرابی این قطعه به ظاهر ساده مشکلات بزرگی برای موتور پدید می‌آورد و عملکردلیفتراک را دستخوش تغییراتی منفی و دلخراش خواهد کرد.

پس تعویض دوره‌ای واشر سرسیلندر را با مشورت یک مکانیک خبره همواره مدنظر قرار بدهید. اگر هم مکانیک‌تان پیشنهاد داد برای تعویض این قطعه تا سوختن آن صبر کنید، بی برو برگرد آن تعمیرگاه و تعمیرکار را برای همیشه به باد فراموش بسپارید و به دنبال یک تعمیرگاه جدید باشید.

بی تردید اصلی ترین و مهمترین علت تعمیرات و خرابی‌ های موجود در لیفتراک ها از سوی اپراتور ها به این دستگاه ها وارد می آید، به همین دلیل برای پیشگیری از تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک بهتر است که در قدم اول راهنمایی و آموزش صحیح اپراتور را انجام دهید. این مورد در نمایندگی های لیفتراک قابل پیگیری می باشد.

عموماً نمایندگی های تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک قادر می باشند که تمامی برند های لیفتراک ها را تعمیر کنند، در نظر داشته باشید که این مراکز بسیار مطمئن می باشند بنابراین به جای مراجعه به افراد متفرقه و مراکز غیر ذیصلاح در جهت سرویس گیری و تعمیرات لیفتراک خود بهتر است به نمایندگی های مطرح و دارای مجوز مراجعه کنید.

ویژگی های مراکز تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک

همانطور که اشاره شد عموماً تمامی نمایندگی های مربوط به لیفتراک ها قادر هستند عموم مشکلات و موارد لیفتراک ها را برطرف نمایند، در این خصوص مراکز تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک ها باید دارای ویژگی های خاصی باشند و قادر باشند خدمات مفیدی را به متقاضیان ارائه کنند، برخی از این خدمات عبارت است از:

– تعمیرات انواع استاکر دستی و نیمه برقی

– تعمیرات مدل های مختلف لیفتراک دوگانه سوز دیزلی و برقی

– تامین انواع شارژر باتری های لیفتراک

– تعمیر و یا تعویض مدل های مختلف شاخ لیفتراک و بالابر ها

– تعمیر مدل های مختلف ماشین آلات مربوط به انبارداری

– تعمیرات پالت تراک و پالت های دستی

– نقاشی و بازسازی لیفتراک و همچنین اورهال

– تعویض لاستیک مدل های گوناگون لیفتراک

– بررسی و تعمیرات باتری در لیفتراک های برقی

– ساخت و نصب مدل های مختلف الحاقی لیفتراک و همچنین تعمیرات آنها و دیگر موارد این چنینی.

تعمیر لیفتراک ارزان ، لیفتراک از جمله دستگاه های نیمه سنگین به شمار می‌آید که در کارخانه‌ ها و انبارها برای حمل و انتقال بار از آن استفاده می‌شود. این دستگاه ها دارای انواع مختلف دیزلی، برقی و دوگانه سوز هستند که با هر یک از آنها می توان حمل بار در اوزان مختلف را انجام داد. لیفتراک ها از هر نوعی که باشند، فشارهای زیادی را تحمل می کنند. بنابراین پس از گذشت مدت زمانی، ممکن است خراب شوند. از آنجایی که لیفتراک ها دارای وزن بالایی هستند، انتقال آن ها به تعمیرگاه ممکن است کمی سخت باشد. پس معمولا تعمیر لیفتراک در محل انجام می شود و باید برای تعمیر لیفتراک در محل از تعمیرکار لیفتراک استفاده شود. یکی از مزایایی که تعمیر لیفتراک در محل دارد، علاوه بر این که از اتلاف انرژی جلوگیری می کند، تعمیر لیفتراک با قیمت ارزان تری نیز انجام می شود.

تعمیر لیفتراک ارزان

تعمیر لیفتراک ارزان در محل با هزینه های مختلفی صورت می گیرد. این هزینه با توجه به برند، مدل و نوع خرابی لیفتراک تعیین می شود. امروزه شاهد برندهای مختلفی از لیفتراک در کشورمان هستیم که هر یکی از آن ها دارای قطعات متناسب با مدل خود می باشند. در برخی از لیفتراک از قطعاتی به مراتب گران تری استفاده می شود. پس این قطعات موجب می شوند تا هزینه تعمیر لیفتراک در محل افزایش پیدا کند. همچنین روی هزینه لیفتراک در محل، نوع و میزان خرابی لیفتراک نیز تاثیرگذار می‌ باشد.

نکات مهم در تعمیر لیفتراک ارزان

در برخی کارخانه ها از لیفتراک های متعددی برای جابجایی بار استفاده می‌شوند. تعمیر لیفتراک ها ممکن است به هزینه زیادی نیاز داشته باشد. بنابراین برای تعمیر لیفتراک ارزان برخی از شرکت ها و مراکز تعمیراتی، هزینه لیفتراک در محل را تا میزان زیادی کاهش می دهند. متقاضیان می توانند با پرداخت هزینه بسیار کمتری از خدماتی ارزنده برای تعمیر لیفتراک خود استفاده کنند.

اما یکی از نکاتی که در این زمینه باید به آن دقت کرد این است که برخی از شرکت های تعمیراتی، چون هزینه کمی برای تعمیر لیفتراک در محل، از متقاضیان دریافت می‌کنند، ممکن است از قطعات بی کیفیتی برای تعمیر استفاده کنند. این موضوع موجب می‌شود پس از گذشت مدت کوتاهی مجدداً به تعمیر و سرویس لیفتراک نیاز باشد. پس برای اینکه هزینه تعمیر لیفتراک ارزان شود، باید به مراکز تعمیراتی معتبر مراجعه کرد.

خدمات تعمیرات لیفتراک ارزان در نمایندگی های فروش

از مراکزی که تعمیر لیفتراک را با قیمت ارزان تر نسبت به بسیاری از مراکز انجام می ‌دهند، نمایندگی‌ های فروش لیفتراک می باشند. در این نمایندگی ها خدمات متنوعی برای تعمیر لیفتراک در نظر گرفته می شود و این خدمات شامل کلیه قسمت ها و قطعات لیفتراک می باشد.

در بسیاری از مراکز معتبر که تعمیر لیفتراک را انجام می دهند، خدمات بازرسی و تعمیرات لیفتراک با استفاده از سیستم خدمات یکپارچه صورت می گیرد که این موضوع موجب می شود هزینه استفاده از خدمات به میزان زیادی کاهش پیدا کند. همچنین این موضوع روی زمان پاسخگویی به مشتریان و رفع مشکلات آنها به میزان زیادی تاثیر گذار خواهد بود. این خدمات برای عیب یابی و تامین قطعات لیفتراک مانند یک سیستم ایده‌آل و کارآمد عمل می کنند که از طریق نمایندگی‌های فروش لیفتراک به مشتریان ارائه می شود.
از جمله برنامه های خدماتی که برای تعمیر انواع لیفتراک برقی در نظر گرفته می شود، خدمات مربوط به باتری می باشد. در صورتی که باتری و شارژر آن به موقع بازرسی شوند، باتری لیفتراک می تواند روی کاهش هزینه تعمیرات لیفتراک تاثیر زیادی داشته باشد و سرعت بارگیری و بهره وری از این دستگاه را افزایش می دهد.

در نمایندگی های فروش لیفتراک، خدمات تعمیرات لیفتراک شامل لیفتراک های دوگانه سوز و دیزلی نیز می باشد. این دو نوع دستگاه لیفتراک، ممکن است در قسمت قطعات داخلی یا عملکرد موتور سیستم هیدرولیک یا پنوماتیک با مشکل روبرو شوند.

هر عاملی که موجب شود دستگاه لیفتراک دیزلی یا دوگانه سوز دارای کارکرد صحیحی نباشد، به منزله یک عیب بوده و باید برای رفع آن اقدام کرد.

خدمات تعمیر لیفتراک ارزان

خدمات تعمیرات لیفتراک، شامل کلیه قسمت های دستگاه می شود. برای مثال تعمیر موتور به دلایل مختلفی انجام می شود، در صورتی که موتور لیفتراک دارای آلودگی های محیطی خارج شده از اگزوز باشد یا با سروصدا کار کند، این موضوع نشان دهنده این است که موتور دستگاه به خوبی کار نمی کند و لازم است برای تعمیر و بازسازی آن اقدام نمود. در صورتی که در دکل ها و شاخه های لیفتراک مشکل به وجود آید، این قسمت از تعادل خارج می شود و این موضوع موجب کاهش ایمنی بارگیری می‌شود. پس لازم است که این قسمت ها بازرسی شوند و یا برای تعمیرات آنها اقدام کرد.

اگر لیفتراک از ناحیه ای که تعمیر آن مشکل است دچار آسیب شود، هزینه تعمیر آن بالاتر خواهد بود. یکی دیگر از مواردی که روی هزینه تعمیر لیفتراک در محل موثر است، نوع قطعه ای می باشد که لازم است تعویض شود. برخی از قطعات لیفتراک مثل قطعات موتوری دارای قیمت بالاتری هستند. از این رو موجب افزایش هزینه تعمیر لیفتراک در محل می ‌شوند.

همانطور که مستحضر هستید نمایندگی های تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک به دلیل داشتن دانش اصلی در خصوص لیفتراک های مختلف (عموما از سوی کمپانی ها به آنها انتقال داده شده است) قادر می باشند بهترین سرویس و خدمات را درخصوص لیفتراک انجام دهند و اینکار را نیز با نازلترین قیمت ممکن انجام خواهند داد.

در نظر داشته باشید که این نمایندگی ها بیشتر بر روی سرویس دهی و خدمات مانور دارند تا بر روی قیمت گذاری و تعیین قیمت، این موضوع نیز به دلیل امتیازدهی کمپانی های سازنده لیفتراک به آنها می باشد. به همین دلیل این مراکز در کنار سرویس دهی بسیار عالی و ارائه تجهیزات فابریک به متقاضیان، هزینه های بسیار ناچیزی را در قبال آنها دریافت می‌کنند. با یک نگاه اجمالی می توان متوجه این موضوع شد که بی تردید بهترین مراکزی که می توان در خصوص تعمیرات و خدمات انواع لیفتراک به آن ها مراجعه کرد نمایندگی های مجاز لیفتراک می باشند.

آیا لیفتراک برقی تان هنوز روشن نمیشود ؟اگر موارد را چک کردید و همچنان لیفتراک خاموش ماند با متخصصین لیفتراک لیفت اسان تماس بگیرید

در نظر داشته باشيد تعمييرات ليفتراك به دلايل مختلف يكي از موضلات همكاران محترم مي باشد.يكي از اين موضلات مكانيك هاي بدون مجوز و مكان مشخص مي باشند و به دليل نداشتن علم كافي و تجربه در زمينه تعميرات ليفتراك خسارتهاي كلاني را وارد ميكنند 

شركت ليفت آسان با دارا بودن تعميركاران متعهد و مجرب و با تجربه اين امكان را به شما ميدهد كه با خيالي آسوده تعمييرات ليفتراك خود را به ما بسپارید.

و به دلیل تحریم و نبود قطعات کافی برای لیفتراک های قدیمی ما این امکان را به شما میدهیم که تمامی قطعات و لوازم لیفتراک شما را در کمترین زمان تهیه نماییم.

در صورت نیاز به تعمییرات لیفتراک با شماره تلفن های شرکت لیفت آسان تماس حاصل نمایید.

02636104164

09015154903

09121247036